Czy hamownia zatrzyma rozpędzone e-rowery? Policja testuje nowe rozwiązanie

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Czy hamownia zatrzyma rozpędzone e-rowery? Policja testuje nowe rozwiązanie - Zdjęcie główne

foto Piotr Wittman / www.gdansk.pl

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości GdańskGdańska policja testuje mobilną hamownię, urządzenie pozwalające sprawdzić faktyczną moc i prędkość elektrycznych rowerów oraz hulajnóg. To odpowiedź na rosnącą liczbę przerabianych jednośladów i skargi mieszkańców.
reklama

Jak działa hamownia?

Hamownia to specjalistyczne urządzenie z obrotowymi rolkami, na które wprowadza się rower lub hulajnogę. Pozwala w bezpiecznych warunkach odczytać realne osiągi pojazdu, w tym prędkość i moc silnika, co umożliwia wykrycie e-jednośladów zmodyfikowanych ponad normę.
Urządzenie jest w fazie testów, ale może znacząco zwiększyć skuteczność kontroli nad szybko rosnącą liczbą elektryków w miejskim ruchu.

Testy w praktyce

Policjanci z Gdańska otrzymali hamownię na cztery tygodnie. Zamierzają badać hulajnogi, rowery elektryczne, a w razie potrzeby również motorowery.
Jak podkreśla podinsp. Magdalena Ciska, urządzenie stanowi wsparcie - w przypadku podejrzeń naruszenia przepisów wyniki będą weryfikowane za pomocą innych policyjnych narzędzi pomiarowych.
Podobne testy prowadzą też inne miasta, m.in. Kraków, które analizują przydatność hamowni w codziennej służbie.

reklama

Czy miasto wesprze zakup?

Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski potwierdza, że do urzędu napływa coraz więcej skarg dotyczących zbyt szybkich e-pojazdów, zwłaszcza przerabianych.
Jeśli urządzenie przejdzie testy i zostanie oficjalnie dopuszczone do użytku, miasto rozważy wsparcie policji w jego zakupie.

Mobilne hamownie funkcjonują już w służbach kilku państw Europy Zachodniej, gdzie problem przerabianych elektryków pojawił się wcześniej. Z takich rozwiązań korzystają m.in. policje w Holandii, Belgii i Irlandii.
W Polsce testy prowadzą też jednostki w innych województwach, np. wielkopolska policja, która wskazuje na rosnącą liczbę zdarzeń drogowych z udziałem e-hulajnóg.

Co grozi użytkownikowi nielegalnego e-roweru?

Nielegalnie zmodyfikowany elektryk może oznaczać dla właściciela poważne konsekwencje: od mandatu, przez regres ubezpieczeniowy, aż po odpowiedzialność sądową w przypadku poważniejszego zdarzenia drogowego.

reklama

Dlaczego to ważne?

  • Bezpieczeństwo - zbyt szybkie e-rowery i hulajnogi zwiększają ryzyko kolizji na ścieżkach i chodnikach;
  • Równe zasady - przeróbki pozwalają omijać przepisy dotyczące rejestracji, ubezpieczeń czy dopuszczalnych parametrów;
  • Prewencja - sama świadomość możliwości kontroli może powstrzymać użytkowników przed nielegalnym tuningiem;
  • Nowe narzędzie dla policji - jeśli testy się powiodą, hamownie mogą stać się standardem w wielu miastach.
 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo