Rumia, prace nabrały tempa
Na parkingu przy Porcie Rumia (ul. Grunwaldzka 108) trwa budowa pierwszej stacji Tesla Supercharger na Pomorzu. Planowanych jest około 12 stanowisk w technologii V4. Na terenie inwestycji wykonano już prace ziemne, przygotowano przyłącza energetyczne i ustawiono konstrukcje pod ładowarki.
Lokalizacja w Rumi ma strategiczne znaczenie — znajduje się przy drodze krajowej nr 6, łączącej Trójmiasto z Redą, Wejherowem i dalej ze Słupskiem oraz Szczecinem. Jest też stosunkowo blisko Obwodnicy Trójmiasta, co ułatwi dostęp zarówno mieszkańcom, jak i kierowcom przejeżdżającym przez region.
Gdańsk, wciąż czeka na więcej informacji
Druga planowana stacja w regionie ma powstać przy ul. Szczęśliwej w Gdańsku. Teren został ogrodzony i oznaczony tablicami inwestora, co wskazuje na początek przygotowań. Liczba stanowisk ma być zbliżona do tej w Rumi, a więc około 12.
Na ten moment jednak brak jest oficjalnych informacji o terminie uruchomienia. Dla mieszkańców i kierowców podróżujących w kierunku Kaszub lub Półwyspu Helskiego oznacza to, że w najbliższym czasie szybkie ładowanie w Gdańsku pozostaje w sferze planów.
Luka w północnej Polsce
Do tej pory w północnej części kraju działała tylko jedna stacja Tesla Supercharger — w Ciechocinku, oddalonym o około 180 kilometrów od Gdańska. W praktyce oznaczało to, że właściciele Tesli podróżujący na wybrzeże musieli korzystać z wolniejszych ładowarek innych operatorów, takich jak GreenWay, Orlen Charge czy E.ON Drive.
Nowe inwestycje w Rumi i Gdańsku mają wypełnić tę lukę. Dzięki mocy do 250 kW czas ładowania zostanie skrócony kilkukrotnie w porównaniu z większością ogólnodostępnych punktów w regionie.
Czym jest Supercharger od Tesli?
Tesla Supercharger to stacja ładowania prądem stałym (DC), przeznaczona głównie dla samochodów marki Tesla, choć w części lokalizacji dostęp mają również inne pojazdy elektryczne. Obecnie montowana wersja V4 umożliwia ładowanie z mocą do 250 kW. W typowych warunkach pozwala to zwiększyć poziom naładowania akumulatora z 10% do 80% w około 20–30 minut. W odróżnieniu od ładowarek prądu przemiennego (AC), które wymagają wykorzystania pokładowej ładowarki pojazdu, Supercharger dostarcza prąd stały bezpośrednio do akumulatora, co skraca czas ładowania. W 2025 roku sieć obejmuje ponad 50 000 punktów na całym świecie, zlokalizowanych głównie w pobliżu tras o dużym natężeniu ruchu i węzłów komunikacyjnych.
Komentarze (0)