Premiera wagonu N nr 178 przyciągnęła tłumy
W pierwszy weekend września Poznań stał się prawdziwym muzeum transportu miejskiego. W dniach 6 i 7 września na ulice miasta wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy obsługujące Linia Turystyczne. Największą atrakcją była premiera wagonu historycznego typu N numer 178, wyprodukowanego w 1951 roku w Stoczni Północnej w Gdańsku. Był to jedyny zachowany wagon silnikowy tego typu, co czyniło go wyjątkowym świadkiem historii komunikacji miejskiej w Polsce.
Historia wagonu N nr 178 – gdański rodowód i wyjątkowy remont
Wagon N nr 178 został wyprodukowany w 1951 roku w Stoczni Północnej w Gdańsku jako jeden z trzydziestu wagonów silnikowych typu N, które przez dekady były podstawą poznańskiej komunikacji tramwajowej. W 1963 roku tramwaj otrzymał instalację niskiego napięcia, a w latach siedemdziesiątych przeszedł kapitalny remont i został przystosowany do ruchu dwukierunkowego. Zainstalowano w nim m.in. agregat prądotwórczy, hamulce szynowe, dwa pulpity sterownicze i wycieraczki.
W 1978 roku wagon zmienił numer na 629 i stacjonował na zajezdni Gajowa. Ostatni raz w ruchu liniowym pojawił się 31 grudnia 1992 roku na linii nr 8. Później pełnił funkcję wagonu gospodarczego i przez wiele lat stał odstawiony w zajezdniach Głogowska i Madalińskiego. Dzięki gruntownemu remontowi przeprowadzonemu przez Stację Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie wagon odzyskał pierwotny wygląd z 1951 roku.
Sobota pełna klasyki transportu
W sobotę 6 września na trasie linii autobusowej numer 100 kursowały kultowe pojazdy: Ikarus 280 nr 1545, Jelcz PR110 nr 1383 oraz Ikarus 260 nr 1735. Linia 102 została obsłużona przez DAF MB200 nr 1222. Miłośnicy tramwajów mogli podziwiać legendarny wagon 102N nr 1 na linii tramwajowej numer 20, przypominający złote lata polskiej myśli technicznej w transporcie szynowym.
Niedziela z premierowym wagonem i historycznymi składami
Niedziela, 7 września, była dniem prawdziwych atrakcji. Linia autobusowa nr 100 kursowała z udziałem Ikarusa 260 nr 1735, MAN-a Lion’s City nr 1111 oraz Ikarusa 280 nr 1545. Turystyczna linia tramwajowa nr 0 zabrała pasażerów w podróż historycznymi składami KSW+S2D nr 158+423 oraz premierowym N+ND nr 178+436, czyli wagonem N z doczepą wyprodukowaną w Sanoku. Trasa linii 0 została zmieniona i objęła m.in. nowy łuk torowy pod Okrąglakiem.
Zabytkowy tramwaj z Gdańska stał się atrakcją turystyczną Poznania
Premiera wagonu N nr 178 oraz kursy zabytkowych tramwajów i autobusów na Liniach Turystycznych przyciągnęły tłumy mieszkańców i turystów. Unikatowy gdański tramwaj stał się symbolem historii transportu miejskiego i wyjątkową atrakcją turystyczną, która pokazała, że pasja do komunikacji szynowej wciąż żyje w Poznaniu.
Komentarze (0)