Przyznano środki z KPO. Na liście nie ma Gdańska
Okazuje się, że Gdańsk nie otrzyma 67 mln zł na zakup nowych tramwajów. Pieniądze pochodzić miały z Krajowego Planu Odbudowy i trafią do wielu miast w Polsce, ale niestety nie do naszego miasta.W swoim wpisie w mediach społecznościowych Przemysław Majewski, radny Gdańska, nie krył rozczarowania sytuacją.
– Dowiadujemy się, że Gdańskie Autobusy i Tramwaje nie otrzymały dofinansowania na zakup tramwajów w ramach KPO! Wniosek nie spełniał wymogów formalnych! - przekazał Majewski.
Radny podkreślił, że inne polskie miasta, takie jak Bydgoszcz, Poznań, Wrocław czy Kraków skutecznie sięgnęły po środki z KPO, dzięki czemu mogą wzbogacić swoje floty tramwajowe w nowoczesne pojazdy. Tymczasem w Gdańsku, jak twierdzi Majewski, mieszkańcy nadal będą korzystać z wysłużonych, kilkudziesięcioletnich dortmundów.
Majewski zapowiedział również, że będzie domagał się szczegółowych wyjaśnień w sprawie błędów formalnych, które miały doprowadzić do odrzucenia wniosku. W jego opinii sprawa ta wymaga dokładnego zbadania, ponieważ dotyczy ogromnych środków, które mogły znacząco poprawić komfort podróżowania w Gdańsku.
GAiT: „Wszystkie formalności zostały dopełnione”
Gdańskie Autobusy i Tramwaje odniosły się do sytuacji. Spółka w odpowiedzi na pytania zadane przez Puls Gdańska przekazała, że wniosek o dofinansowanie dotyczył 11 tramwajów PESA Jazz Duo, które dołączyły do gdańskiej floty między październikiem a grudniem 2020 roku.
– Po odblokowaniu środków KPO pojawiała się szansa na zrefinansowanie pozostałych 11 zakupionych tramwajów. Spółka aplikowała o dofinansowanie ich zakupu do wysokości 85%, tj. 67,4 mln zł – mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów Sp. z o.o.
Jak podkreśla spółka, wszystkie formalności zostały dopełnione.
– Spółka terminowo i w kompletny sposób udzielała wyjaśnień w zakresie kwestii wskazywanych przez CUPT w trakcie kolejnych etapów procedury konkursowej – komentuje Dobrowolska.
GAiT zaznacza, że środki z KPO są przeznaczone na walkę ze skutkami pandemii i dotyczą inwestycji realizowanych po 1 lutego 2020 roku. Choć dostawy tramwajów miały miejsce po tej dacie, to jednak procedura przetargowa i podpisanie umowy z wykonawcą rozpoczęły się wcześniej, co ostatecznie przesądziło o odrzuceniu wniosku.
– W skutek niekorzystnej dla nas i wielu innych miast ostatecznej interpretacji zasad konkursowych, wobec dużego zainteresowania oraz ograniczonej liczby pojazdów, mogących zostać objętych dofinansowaniem, z postępowania wykluczone zostały miasta, które podobnie jak Gdańsk, samą procedurę zakupu uruchomiły przed 1 lutego 2020 roku – wyjaśnia GAiT.
GAiT podkreśla, że prawdopodobnie nie padło ostatnie słowo w tym temacie. Po oficjalnym piśmie z CUPT podjęta zostanie decyzja i ewentualnym odwołaniu.
Gdańsk kontra inne miasta
Podczas gdy Gdańsk analizuje przyczyny niepowodzenia, inne polskie miasta skutecznie korzystają z funduszy KPO. Dofinansowanie przyznano czterem spośród dwunastu miast, które złożyły wnioski o środki z KPO, tj:
- MPK Poznań Sp. z o.o. (215 686 740,89 zł);
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie (127 931 256,00 zł).
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu (202 987 447,60 zł);
- Miasto Bydgoszcz (43 887 642,28 zł);
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.