reklama

W przyszłym tygodniu kolejne Jazzy wyjadą na trasę

Opublikowano:
Autor:

W przyszłym tygodniu kolejne Jazzy wyjadą na trasę - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski
reklama


Po ponad miesięcznej przerwie na gdańskie tory wyjadą kolejne nowe tramwaje. Dwie Pesy Jazz Duo o numerach taborowych 1059 i 1060 zaczną wozić pasażerów w przyszłym tygodniu.


Wbrew doniesieniom innych mediów, kolejne dwa tramwaje dotarły do Gdańska w ubiegłym roku. Jest to kolejno czwarty i piąty egzemplarz z ubiegłorocznej dostawy.


- Tramwaje dotarły do Gdańska 5 i 17 grudnia. Zakończone zostały właśnie odbiory techniczne pojazdów i w przyszłym tygodniu pojazdy wyjadą na trasy. Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (łącznie zamówionych 15 pojazdów) odbierane będą i włączane sukcesywnie do ruchu do połowy tego roku. W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy -  informuje w rozmowie z serwisem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.

reklama


Zaskakująco długie odbiory


Przeciąga się wprowadzanie do ruchu przywożonych do Gdańska nowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Pierwszy tramwaj z nowego zamówienia wyjechał na linię dopiero trzy miesiące od dostawy. Kolejne pojazdy nie oczekują na wejście do ruchu tak długo, lecz czas oczekiwania nadal jest znaczny.


Niemal identycznie tramwaje Pesa Jazz Duo jeżdżą po Gdańsku już od 2014 roku. Podobne pojazdy tego typu kursują także od kilku lat po Warszawie, zatem nie są prototypami, lecz modelem produkowanym seryjnie. Ich czas wdrożenia do ruchu jest jednak bardzo długi w porównaniu z wprowadzanymi do ruchu w latach 2010 – 2011 tramwajach Pesa Swing.


Pierwszy tramwaj tego typu dotarł do Gdańska 20 września 2010 roku, a eksploatację z pasażerami rozpoczął 2 października 2010 roku, a więc po około 2 tygodniach. Dlaczego nowe tramwaje potrzebują zatem ponad miesiąca na wejście do eksploatacji po dostawie?

reklama


- Tramwaje PESA Jazz Duo zamówione w 2018 roku różnią się od swoich poprzedników, czyli od tramwajów PESA Jazz Duo, które po Gdańsku kursują już od 2015. (...) Stąd konieczne było uzyskanie przez producenta homologacji dla nowej wersji pojazdu. Do czynienia więc mamy de facto z nowymi, bo różniącymi się od swojej wcześniejszej wersji, pojazdami. Tym samym procedury odbiorowe pojazdów wymagają większych nakładów czasu. Ekipa wdrożeniowa PESA Bydgoszcz SA jest w Gdańsku i tu na miejscu konfiguruje ustawienia oprogramowania parametrów, m.in. układu napędowego, hamulców, etc. Nowe tramwaje posiadają blisko 30 sterowników programowalnych połączonych ze sobą w sieci CAN – tłumaczy Anna Dobrowolska.


Należy jednak zaznaczyć, że wspomniane starsze Pesa Swing również musiały uzyskać w Gdańsku homologację. Były zupełnie nieznaną wówczas konstrukcją na gdańskich torach, a mimo to ich wdrażanie do ruchu zajęło znacznie mniej czasu.

reklama


Co ciekawe, już pierwszy Swing po rozładunku z lawety przy Urzędzie Miejskim zjechał do zajezdni Wrzeszcz samodzielnie. Tramwaje Jazz Duo są z kolei holowane za pomocą innych tramwajów. Tramwaje zatem prawdopodobnie nie przyjeżdżają z fabryki w pełni sprawne.


Co z patronami tramwajów?


Zgodnie z zapowiedziami władz miasta nowe tramwaje, podobnie jak dotychczas jeżdżące po Gdańsku, zyskają swoich patronów.  Pierwsze wagony z trwającej dostawy miały otrzymać imiona m.in. Brunona Zwarry, Zbyszka Cybulskiego oraz Zbigniewa Kosycarza. Nadanie imion nadal jednak się nie odbyło.


Kiedy na burtach tramwajów zobaczymy nazwiska zasłużonych gdańszczan? - Patroni zostaną nadani pierwszym nowym tramwajom w tym roku. O dokładanych terminach będziemy informować – mówi Anna Dobrowolska.

reklama


Nowinki techniczne – znasz je wszystkie?


Tramwaje Pesa Jazz Duo posiadają kilka nowinek technicznych, których nie miały wcześniej zamawiane pojazdy. Są to między innymi gniazda USB do ładowania urządzeń elektronicznych, miejsce dla roweru, zewnętrzny defibrylator AED. Posiadają także boczne wewnętrzne tablice informacyjne wyświetlające trasę przejazdu.


Dodatkowymi ciekawostkami są podświetlane wejścia do pojazdów, a także zmienna barwa oświetlenia wnętrza, poprawiająca samopoczucie pasażerów. Barwa zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej. Przy chłodzie jest to barwa ciepła, a podczas wysokiej temperatury – barwa zimna.


Gdzie jeżdżą nowe Jazzy?


Tramwaje Pesa Jazz Duo można spotkać przede wszystkim na liniach numer 12 i 9, gdzie wykorzystują możliwość zawracania bez przejazdu po pętli. Zdarza się jednak, że kursują na innych liniach obsługiwanych przez zajezdnię Wrzeszcz (2, 4, 5, 6, 8 czy 11). Nie spotkamy ich raczej na liniach 3, 7 oraz obsługiwanej w całości przez zajezdnię Nowy Port linii 10.


reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama