reklama

Śródmieście bez nocnej sprzedaży alkoholu. Czy zakaz wpłynął na bezpieczeństwo?

Opublikowano:
Autor:

Śródmieście bez nocnej sprzedaży alkoholu. Czy zakaz wpłynął na bezpieczeństwo? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości GdańskOd blisko dwóch lata na terenie Śródmieścia po godzinie 23 obowiązuje zakaz sprzedaży alkoholu, z wyłączeniem sprzedaży trunków spożywanych na restauracjach i barach. Sprawdziliśmy policyjne statystyki, by dowiedzieć się, jak zakaz wpłynął na spokój i bezpieczeństwo mieszkańców tej dzielnicy.
reklama

Zakaz sprzedaży alkoholu w dzielnicy Śródmieście wprowadzono na koniec kwietnia 2022 roku. Dotyczy trunków sprzedawanych na wynos, a więc przede wszystkim w sklepach. Obostrzenia nie dotyczą spożywania napojów procentowych na miejscu, w lokalach. Początkowo miał obowiązywać przez rok, jednak został przedłużony i obowiązuje na stałe. Ograniczenie obowiązuje od godziny 23:00 do 6 rano. 

Policjanci z Komisariatu Policji II w Gdańsku, któremu podlega rejon Śródmieścia, podzielili się z nami statystykami interwencji. I tak w latach 2021-2023 liczba interwencji związanych z zakłócaniem porządku publicznego i spoczynku nocnego prezentowała się następująco:

  • 2021 - 180 interwencji,
  • 2022 - 244 interwencje,
  • 2023 - 176 interwencji.
Liczba interwencji związanych ze spożyciem alkoholu w miejscu publicznym prezentowała się następująco:

reklama

  • 2021 - 175 interwencji,
  • 2022 - 334 interwencje,
  • 2023 - 189 interwencji.
Wyraźny wzrost między 2021 a 2022 rokiem wynika najprawdopodobniej ze zniesienia w 2022 roku ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 i powrotem społeczeństwa do normalnego funkcjonowania, w tym m.in. do swobodnego imprezowania, czy uprawiania turystyki. 

W roku 2022 uchwała antyalkoholowa w Śródmieściu obowiązywała dopiero od końca kwietnia, a więc tylko przez 8 miesięcy. W 2023 roku uchwała obowiązywała niemal przez cały rok. Patrząc na dane tylko z lat 2022-2023 można więc zauważyć korelację między wprowadzeniem zakazy sprzedaży alkoholu w Śródmieściu a spadkiem liczby interwencji dotyczących zakłócania porządku i spożywania alkoholu w miejscu publicznym. 

reklama

W rozmowie z Pulsem Gdańska podinsp. Magdalena Ciska z Komendy Miejskiej Policji podkreśla jednak, że zbierane dane dotyczą całego obszaru, któremu podlega Komisariat Policji II. Mundurowi nie zbierają danych dotyczących tylko terenu Śródmieścia. W statystyki wliczone są więc również interwencje z Olszynki, Przeróbki i Stogów, co może zakłócać dokładne zobrazowanie efektów wprowadzenia nocnego zakazu sprzedaży alkoholu w Śródmieściu. 

W Krakowie spadek jeszcze większy

Gdańsk nie jest jedynym miastem, gdzie wprowadzono nocny zakaz sprzedaży alkoholi. Na taki krok zdecydował się też między innymi Kraków.

Tamtejsi stróże porządku jednak znacznie lepiej niż gdańscy odpowiednicy monitorują zmiany związane z zakazem. Już po pierwszych trzech miesiącach było widać, że w Krakowie coś się zmienia. Odnotowano spadek interwencji policji dotyczących picia alkoholu wbrew zakazom wynikającym z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. I to aż o 52,29 proc. w rok do roku. Według najnowszych danych od lipca do grudnia 2023 r. odnotowano spadek o 47 proc. interwencji policji i o blisko 30 proc. straży miejskiej.

reklama

Jeśli zestawić to z rokiem 2022 r., zanim weszła w życie uchwała Rady Miasta, to w przypadku interwencji policji największy spadek, sięgający 63 proc., nastąpił w sierpniu. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama