Krok milowy w rozwoju
Oficjalna inauguracja terminala miała miejsce 6 czerwca 2025 roku, ale to dopiero teraz inwestycja osiągnęła docelową skalę operacyjną. W lipcu, a następnie kolejnych miesiącach, dostarczono i uruchomiono ostatnie elementy infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania terminala w pełni: cztery ostatnie suwnice magazynowe aRMG zostały oddane do użytku na początku października. We wrześniu terminal uzyskał również pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu, co formalnie zamknęło etap wielkiej budowy.
Gigantyczne przedsięwzięcie inżynieryjne
Realizacja terminala T3 to prawdziwe arcydzieło inżynierii portowej. Za budowę odpowiadało konsorcjum Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. Kilka liczb mówi sama za siebie: terminal powstał na powierzchni 36 hektarów, w dużej części jako sztuczna wyspa, przy wykorzystaniu 4,37 mln m³ piasku oraz 160 tys. m³ betonu. Do konstrukcji ścian oporowych wykorzystano 17,5 tys. ton stali, a całość prac wymagała ponad 3,2 mln roboczogodzin oraz zaangażowania blisko 600 osób w szczytowym momencie.
Terminal z rozmachem
Nowe nabrzeże ma 717 metrów długości i 17,5 metra głębokości, co czyni je jednym z najgłębszych w regionie Morza Bałtyckiego. Terminal T3 wyposażono w siedem suwnic STS oraz dwadzieścia zdalnie sterowanych suwnic aRMG. Całość infrastruktury przeładunkowej zasilana jest energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł, podkreślając ekologiczny charakter inwestycji.
Jednym z filarów projektu było ograniczanie wpływu na środowisko. Nowy terminal został zaprojektowany tak, aby spełniać cele długoterminowej strategii redukcji emisji o 50% do 2030 roku oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Ekologiczna infrastruktura i zautomatyzowane systemy obsługi mają przyczynić się do znacznego ograniczenia zużycia energii i emisji CO₂.
Strategiczne znaczenie
Wraz z uruchomieniem terminalu T3 roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrosła do 4,5 mln TEU. To ogromny skok, dzięki któremu Gdańsk umacnia swoją pozycję największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku. Inwestycja zwiększa atrakcyjność Polski dla globalnych armatorów i wzmacnia konkurencyjność polskiego sektora logistycznego w skali europejskiej.
Partnerzy i znaczenie gospodarcze
Terminal T3 to efekt współpracy między sektorami publicznym i prywatnym. Wśród udziałowców Baltic Hub znajdują się PSA International, Polski Fundusz Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund. W otwarciu terminalu uczestniczyły liczne przedstawiciele władz państwowych i samorządowych, podkreślając strategiczne znaczenie inwestycji dla rozwoju Polski i jej pozycji w globalnym handlu.
Komentarze (0)