Agresja Rosji na Ukrainę spowodowała blokadę portów nad Morzem Czarnym, tym samym doprowadziła do większych przeładunków również w innych miejscach, w tym w Gdańsku. W roku ubiegłym osiągnięto rekordową liczbę dwóch milionów ton przeładowanego zboża. Najbliższy czas może przynieść kolejne zaskakujące wyniki, co wymusza na władzach portu pilne inwestycje w nową infrastrukturę.
- Jako że około 70 proc. transportu ziarna do portu odbywa się za pośrednictwem ciężarówek, konieczne było zwiększenie liczby miejsc postojowych – obecnie jest ich już 970. Pozwolą one rozładować portowe arterie i ulice dojazdowe, bowiem według szacunków w okresie największego ruchu do portu wjechać może nawet 1500 ciężarówek ze zbożem - informują przedstawiciele Portu Gdańsk.
Ponadto, pełną parą działają punkty poboru próbek zbóż. Dzięki zadaszeniu całej aparatury, badania są prowadzone 24 godziny na dobę, bez względu na pogodę. Port jest wobec tego w stanie obsłużyć około 700 ciężarówek dziennie. To pozwoli na redukcję kolejek, w których oczekują kierowcy.
[news:1462211]
Rosną możliwości przeładunkowe
Przeładunki zbóż są możliwe na między innymi trzech nabrzeżach: Wiślanym, Zbożowym, Oliwskim oraz Bytomskim, a realizuje je sześciu operatorów. Jak informują przedstawiciele gdańskiego portu, jest to jednak usługa realizowana przez lata. W ciągu miesiąca przeładowuje się teraz maksymalnie 300 tysięcy ton zboża, zaś już w 2025 roku ta liczba zwiększy się do ponad 480 tysięcy ton.
- Zdolności przeładunkowe terminali zbożowych w gdańskim porcie wzrosną do 485 tys. ton miesięcznie (5,8 mln t rocznie). Zaś docelowa zdolność magazynowa wzrośnie o 65 tys. ton do 191 tys. ton. Oczywiście Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jest również otwarty na nowych inwestorów planujących przeładunki agro na dużą skalę - wyjaśnia Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk.Aby zwiększyć możliwości przeładunkowe, wymagane są ogromne nakłady w infrastrukturę, czyli nie tylko w urządzenia przeładunkowe ale i w nowe magazyny, czy bocznice kolejowe. O konieczności takich inwestycji wypowiadają się również przedstawiciele operatorów realizujących przeładunki w Porcie Gdańsk.
- W porównaniu do nowoczesnych terminali w Europie Zachodniej oraz krajach nadbałtyckich, takich jak Litwa i Łotwa, wciąż istnieje wiele obszarów, w których możemy wprowadzić ulepszenia, chociażby w kwestii modernizacji infrastruktury i procesów załadunkowych – informuje Karolina Kucharska z Viterra Polska.
[news:1450215]
– Kluczowym dla operatorów oraz ZMPG było i będzie rozładowanie potencjalnych korków spowodowanych przez ciężarówki dowożące towar agro do portu. Spowodowanie zatorów w ciągłości dostaw towarów agro dla portu powoduje, iż operator portowy nie wykorzystuje swoich możliwości operacyjnych. Mieszkańcy odczuli inwestycję ZMPG w codziennym życiu, poprzez brak korków, a PG Eksploatacja zwiększyła wydajność przeładunkową poprzez możliwość rozłożenia dostaw towarów agro w perspektywie całej doby – tłumaczy Szymon Mikołajczak z PG Eksploatacja.
Wszystkie prowadzone inwestycje w modernizację infrastruktury pozwolą na przyjęcie rekordowych ilości zboża, które spłyną między innymi do Gdańska.
[news:1465021]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.