reklama

Gdańskie statki – biała flota to jeden z symboli miasta

Opublikowano:
Autor:

Gdańskie statki – biała flota to jeden z symboli miasta - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Turystyka Od kilkudziesięciu lat są nieodłącznym elementem krajobrazu podczas spacerów nad Motławą. Choć w większości swoje lata świetności mają dawno za sobą, nadal dzielnie przewożą turystów po Motławie, a także do Sopotu, Gdyni oraz do Helu. Poznajcie gdańskie statki białej floty.
reklama

Statki pasażerskie

Klasyczne statki pasażerskie przewożą mieszkańców Gdańska i turystów na różnych trasach. Przede wszystkim można je spotkać na trasach na Westerplatte, na linii tramwaju wodnego F6 na Wyspę Sobieszewską, a także czasem wypływają w rejsy do Helu. Ich wielkość jest zróżnicowana – mieszczą od 40 do 275 pasażerów.

Jednymi z mniejszych jednostek są bliźniacze statki Smile oraz Smiltyne. Oba zostały zbudowane odpowiednio w 1988 i 1989 roku w ZSRR.  Smiltyne trafił do Polski w 1995 roku, zaś Smile w 2011 roku.  Są w stanie pomieścić 140 pasażerów, posiadają także możliwość przewozu rowerów. Statki przed trafieniem do Polski pływały w ZSRR, a Smiltyne później także pod banderą litewską. Smile po upadku ZSRR aż do 2011 roku pływał pod banderą rosyjską. Pierwszy z nabytych przez Polskę pojazdów w oprócz Gdańska i okolic był wykorzystywany także w okolicach Elbląga, Kołobrzegu, Ustki  i Łeby. Drugi ze statków w 2012 roku zmienił banderę na gambijską i trafił do portu Bandżul.  Po kilku miesiącach wrócił jednak do Polski, gdzie do dziś oba statki obsługują rejsy m.in. do Helu.

Do mniejszych jednostek należy m.in. statek śródlądowy Elżbieta, który w minionym sezonie obsługiwał rejsy linii tramwaju wodnego F6 do Sobieszewa. Jednostkę zbudowano w 1967 roku w Stoczni Gdańskiej.  Ponieważ jest  zarejestrowany jako statek śródlądowy, jego zasięg pływania jest ograniczony do wód śródlądowych, portowych oraz Zalewu Wiślanego. Jest to jednostka dość pojemna, bowiem mieści do 225 pasażerów. Do dyspozycji pasażerów na statku znajduje się pokładowy bar. Podobnymi jednostkami używanymi przez Żeglugę Gdańską są także Ewa, Anita, Małgorzata i Danuta.

Szczególnie ten ostatni statek zasłynął z incydentu, który zdarzył się w lipcu 2017 roku na Motławie. Podczas rejsu rejsów z pasażerami na pokładzie jednostka przepłynęła tuż pod opuszczającą się kładką prowadzącą na Ołowiankę.  Niewiele brakowało, aby doszło wówczas do tragedii. Poniżej prezentujemy  nagranie z tamtego wydarzenia.

Katamarany

Katamarany to jednostki pływające posiadające dwa sztywno połączone kadłuby umieszczone równolegle względem siebie. Żegluga Gdańska posiada 4 katamarany typu KP-2, zbudowane w Stoczni Wisła w Gdańsku. Są to: Rubin z 1980 roku, Opal z 1981 roku, Onyx z 1984 oku i Agat z 1988 roku. Należą do największych jednostek pasażerskich przewoźnika. Zabierają na pokład do 450 pasażerów i osiągają prędkość 13 węzłów. Statki Rubin i Agat obsługują głównie połączenia w rejonie Gdyni, natomiast w Gdańsku w sezonie 2019 służyły Opal i Onyx.

 Pierwszy z nich służył początkowo na polskich wodach, choć z powodu kryzysu żeglugi szybko znalazł zatrudnienie za granicą. Kursował między innymi z Malmo do Kopenhagi, a także na linii Langgaligenbau – Sondenborg. Do Polski wrócił w drugiej połowie lat 90. XX wieku. Pływał z Ustki na wyspę Bornholm, a w 2000 roku znalazł się w Żegludze Gdańskiej.  Mimo to dalej odbywał rejsy na Bornholm, a w 2004 roku odbył swoją najdłuższą podróż aż do Sierra Leone, gdzie obsługiwał trasy Freetown – Konakra oraz Dakar – Banjoul (Gambia) oraz Banjoul – Bissau (Gwinew Bissau).  Do Gdańska powrócił ostatecznie w 2006 roku. Obsługuje głównie rejsy do Helu.

Katamaran Onyx początkowo miał nosić nazwę… Rubin. Z powodu kryzysu w 1983 roku kontrakt na jego budowę został jednak zerwany. Niedokończony statek zakupili Rosjanie. W 1984 roku ukończona jednostka otrzymała nazwę Ахтяр (Achtiar) i została skierowana do Odessy nad Morzem Czarnym. Po upadku ZSRR w 1992 roku otrzymał banderę ukraińską. W latach 90. odkupili go Niemcy, którzy dobudowali trzeci kadłub mieszczący sklep i nadali nową nazwę „Ute”. Obsługiwał wówczas połączenia wolnocłowe z Ueckermünde do Świnoujścia. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej zaprzestano tego typu rejsów, a jednostka podobnie jak Opal trafiła do Sierra Leone, gdzie obsługiwała połączenia z Freetown a Conakry. Do Polski statek dotarł dopiero w 2007 roku. Po gruntownym remoncie nadano mu obecną nazwę Onyx. Podobnie jak wszystkie katamarany Żeglugi Gdańskiej obsługuje przede wszystkim trasę do Helu.

Tramwaje wodne

Jednymi z najbardziej charakterystycznych jednostek białej floty są niewielkie, bardzo niskie i płaskie statki SONICA  i SONICA I obsługujące linię tramwaju wodnego F5, a poza wakacjami także linię F6. Są to najmłodsze jednostki Żeglugi Gdańskiej, zbudowane w latach 2004 -2005 w Sankt Petersburgu. Ponadto jako jedyne są w stanie przypłynąć pod niskimi mostami na Motławie.

Oba statki zakupiono 2012 roku od rosyjskiego armatora. Pojazdy były nie tylko młode, ale również mało eksploatowane. Jeden z nich krótko po rozpoczęciu eksploatacji uległ zatonięciu, zaś po wydobyciu i naprawie stał na lądzie nieeksploatowany. Drugi z nich był eksploatowany do 2008 roku, a następnie także odstawiony. Do Polski przypłynęły za pokładzie belgijskiego statku Fast Julia.  Dotychczasowe nazwy statków Elien Marija i Elien Elena polski armator zmienił odpowiednio na SONICA i SONICA I.

Od 1 czerwca 2012 roku obsługują linie tramwaju wodnego F5 z Żabiego Kruku do Brzeźna, a także F6 z Targu Rybnego do Sobieszewa. Statki są w stanie przewieźć 40 pasażerów, 5 rowerów oraz 2 członków załogi, co niejednokrotnie stanowi problem, gdyż podaż miejsc niejednokrotnie nie jest w stanie sprostać popytowi. Statki bardzo często pozostawiają na lądzie wielu chętnych, którzy nie zmieścili się na pokład.

Fot. Barbara Maliszewska/CC BY-SA

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama