reklama

Zabytki wracają po remontach, jednak nie wszystkie

Opublikowano:
Autor:

Zabytki wracają po remontach, jednak nie wszystkie - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Na początku roku sporo się dzieje w temacie zabytkowych pojazdów GAiT, które są nie lada gratką dla miłośników, ale także zwykłych mieszkańców, z nostalgią wspominających swoje podróże transportem publicznym przed laty.
reklama

Kilka dni temu, po wieloletnim remoncie na ulicach ukazał się pierwszy w historii Gdańska autobus niskopodłogowy - Mercedes O405N z 1994 roku. Pierwszy egzemplarz, jaki rozpoczął eksploatację w Gdańsku, został odnowiony i przywrócony pod kątem wizualnym do stanu przypominającego ten, w jakim autobus przyjechał do Gdańska z fabryki. Jest to pierwszy niskopodłogowiec w historycznej flocie GAiT. Pojazdy z pierwszej dostawy z 1994 roku zakończyły kursowanie na liniach regularnych w 2018 roku. Nieco dłużej, do 2020 roku kursowały podobne, ale używane Mercedesy 0405N2, sprowadzone w pierwszej dekadzie XXI z Niemiec. 

Pod koniec stycznia zakończył się także remont najstarszego zabytkowego autobusu GAiT - Jelcza 043. Kultowy “ogórek” pojawił się na specjalnej linii z okazji 15-lecia wycofania autobusów wysokopodłogowych. Jak informuje przewoźnik, w dalszej kolejności planowane są prace nad remontem autobusu Jelcz PR110. Postęp prac będzie zależał od dostępnych środków finansowych.

Gorzej sytuacja wygląda w przypadku zabytkowych tramwajów. W ubiegłym roku, podczas parady z okazji 150-lecia gdańskich tramwajów, na torach zabrakło najcenniejszych, najstarszych tramwajów: Bergmanna z 1927 roku, Ringa z 1930 roku i Konstala N z 1952 roku. Paradę otworzył dopiero wyprodukowany w PRL-u 102Na z 1970 roku. Aktualnie jeden tramwaj przechodzi kompleksowy remont.

Obecnie w trakcie realizacji jest umowa na naprawę tramwaju Bergman. Umowa przewiduje szeroki zakres prac, a ich efektem ma być przywrócenie tramwaju do stanu zgodnego z historyczną dokumentacją źródłową - informuje Anna Dobrowolska, nie zdradzając jednak terminu zakończenia prac.

Naprawę przechodzi także wagon typu N z 1952 roku.

W tym roku przeprowadzana jest naprawa zestawów kołowych wraz z napędem w tramwaju Konstal N. Prace te potrwać mają do końca roku - dodaje rzecznik spółki.

Jeżeli odbudowany zaledwie kilka lat temu Ring z 1930 roku dalej będzie niesprawny, gdańszczanie już drugi rok z rzędu nie zobaczą na ulicach najstarszych gdańskich pojazdów transportu publicznego.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama