reklama

Z Ujeściska do Wrzeszcza, czy na Stogi? Który tramwaj jest bardziej potrzebny? [ANALIZA]

Opublikowano:
Autor:

Z Ujeściska do Wrzeszcza, czy na Stogi? Który tramwaj jest bardziej potrzebny? [ANALIZA] - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Za kilka dni tramwaje pojadą po wyczekiwanej przez mieszkańców Ujeściska trasie Nowa Warszawska. Planowana siatka połączeń nie spotkała się jednak z entuzjastycznym przyjęciem przez pasażerów, którzy walczą o uruchomienie nowych połączeń, z których zrezygnowano. Sprawdzamy, jakie są wady i zalety połączenia, które będzie uruchomione zamiast postulowanej trasy z Brętowa na Stogi.
reklama

Kolejne połączenie do Wrzeszcza

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, trasę Nowa Warszawska obsłuży linia 2 i jej wariant o numerze 4 z Lawendowego Wzgórza do Jelitkowa przez centrum, Zaspę i Przymorze, a także planowana do reaktywacji linia 11 w relacji Lawendowe Wzgórze – Strzyża PKM. O ile linie 2 i 4 stworzą nowe, bezpośrednie połączenia Ujeściska z Przymorzem i Zaspą, tak linia 11 będzie kolejnym połączeniem do Wrzeszcza, niekoniecznie atrakcyjnym.

Ujeścisko z Wrzeszczem już teraz łączy codzienna linia autobusowa 115, funkcjonująca co 10 minut w szczycie i co 20 poza szczytem. Jej wadą jest długi czas przejazdu spowodowany skomplikowaną trasą, prowadzącą przez wiele dzielnic. Czas przejazdu z Ujeściska, w zależności od pory dnia, od 31 do 42 minut. Problem w tym, że tramwaj linii 11 wcale nie będzie jechał szybciej.

Obecnie tramwaj linii 6 z Przystanku Przemyska do przystanku Galeria Bałtycka, jednego z najpopularniejszych przystanków we Wrzeszczu, jedzie 34 minuty. Według naszych szacunków tramwaj linii 11 z przystanku Ujeścisko do Galerii Bałtyckiej dojedzie w 38 lub 39 minut, a więc w czasie zbliżonym do istniejącej już linii autobusowej.

Pasażerowie, którym zależy jednak na szybszej podróży, wybiorą połączenie z przesiadką. Jadąc z Ujeściska tramwajem linii 12, można się przesiąść na autobus linii 127, 162, 262 lub 227 na przystanku Warneńska lub Belgradzka. Czas przesiadkowej podróży wynosi od 25 do 35 minut, w zależności od tego, jaka trafi się przesiadka. Zwykle taka podróż trwa pół godziny.

Ujeścisko posiada więc już teraz kilka możliwości podróży do Wrzeszcza. Linia 11 nie zmieni zbyt wiele dla pasażerów podróżujących na tej trasie. Będzie to kolejna opcja podróży, jednak nie będzie stanowiła znaczącej poprawy pod względem czasu przejazdu.

Linia 13, czyli nowe możliwości podróżowania

Kilkanaście dni temu opisywaliśmy sprawę petycji, pod którą licznie podpisywali się mieszkańcy Gdańska, w sprawie uruchomienia zapowiadanej niegdyś przez ZTM linii nr 13 z Brętowa PKM przez Ujeścisko i Chełm na Stogi. Połączenia ostatecznie nie uruchomiono.

- Z powodu drastycznego wzrostu kosztów organizacji transportu zbiorowego (duże podwyżki cen energii i paliw, wysoka inflacja, wzrost kosztów pracy i obsługi eksploatacji), samorządy muszą przeznaczać coraz wyższe nakłady na utrzymanie komunikacji na dotychczasowym poziomie. W tych trudnych uwarunkowaniach finansowych nie jesteśmy w stanie zrealizować naszego pierwotnego planu z 2019 r., który uwzględniał uruchomienie tramwajowych połączeń uzupełniających (np. linii 13). Projekt jest aktualny, musi jednak poczekać na realizację- tłumaczy dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski.

Dyrektor nie wyklucza jednak uruchomienia tego połączenia w przyszłości.

- Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej w marcu br. Sprawdzimy, z jakich linii i z jaką intensywnością pasażerowie będą korzystać z nowej oferty. Być może uda się wygospodarować tabor oraz środki finansowe, by uruchomić połączenia uzupełniające- dodaje Zomkowski.

Warto się zastanowić, czy nie lepiej byłoby uruchomić linii 13 już teraz, zamiast linii 11, która zdubluje inne, istniejące już połączenia. Jakie byłyby korzyści z uruchomienia linii 13?

Przede wszystkim połączenie to zapewniłoby postulowany przez pasażerów bezpośredni dojazd z Ujeściska i Chełmu na Dolne Miasto, Przeróbkę i Stogi, gdzie znajduje się sporo zakładów pracy.

Obecnie pasażerowie muszą wysiąść z tramwaju na Śródmieściu SKM lub Bramie Wyżynnej i przejść na tramwaj linii 8 lub 9. Jest to jednak rozwiązanie mało komfortowe i czasochłonne. Jeśli pasażer źle trafi z przesiadką, może czekać na kolejny tramwaj nawet 10 minut. Ewentualnie można liczyć na jeden z autobusów, które obsługują przystanek Śródmieście SKM. Częstotliwość ich kursowania pozostawia jednak wiele do życzenia. Nawet w godzinach szczytu przerwy w odjazdach autobusów wynoszą do 15 minut. Co więcej, autobusy obsługują Śródmieście SKM tylko w jednym kierunku. Bezpośrednie połączenie linią tramwajową znacznie sprawiłoby, że podróż w tej relacji byłaby szybsza i łatwiejsza.

Dodatkową korzyścią byłyby łatwiejsze przesiadki z kierunku Stogów i Przeróbki na pociągi SKM. Przesiadka na kolej w tym miejscu byłaby bardziej komfortowa niż w Gdańsku Głównym. Droga dojścia na pociąg jest krótsza, a także obecność wind przy zjeździe z peronu. Przy dworcu głównym na perony tramwajowe można dostać się tylko za pomocą rozkładanych platform. Skorzystanie z nich wymaga przywołania personelu do ich obsługi, co utrudnia i wydłuża podróż osobom o ograniczonej mobilności.

Linia 13 stworzyłaby także nowe połączenie Ujeściska ze Strzyżą i Uniwersytetem Gdańskim. Obecna siatka połączeń ZTM nie zawiera połączenia tych dwóch miejsc, które stanowiłoby jakąkolwiek alternatywę dla transportu indywidualnego. Podróż jest bardzo długa i wymaga jednej lub dwóch przesiadek po drodze. Ewentualnie można pojechać tramwajem linii 12, ale ze względu na jego bardzo okrężną trasę taka podróż trwa aż 49 minut. Dzięki linii 13 mieszkańcy Ujeściska mogliby dojechać w około 13 minut do Brętowa PKM. Przy dobrze zgranej przesiadce na pociąg, możliwy byłby dojazd na Strzyżę w czasie poniżej 25 minut. 

Wspomniana linia 13 mogłaby funkcjonować na początek jako linia szczytowa, podobnie jak funkcjonuje dzisiaj linia nr 7. Zapytaliśmy ZTM, dlaczego mimo wielu zalet, zdecydowano się uruchomić linię tramwajową 11 zamiast linii nr 13.

- Niższe koszty przy równoczesnym zapewnieniu bardzo dużej podaży miejsc na odcinkach najbardziej obciążonych – odpowiada w rozmowie z portalem Puls Gdańska Dagmara Szajda z działu marketingu ZTM Gdańsk.

Mówiąc prościej, ZTM uznał, że taniej będzie uruchomić więcej kursów na najbardziej obciążonych odcinkach sieci tramwajowej, niż uruchomić zupełnie nowe połączenia.

Kiedy będą rozkłady jazdy?

Pasażerów niepokoi fakt, że na tydzień przed wejściem w życie poważnych zmian, w dalszym ciągu nie opublikowano szczegółów postaci rozkładów jazdy. Podróżni martwią się, że zostaną zaskoczeni z nowymi rozkładami z dnia na dzień. Podobne sytuacje miały miejsce w przeszłości. Rozkłady jazdy podczas wakacyjnej przerwy w ruchu tramwajów na Łostowice pojawiły się na dzień przed ich wejściem w życie, powodując niemałe zamieszanie wśród pasażerów. Nie wszyscy dowiedzieli się o zmianach na czas. Czy ZTM ponownie spóźni się z poinformowaniem pasażerów o szczegółach poważnych zmian?

- Proces publikacji informacji pasażerskiej już się rozpoczął. W poniedziałek powinno być wszystko gotowe – zapewnia Dagmara Szajda.

Na razie znamy jedynie wstępny zarys siatki połączeń. Nową Warszawską pojadą linie tramwajowe 2, 4 i 11. Linia 12 zostanie skrócona do pętli Ujeścisko. Do pętli Łostowice Świętokrzyska dojadą linie 3, 6 i 7. Linia autobusowa 156 będzie funkcjonowała na skróconej trasie Kowale Szkoła Metropolitalna – Siedlce. Linia 118 zostanie zlikwidowana.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama