reklama

Wypadki, remonty, modernizacje. GAiT: tramwajów nam wystarcza

Opublikowano:
Autor:

Wypadki, remonty, modernizacje. GAiT: tramwajów nam wystarcza - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiW ostatnich tygodniach i miesiącach ilostan taboru Gdańskich Autobusów i Tramwajów mocno ucierpiał za sprawą częstych wypadków na przejazdach tramwajowych. Sporo pojazdów jest ponadto w modernizacji. Z ruchu łącznie wyłączono kilkanaście tramwajów. GAiT zapewnia, że liczba tramwajów do obsługi linii pozostaje wystarczająca.
reklama

Minione tygodnie obfitowały w liczne kolizje samochodów z tramwajami, nawet na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Do wypadków dochodziło między innymi na alei Havla, na wjeździe na pętlę Ujeścisko, na ulicy Kartuskiej, a w szczególności na ulicy Marynarki Polskiej. GAiT zapewnia, że mimo fatalnej serii zdarzeń, liczba tramwajów do obsługi wszystkich 11 linii jest wystarczająca.

- Flota GAiT liczy obecnie 139 tramwajów. Aktualnie 11 pojazdów wyłączonych jest czasowo z ruchu z powodu napraw pokolizyjnych, czy modernizacji. Aktualna liczba pojazdów w gotowości technicznej to 128 tramwajów. Zamówiona przez organizatora transportu liczba pojazdów do obsługi linii w godzinach szczytu to 117 pojazdów. Aktualna liczba tramwajów w gotowości technicznej jest więc wystarczająca do obsługi wszystkich zaplanowanych zadań - zapewnia w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT. 

reklama

W dalszym ciągu po wypadku nie jeździ między innymi Pesa JazDuo o numerze 1059, którą 8 marca staranował samochód osobowy na wjeździe na pętlę Ujeścisko. Po kolizjach wyłączone są także co najmniej dwa tramwaje N8C. 

Jak wylicza GAiT, siedem pojazdów pozostaje w remoncie lub modernizacji. Przy jednym tramwaju, remontowanym od ponad roku, prace praktycznie dobiegły końca. 

- Z powodu napraw powypadkowych czasowo wyłączone są cztery tramwaje. Siedem tramwajów objętych jest pracami modernizacyjnymi, w tym 3 tramwaje Bombardier NGT6, 2 tramwaje Konstal 114Na, 1 tramwaj N8C i 1 tramwaj Pesa Jazz Duo z dostaw z 2014, który przechodzi modernizację podłogi - wylicza rzeczniczka GAiT.

Spółka chwali się wysokim współczynnikiem realizacji kursów, mimo ostatnich problemów z częstym przymusowym wyłączaniem tramwajów z eksploatacji.

reklama

- Rozliczenia i statystyki prowadzone są w wozokilometrach. Wskaźnik wykonania kilometrów rozkładowych tramwajów, w tym roku, podobnie jak w analogicznym okresie w 2023 roku, wynosi 99, 8% - mówi Anna Dobrowolska.

Warto nadmienić, że ta statystyka liczy wszystkie zrealizowane kursy, także te z kilkudziesięciominutowymi opóźnieniami po awariach, które przeciętny pasażer z powodu tak dużego opóźnienia traktuje jako kursy stracone.

Dwa lata modernizacji jednego tramwaju

Modernizacje niektórych tramwajów się przeciągają. Z ogromnym opóźnieniem kończą się prace przy tramwaju NGT6 o numerze 1007, które pierwotnie miały się zakończyć ponad rok temu. 22 maja 2023 roku GAiT informował nas, że tramwaj jest niemal gotowy. 

- W związku z wystąpieniem problemu technicznego, który nie mógł być obiektywnie przewidziany przez wykonawcę, podjęta została decyzja o wydłużeniu terminu realizacji umowy o czas niezbędny do jego rozwiązania i pełnego prawidłowego wykonania prac. Wspomniany problem dotyczy kompatybilności sterowników hamulcowych. Znalezione zostało już rozwiązanie tego problemu, natomiast wymagało ono zamówienia nowych komponentów – mówiła nam w maju 2023 roku Anna Dobrowolska. - Co istotne, pierwszy tramwaj przeszedł już pełen zakres modernizacji, z wyjątkiem tego jednego wspomnianego elementu – dodała.

reklama

Od tego czasu minął prawie rok, a tramwaje dalej nie wozi pasażerów. Pojazd można jednak spotkać na mieście podczas przejazdów technicznych. 

- Tramwaj Bombardier NGT6 nr 1007 jest już po odbiorach. Przed nami jeszcze szkolenie motorniczych, w związku z wprowadzonymi w ramach modernizacji zmianami, w tym w systemie sterowania pojazdem. Po szkoleniu, w najbliższym czasie tramwaj wróci do ruchu - powiedziała nam Anna Dobrowolska, nie precyzując daty powrotu tramwaju na linię.

Wspomniany bombardier nie jest jedynym tramwajem, który od dawna nie woził pasażerów. Od ponad roku nie kursują także oba tramwaje typu 114Na. Po wielu miesiącach stania w zajezdni oba 27-letnie pojazdy zabrano do kolejnej modernizacji. Według zapowiedzi GAiT ze stycznia oba tramwaje powinny wrócić na trasy w listopadzie tego roku. Za ich remont odpowiada firma 4iB, ta sama, która od około dwóch lat remontuje jeden tramwaj NGT6.

[news:1437641]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama