Kolej jako krwiobieg portów
Wspólne działania PLK i Portu Gdańsk obejmują przygotowanie studium wykonalności, projekt oraz realizację inwestycji, która ma zakończyć się do 2034 roku. Cały projekt podzielono na trzy etapy: pierwszy to opracowanie studium wykonalności w latach 2026-2027, drugi obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej od 2028 roku, a trzeci zakłada realizację inwestycji w terenie, która może potrwać do 2034 roku. Modernizacja obejmie m.in. elektryfikację istniejących linii, budowę nowych torów oraz rozbudowę bocznic. To odpowiedź na rosnące potrzeby przewozowe portu, który każdego roku obsługuje setki tysięcy wagonów i mierzy się z ograniczeniami infrastrukturalnymi - w tym z faktem, że obecnie cały ruch z części głębokowodnej odbywa się jednym mostem.
Zdjęcie: Piotr Wittman/ www.gdansk.pl
Dlaczego Port musi się rozwijać już teraz
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zwrócił uwagę, że konkurencyjność polskich portów zależy od szybkiego podejmowania decyzji inwestycyjnych. Podkreślił znaczenie projektu słowami:
O kluczowej roli portów morskich w rozwoju polskiej gospodarki nie trzeba nikogo przekonywać. Aby były bardziej konkurencyjne, już teraz trzeba planować kolejne inwestycje, związane m.in. z poprawą przepustowości na liniach kolejowych.
Zapotrzebowanie na większą przepustowość jest szczególnie widoczne w Porcie Północnym - jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów portu. To tam znajdują się terminale paliwowe i gazowe, mające znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Wąskie gardła, które trzeba zlikwidować
Obecna infrastruktura portowa nie pozwala w pełni wykorzystać potencjału głębokowodnych nabrzeży. Prezes Portu Gdańsk, prof. Dorota Pyć, wprost nazywa ten problem jednym z najpoważniejszych wyzwań rozwojowych:
Rozbudowujący się dynamicznie Port Północny potrzebuje nowej infrastruktury kolejowej - dodatkowych torów, bocznic i zwiększonej przepustowości stacji Port Północny. Obecna sieć już dziś staje się czynnikiem ograniczającym nasz rozwój.
Porty i kolej
Współpraca PLK i Portu Gdańsk wpisuje się w szerszą strategię państwa zakładającą rozwój transportu kolejowego jako ekologicznego i wydajnego sposobu przemieszczania towarów. Marcin Mochocki, członek Zarządu PLK, podkreślił:
Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia transportu kolejowego w codziennym funkcjonowaniu polskich portów nad Bałtykiem. […] Niezwykle istotne jest, żeby to bijące serce polskiej gospodarki, jaką są porty morskie, połączyć z krwiobiegiem gospodarki, jaką jest zarządzana przez PLK sieć kolejowa.
Planowana inwestycja może stać się jednym z najważniejszych impulsów rozwojowych dla polskiej logistyki. Nowe tory, modernizacja sieci, zwiększona przepustowość oraz wyeliminowanie istniejących wąskich gardeł pozwolą Portowi Gdańsk utrzymać i wzmocnić pozycję jednego z kluczowych portów Morza Bałtyckiego.
Komentarze (0)