STS Generał Zaruski
Żaglowiec został zbudowany z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego w 1939 roku w Szwecji, a trafił do Polski dopiero po zakończeniu II wojny światowej. Długość jego kadłuba wynosi 25,32 m, a szerokość 5,88 m. Od samego początku szkolono na nim młodzież, przedstawiając jej żeglarskie techniki sterowania jednostką oraz radzenia sobie na morzu. Jednostka przeszła również trudny okres, gdyż zapomniana popadła w ruinę. W 2008 roku władze Gdańska zdecydowały się na jej wykupienie oraz remont, który pozwolił na przywrócenie jej funkcji szkoleniowej. Informacje o rejsach oraz szkoleniach na Zaruskim znajdują się na jego stronie internetowej. W ofercie znajdują się zarówno rejsy jednodniowe po zatoce oraz kilkudniowe zagraniczne.
S/Y Bonawentura
Jednostka powstała w 1948 roku, a jej projekt wykonano w czasach okupacji. Początkowo pełniła rolę kutra rybackiego, zaś w 1967 roku została przetransportowana do Władysławowa, gdzie służyła jako holownik. Na przełomie 1993 i 1994 roku zakończył się remont jednostki połączony z przebudową na żaglowiec. Pozwolił on Bonawenturze na pełnienie nowej funkcji. Jacht stał się niekonwencjonalną szkołą, w której przeprowadzano resocjalizację wychowanków sierocińców oraz kurortów społecznych. Ostatni gruntowny remont przeszła w latach 2010-2013. Obecnie jest statkiem przystosowanych do rejsów morskich i oceanicznych.
S/Y Bryza H
Jednostka została zbudowana w Pucku w 1952 roku. Pełniła ona funkcję statku ratowniczego, który miał pomagać w akcjach ratowniczych na morzu Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu. W 1983 roku trafiła do rąk nowego właściciela, który zdecydował się na przebudowę jej na jacht żaglowy. Bryza została zbudowana z drewna co jest rzadkością wśród polskich jednostek żaglowych. Wśród gdańskich żaglowców, drewnianą konstrukcją mogą się pochwalić jednak także inne jednostki: Bonawentura, Antica, Generał Zaruski.
S/Y Antica
Antica została zbudowana w Ustce w 1953 roku. Przez 27 lat pełniła funkcję kutra rybackiego, a następnie trafiła w ręce Jerzego Wąsowicza, którego planem było przebudowanie jej na jacht oceaniczny. Gruntowny remont trwał 10 lat, a zaraz po jego zakończeniu w 1991 roku Antica popisała się swoimi siłami podczas trwającego 6 lat rejsu dookoła świata. Kolejny rejs odbył się dookoła Ameryki Południowej w latach 1998-2000, wtedy jednostka zdobyła również Przylądek Horn. Kolejne rejsy jednostki trwały około roku i wiodły m.in. po Europie oraz Ameryce. Jej długość wynosi 16,20m, a szerokość 4,50m. Antica jest własnością osoby prywatnej, a jej załoga może liczyć do 6 osób.
S/Y Szkwał
Niewielki żaglowiec Szkwał powstał w 1938 roku w Niemczech. Sposób, w jaki jednostka trafiła do Trójmiasta nie jest znany, choć podejrzewa się, że miało to miejsce podczas II wojny światowej. Szkwał w 1945 roku stał się własnością Akademickiego Związku Morskiego w Gdańsku. Popularność przyniosły mu regaty, w których odnosił wyjątkowe sukcesy. Później jednostka popadła w zapomnienie, a przez jej zły stan prawie została poddana kasacji. W 1976 roku zobaczył go jego aktualny właściciel, który przez dwa lata negocjował odkupienie żaglowca od AKM. Właściciel statku pozwala żeglować za darmo w zamian za pomoc w pracach na jednostce.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.