Zakres remontu
Zakres zaplanowanych prac jest szeroki i obejmuje zarówno elementy nośne, jak i te o charakterze estetycznym. Wzmocniona zostanie konstrukcja przęsła skrajnego od strony Bramy Zielonej, a także odnowione zostaną wszystkie przęsła - środkowe i skrajne. Prace obejmą również remont dwóch filarów pośrednich oraz dwóch przyczółków. Odnowiona zostanie nawierzchnia jezdni z kostki kamiennej oraz chodniki z płyt betonowych, które po renowacji odzyskają pierwotny wygląd. Szczególną uwagę poświęcono konserwacji ceglanego przyczółka od strony Bramy Zielonej – pozostałości mostu z 1883 roku, stanowiącej cenny element dziedzictwa architektonicznego miasta.
Prace obejmą również konserwację ceglanego przyczółka, który jest reliktem starszej konstrukcji. To istotny element historii tego miejsca, który zostanie zabezpieczony i odrestaurowany zgodnie z zasadami sztuki konserwatorskiej – podkreśla Jakub Matys z pomocy administracyjnej.
Finansowanie inwestycji i organizacja ruchu
Koszt całkowity inwestycji zostanie określony po wyłonieniu wykonawcy. Zadanie będzie finansowane ze środków Miasta Gdańska, które już zabezpieczyło fundusze na realizację projektu. Jak zapowiadają urzędnicy, prace będą prowadzone w taki sposób, by w jak najmniejszym stopniu utrudniać poruszanie się mieszkańców i turystów w rejonie Długiego Targu.
Roboty będą realizowane etapami, z zachowaniem ciągłości ruchu pieszego. W pierwszym etapie prace zostaną przeprowadzone po północnej stronie mostu, tak aby piesi mogli bezpiecznie korzystać z drugiej części przeprawy. Nie przewiduje się budowy objazdów ani tymczasowych kładek - dodaje Matys. Dzięki takiej organizacji ruchu most pozostanie dostępny przez cały okres remontu, co ma kluczowe znaczenie w tej centralnej części miasta.
Prace pod okiem konserwatora zabytków
Ze względu na historyczny charakter Mostu Zielonego, wszystkie roboty będą prowadzone pod nadzorem służb konserwatorskich. Obejmą one zarówno elementy konstrukcyjne, jak i detale architektoniczne. Wykonawca zobowiązany będzie do współpracy z osobami posiadającymi stosowne uprawnienia w zakresie ochrony zabytków.
Most Zielony to obiekt o dużym znaczeniu dla dziedzictwa Gdańska. Każdy etap prac musi być realizowany zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową i programem konserwatorskim. Dzięki temu uda się zachować jego historyczny charakter przy jednoczesnym podniesieniu standardu technicznego - informuje Jakub Matys. Remont ma więc nie tylko charakter techniczny, ale również kulturowy - ma przywrócić pierwotny wygląd przeprawy, nie naruszając jej autentycznej formy.
Estetyka i detale - nowe balustrady i kamień
Integralną częścią projektu jest odnowienie elementów dekoracyjnych, które nadają Mostowi Zielonemu jego niepowtarzalny charakter. Demontowane zostaną istniejące betonowe okładziny balustrad oraz opierzenia izbic, w ich miejsce pojawią się nowe opierzenia wykonane z ciemnozielonego piaskowca, materiału o wysokiej trwałości i walorach estetycznych. Odrestaurowana zostanie także dolomitowa tablica pamiątkowa z datą budowy mostu, a obok niej pojawi się nowa tablica z napisem "Most Zielony" oraz datą renowacji. Renowacji poddane zostaną również stalowe balustrady, które po konserwacji odzyskają swój oryginalny wygląd i kolorystykę.
Zależy nam, aby efekt końcowy łączył autentyzm z estetyką. Nowe elementy kamienne i odnowione detale pozwolą przywrócić Mostowi Zielonemu jego dawny urok, jednocześnie zapewniając trwałość konstrukcji na kolejne dekady.
Zdjęcie: Dokumentacja projektowa, wizualizacja mostu po remoncie
Harmonogram prac i zakończenie inwestycji
Zgodnie z planem, realizacja zadania potrwa osiem miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. Zakłada się, że kontrakt zostanie zawarty najpóźniej w styczniu 2026 roku, co pozwoli zakończyć wszystkie prace na przełomie sierpnia i września tego samego roku. Warunkiem realizacji jest zakończenie robót mających wpływ na ruch pieszy do końca czerwca 2026 r., tak aby nie kolidowały one ze wzmożonym ruchem turystycznym w sezonie letnim oraz z organizacją Jarmarku św. Dominika.
Zależy nam, aby wszelkie prace utrudniające ruch zakończyć przed rozpoczęciem letniego sezonu. Most Zielony jest jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc w Gdańsku, dlatego kluczowe jest, by remont nie zakłócił funkcjonowania przestrzeni turystycznej miasta - podkreśla Matys.
Komentarze (0)