reklama

Pasażer wypadł z tramwaju podczas jazdy. Zawiniły drzwi

Opublikowano:
Autor:

Pasażer wypadł z tramwaju podczas jazdy. Zawiniły drzwi - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Do niebezpiecznego zdarzenia doszło kilkanaście dni temu w tramwaju linii 10. Podczas przejazdu między przystankami, na skrzyżowaniu w centrum Gdańska z tramwaju wypadł pasażer. Przewoźnik wyjaśnił nam okoliczności zdarzenia.
reklama

W środę, 7 lutego na skrzyżowaniu Wałów Jagiellońskich i Huciska pasażer wypadł z tramwaju linii nr 10, który jechał w kierunku Brętowa PKM. Do zdarzenia doszło w części niskopodłogowej tramwaju N8C, kursującego po Gdańsku od 2015 roku. Jak tłumaczy właściciel pojazdu, pod naporem ciężaru pasażera, otworzyły się drzwi wejściowe.

- Mężczyzna siedział tyłem do drzwi na tzw. chodziku, opartym o drzwi w środkowej części pojazdu. Pod naporem ciężaru pasażera drzwi otworzyły się i mężczyzna wysunął się z pojazdu - informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska z Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Motornicza, zgodnie z procedurą, poprosiła pasażerów o opuszczenie pojazdu, wezwane zostały służby. Oczywiście pojazd z jakąkolwiek awarią nie może kontynuować jazdy z pasażerami - dodaje. 

Przewoźnik poinformował, że pasażer na szczęście nie odniósł obrażeń. Samo otwarcie się drzwi poza przystankiem było jednak zdarzeniem niebezpiecznym. Gdyby do otwarcia doszło podczas jazdy przy pełnej prędkości, skutki mogłyby być dużo poważniejsze. Po tym incydencie GAiT przeprowadził kontrolę wszystkich drzwi we wszystkich tramwajach N8C.

- Po zdarzeniu spółka podjęła działania wyjaśniające. Sprawdzone zostały wszystkie pozostałe drzwi pojazdu - działały prawidłowo. Tego samego dnia prewencyjnie sprawdzone zostały także wszystkie drzwi we wszystkich pozostałych pojazdach tego typu - także działały prawidłowo - wyjaśnia rzeczniczka spółki.

Według śledztwa GAiT winę za otwarcie niekontrolowane otwarcie drzwi ponosi zaplecze techniczne. 

- Szczegółowa analiza wykazała, że przyczyną niewłaściwego działania drzwi był nieprawidłowy montaż sprzęgła w silniku drzwi. Pracownicy zaplecza technicznego odpowiedzialni za niewłaściwy sposób przeprowadzenia montażu oraz nienależyte sprawdzenie prawidłowości działania drzwi i dopuszczenie pojazdu do eksploatacji ponieśli konsekwencje służbowe - wyjaśnia Anna Dobrowolska. 

Tramwaj, w którym doszło do awarii, w ostatnim czasie stacjonował w zajezdni Nowy Port. Pojazd do dziś pozostaje wyłączony z eksploatacji.

Drzwi bolączką niemieckich tramwajów

Jak informuje nas nieoficjalnie część motorniczych, problemy z drzwiami w tramwajach N8C zdarzały się już wcześniej. Usterki mają ich zdaniem polegać między innymi na otwarciu drzwi z niewłaściwej strony pojazdu. 

Gdańskie autobusy i tramwaje potwierdzają, że drzwi w tramwajach tego typu sprawiały problemy, jednak w ubiegłym roku usterki miały zostać wyeliminowane. 

- W 2023 roku wystąpiły przypadki nieprawidłowego działania mechanizmu drzwi w niektórych wagonach typu N8C. I w ubiegłym roku przypadki te zostały wyeliminowane - informuje rzeczniczka spółki. - W momencie stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości sygnalizowanych przez systemy bezpieczeństwa działające w naszych pojazdach, prowadzący ze względów bezpieczeństwa nie kontynuują jazdy z pasażerami. I tak w ubiegłym roku z powodu problemów związanych z funkcjonowaniem mechanizmu drzwi miało miejsce 31 zjazdów technicznych - dodaje.

Jak poinformował nas przewoźnik, w rozwiązanie problemu z drzwiami zaangażowano nawet naukowców z Politechniki Gdańskiej. 

- Bardzo restrykcyjnie podchodzimy do kwestii bezpieczeństwa, dlatego podjęte działania prowadzone były wielotorowo. Prewencyjnie objęte zostały nimi wszystkie pojazdy tego typu. Wprowadzone zostały dodatkowe systemy bezpieczeństwa, przy udziale specjalisty z Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej opracowana została analiza i szczegółowa instrukcja regulacji drzwi w pojazdach typu N8C. Specjalista przeprowadził także szkolenie praktyczne załogi zaplecza technicznego dotyczące regulacji drzwi w tych pojazdach. Ponadto zmienione zostało oprogramowanie sterowników. W efekcie tych działań przypadki niewłaściwego działania mechanizmu drzwi zostały wyeliminowane. Niezależnie, w ramach bieżącego utrzymania sukcesywnie montowane są nowe mechanizmy drzwiowe, a także nowe sterowniki elektroniczne drzwi - wyjaśnia szczegółowo Anna Dobrowolska. 

Przewoźnik podkreśla, że zdarzenie z 7 lutego nie ma związku z ubiegłorocznymi awariami.

- Zdarzenie, które miało miejsce 7 lutego, nie ma w związku z przypadkami niewłaściwego działania mechanizmu drzwi, które miały miejsce w ubiegłym roku - zapewnia przedstawicielka GAiT.

Podobne problemy dotyczące drzwi nie dotyczą innych typów tramwajów. Przypomnijmy, że po Gdańsku kursuje 60 tramwajów typu N8C. Stanowią one 43% całej liniowej floty tramwajowej. Oprócz tramwajów N8C po Gdańsku kursują całkowicie niskopodłogowe Pesy Swing i JazzDuo (po 35 sztuk), NGd99 (4 sztuki), NGT6 (3 sztuki, z czego 2 w remoncie) oraz 114Na (2 sztuki, obie w remoncie). 

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama