Port Zewnętrzny - więcej czasu na dopracowane oferty
Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił, że termin składania ofert w ramach postępowania na budowę Portu Zewnętrznego zostaje przesunięty na 30 czerwca 2026 r. Zmiany w dokumentacji oraz liczne pytania od potencjalnych wykonawców sprawiły, że dodatkowy czas stał się koniecznością.Port podkreśla, że zależy mu na maksymalnej konkurencyjności i jakości ofert, zwłaszcza że jedna z firm ubiegających się o udział w projekcie prowadzi rozmowy z globalnym operatorem portowym, co może zwiększyć skalę inwestycji.
Budowa Portu Zewnętrznego to jedno z najbardziej ambitnych przedsięwzięć hydrotechnicznych w Polsce. Nowy, głębokowodny terminal kontenerowy ma umożliwić obsługę największych jednostek wpływających na Bałtyk oraz zwiększyć przepustowość portu nawet do 2,5 mln TEU rocznie.
Modernizacja SPPP - strategiczna inwestycja dla bezpieczeństwa energetycznego
Równolegle Port Gdynia ogłosił rozpoczęcie prac przy rozbudowie Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych (SPPP). Inwestycję zrealizuje Budimex S.A., a jej efektem będzie podwojenie rocznej przepustowości terminala paliwowego oraz możliwość obsługi dużo większych tankowców niż dotąd.To inwestycja o wyjątkowej skali i złożoności. Prace będą prowadzone wyłącznie od strony wody, co wymaga wysokiej precyzji i doświadczenia wykonawcy.
Właśnie ten aspekt podkreślił Cezary Łysenko, Członek Zarządu Budimex:
Realizujemy jedną z kluczowych inwestycji w zakresie infrastruktury paliwowej w Polsce. Zakres prac jest zaawansowany technologicznie, a prowadzenie robót wyłącznie z wody wymaga perfekcyjnej koordynacji i precyzyjnego planowania. Budimex posiada doświadczenie w robotach hydrotechnicznych i wiemy, jak istotne jest bezpieczeństwo oraz niezawodność infrastruktury portowej. Cieszymy się, że możemy współtworzyć nowy etap rozwoju Portu Gdynia – mówi Łysenko.
Zadowolenia z wyboru wykonawcy nie ukrywa również Port Gdynia. Jak podkreśla Piotr Gorzeński, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.:
Cieszymy się, że partnerem w realizacji SPPP będzie Budimex – doświadczona, polska firma, z którą współpracujemy z pełnym zaufaniem. Dla nas to nie tylko gwarancja rzetelnego wykonania, ale również realny wkład portowych inwestycji w rozwój krajowej gospodarki i miejsca pracy.
Zdjęcie: Natalia Kuna/ Port Gdynia
Wspólna perspektywa: silniejsza logistyka i stabilniejsza gospodarka
Choć oba projekty dotyczą różnych obszarów - kontenerowego i paliwowego - łączy je jedno: konsekwentne wzmacnianie pozycji Portu Gdynia na mapie gospodarczej Europy.Port Zewnętrzny ma zwiększyć znaczenie Gdyni jako węzła w globalnych łańcuchach dostaw, a modernizacja SPPP zapewni większą elastyczność i bezpieczeństwo energetyczne kraju. Zderzenie tych inwestycji tworzy efekt synergii - multimodalny, nowoczesny port, gotowy na wymagania XXI wieku.
Komentarze (0)