W Porcie Gdańsk ruszyła jedna z najważniejszych inwestycji w polskiej infrastrukturze energetycznej ostatnich lat - budowa stanowiska przeładunkowego "W" w Naftoporcie. Projekt ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne kraju, zwiększyć przepustowość portu i umocnić pozycję Polski jako kluczowego dostawcy paliw na Bałtyku.
Polska rośnie jako hub energetyczny Bałtyku
Podczas inauguracji inwestycji wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił jej znaczenie dla wzmacniania odporności energetycznej Polski:
Ta inwestycja jest tego najlepszym przykładem. Realizujemy działania, które wzmacniają nasze bezpieczeństwo, ponieważ siła i znaczenie Bałtyku w kontekście bezpieczeństwa energetycznego stale rosną. Polska staje się hubem energetycznym na Bałtyku. Jeśli spojrzymy na to, co dzieje się w rejonie Zatoki Gdańskiej, widzimy bardzo znaczące projekty o kolosalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego. Oprócz rozbudowy Naftoportu, budujemy terminal gazowy typu FSRU oraz terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych - możliwy dzięki odblokowanym środkom z KPO. Niedaleko na zachód powstaje pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Największe elementy potrzebne do jej budowy zostaną dostarczone drogą morską, dzięki kilometrowemu pirsowi, który właśnie budujemy - zaznaczył wiceminister Marchewka.
Zdjęcie: Port Gdańsk
Pół wieku historii i nowy etap rozwoju
Rok rozpoczęcia prac nad stanowiskiem "W" zbiegł się z 50. rocznicą oddania pierwszej bazy paliw płynnych w Porcie Północnym. To symboliczne nawiązanie do projektu, który pół wieku temu odmienił polską gospodarkę. Jak podkreśliła prezes Portu Gdańsk, Dorota Pyć:
Dokładnie pół wieku po oddaniu do eksploatacji poprzedniczki Naftoportu, bazy paliw płynnych w Porcie Północnym - jednej z najważniejszych inwestycji w powojennej historii polskiej gospodarki – rusza kolejny strategiczny projekt. Budowa stanowiska „W” to inwestycja, która umacnia Polskę jako niezależne i bezpieczne państwo. Zapewni dywersyfikację dostaw surowców, zwiększy naszą odporność na zawirowania geopolityczne i wzmocni rolę Portu Gdańsk jako energetycznego serca regionu Morza Bałtyckiego. Tworzymy infrastrukturę, która nie tylko odpowiada na wyzwania teraźniejszości, ale jest również przygotowana na przyszłość - na nowe rodzaje paliw i na transformację energetyczną, która czeka nas w kolejnych dekadach - mówiła Dorota Pyć.
Skala i zakres inwestycji
Rozbudowa Naftoportu to projekt o ogromnej skali i znaczeniu finansowym. Wartość inwestycji wynosi około 455 milionów złotych netto. Koszty te zostały podzielone między Naftoport, który pokryje 239 milionów złotych, a Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, który przeznaczy na projekt 216 milionów złotych.
Generalnym wykonawcą robót została firma DORACO, która od lat specjalizuje się w realizacji złożonych inwestycji hydrotechnicznych i portowych. Zakres prac obejmuje powstanie nowego pirsu przeładunkowego, estakad rurowych, infrastruktury drogowej oraz nowoczesnych instalacji przeciwpożarowych, systemów automatyki i zabezpieczeń środowiskowych. Wszystkie elementy zostały zaprojektowane z myślą o zwiększeniu wydajności operacyjnej i zapewnieniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Zdjęcie: Port Gdańsk
Stanowisko "W" - przepustowość i możliwości
Nowe stanowisko przeładunkowe będzie przystosowane do obsługi największych tankowców świata, jednostek klasy VLCC, których długość przekracza 300 metrów. Dzięki tej inwestycji Naftoport zyska znacząco większą elastyczność operacyjną oraz zdolność do obsługi czterech dużych statków jednocześnie.
Stanowisko "W" zwiększy roczne możliwości przeładunkowe o około 9 milionów ton, co przełoży się na szybszą obsługę statków i lepszą odporność na wahania globalnych rynków paliwowych. Port Gdańsk umocni dzięki temu swoją pozycję jako jedno z najważniejszych centrów logistycznych surowców energetycznych w Europie.
Zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2028 roku. Do tego czasu realizowane będą roboty hydrotechniczne, montaż estakad i rurociągów, instalacja systemów monitoringu i automatyki oraz szczegółowe testy operacyjne.
Komentarze (0)