Pod koniec sierpnia 2022 do Urzędu Miejskiego wpłynęła decyzja Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpisaniu do rejestru zabytków Bramy kolejowej dawnego dworca oraz terenów przyległych.
- Wpis uniemożliwia budowę objazdu, która miała poprawić komunikację, bezpieczeństwo oraz ochronę Bramy Nizinnej, przez którą obecnie prowadzi droga. Koszt inwestycji to 16 mln zł. Zanim została wydana decyzja o wpisie PWKZ wstrzymał roboty budowlane i wszczął postępowanie administracyjne. Przedłużające się postępowania oraz zlecone przez niego prace archeologiczne doprowadziły do wstrzymania budowy – tłumaczy Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego.
Z uwagi na przerwanie prac urzędnicy zerwali umowę na wykonanie objazdu Bramy Nizinnej.
Urzędnicy nie zgadzają się
Urzędnicy postanowili się odwołać się od decyzji PWKZ w części obejmującej wpisem do rejestru most kolejowy. Zdaniem gdańskiego magistratu konserwator nie uwzględnił interesu społecznego wynikającego z korzyści, jakie przyniesie objazd Bramy Nizinnej.
- W odwołaniu wskazane jest także, iż wpisanie istniejącego, XX wiecznego mostu kolejowego, do rejestru zabytków całkowicie zablokuje zamknięcie ruchu pod Brama Nizinną, a co za tym idzie wyeliminowana szkodliwych dla niej drgań. W piśmie skierowanym do konserwatora poruszona jest także kwestia przewlekłego postępowania administracyjnego, które trwało 13 miesięcy. Ponadto prace projektowane na każdym etapie były konsultowane i uzgadniane z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, który zdanie zmienił już w trakcie budowy – podkreśla Bieganowska.
Urzędnicy zaznaczają, że rozumieją potrzebę zabezpieczenia elementów historycznych.
- Zdaniem miasta elementy bramy kolejowej powinny znaleźć się w rejestrze zabytków jako istotna część dziedzictwa kulturowego. Jednak istniejący most kolejowy nie pochodzi z czasów powstania XIX wiecznej Bramy Kolejowej i jest od niej znacznie młodszy, datowany jest na drugą dekadę XX wieku. Objęcie wpisem do rejestru zabytków jest nieproporcjonalne w stosunku do pozostałych elementów zachowanego zespołu XIX wiecznej Bramy Kolejowej – mówi urzędniczka.
Koszt budowy objazdu Bramy Nizinnej wyceniono na 16 mln złotych, a wykonanie prac zakładano na 12 miesięcy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.