reklama

Gdańsk domem dla wyjątkowych żaglowców. Poznaj ich historię

Opublikowano:
Autor:

Gdańsk domem dla wyjątkowych żaglowców. Poznaj ich historię  - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Gdańsk Jeśli chodzi o statki, Gdańsk kojarzy się przede wszystkim z Sołdkiem i białą flotą. Mniej osób wie, że nasze miasto jest macierzystym portem kilku wyjątkowych, choć niewielkich żaglowców. Wszystkie przyciągają nie tylko wzrok, ale mają także bogatą, często zaskakującą historię. Poniżej przybliżamy sylwetki najciekawszych gdańskich żaglowców.
reklama

STS Generał Zaruski 

Żaglowiec został zbudowany z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego w 1939 roku w Szwecji, a trafił do Polski dopiero po zakończeniu II wojny światowej. Długość jego kadłuba wynosi 25,32 m, a szerokość 5,88 m. Od samego początku szkolono na nim młodzież, przedstawiając jej żeglarskie techniki sterowania jednostką oraz radzenia sobie na morzu. Jednostka przeszła również trudny okres, gdyż zapomniana popadła w ruinę. W 2008 roku władze Gdańska zdecydowały się na jej wykupienie oraz remont, który pozwolił na przywrócenie jej funkcji szkoleniowej. Informacje o rejsach oraz szkoleniach na Zaruskim znajdują się na jego stronie internetowej. W ofercie znajdują się zarówno rejsy jednodniowe po zatoce oraz kilkudniowe zagraniczne. 

S/Y Bonawentura

Jednostka powstała w 1948 roku, a jej projekt wykonano w czasach okupacji. Początkowo pełniła rolę kutra rybackiego, zaś w 1967 roku została przetransportowana do Władysławowa, gdzie służyła jako holownik. Na przełomie 1993 i 1994 roku zakończył się remont jednostki połączony z przebudową na żaglowiec. Pozwolił on Bonawenturze na pełnienie nowej funkcji. Jacht stał się niekonwencjonalną szkołą, w której przeprowadzano resocjalizację wychowanków sierocińców oraz kurortów społecznych. Ostatni gruntowny remont przeszła w latach 2010-2013. Obecnie jest statkiem przystosowanych do rejsów morskich i oceanicznych.

S/Y Bryza H 

Jednostka została zbudowana w Pucku w 1952 roku. Pełniła ona funkcję statku ratowniczego, który miał pomagać w akcjach ratowniczych na morzu Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu. W 1983 roku trafiła do rąk nowego właściciela, który zdecydował się na przebudowę jej na jacht żaglowy. Bryza została zbudowana z drewna co jest rzadkością wśród polskich jednostek żaglowych. Wśród gdańskich żaglowców, drewnianą konstrukcją mogą się pochwalić jednak także inne jednostki: Bonawentura, Antica, Generał Zaruski.

S/Y Antica

Antica została zbudowana w Ustce w 1953 roku. Przez 27 lat pełniła funkcję kutra rybackiego, a następnie trafiła w ręce Jerzego Wąsowicza, którego planem było przebudowanie jej na jacht oceaniczny. Gruntowny remont trwał 10 lat, a zaraz po jego zakończeniu w 1991 roku Antica popisała się swoimi siłami podczas trwającego 6 lat rejsu dookoła świata. Kolejny rejs odbył się dookoła Ameryki Południowej w latach 1998-2000, wtedy jednostka zdobyła również Przylądek Horn. Kolejne rejsy jednostki trwały około roku i wiodły m.in. po Europie oraz Ameryce. Jej długość wynosi 16,20m, a szerokość 4,50m. Antica jest własnością osoby prywatnej, a jej załoga może liczyć do 6 osób.

S/Y Szkwał 

Niewielki żaglowiec Szkwał powstał w 1938 roku w Niemczech. Sposób, w jaki jednostka trafiła do Trójmiasta nie jest znany, choć podejrzewa się, że miało to miejsce podczas II wojny światowej. Szkwał w 1945 roku stał się własnością Akademickiego Związku Morskiego w Gdańsku. Popularność przyniosły mu regaty, w których odnosił wyjątkowe sukcesy. Później jednostka popadła w zapomnienie, a przez jej zły stan prawie została poddana kasacji. W 1976 roku zobaczył go jego aktualny właściciel, który przez dwa lata negocjował odkupienie żaglowca od AKM. Właściciel statku pozwala żeglować za darmo w zamian za pomoc w pracach na jednostce. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama