reklama

Trasy linii autobusowych do zmiany. Trudne konsultacje

Opublikowano:
Autor:

Trasy linii autobusowych do zmiany. Trudne konsultacje - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiZarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, w związku z koniecznością zmniejszenia kosztów funkcjonowania transportu publicznego, planuje uproszenie tras wybranych linii autobusowych. Zmiany, korzystne dla części pasażerów, budzą sprzeciw mieszkańcom, którzy na modyfikacjach mogą stracić. Czy uda się pogodzić interesy wszystkich podróżnych?
reklama

Pomysł ZTM polega na uproszczeniu tras linii autobusowych 115, 127, 168 i 199. Celem zmian ma być skrócenie czasu przejazdu z odległych dzielnic do Wrzeszcza i zmniejszenie kosztów funkcjonowania transportu. Uproszczenie tras, zdaniem ZTM, miałoby uchronić pasażerów przed zmniejszaniem częstotliwości kursów.

Przesłane do rad dzielnic propozycje ZTM zakładają następujące zmiany:

  • wycofanie linii 115 z Suchanina i skierowanie jej ulica Schuberta, Sobieskiego, Nową Medyków, Smoluchowskiego do Wrzeszcza, pozostawiając obsługę Uniwersyteckiego Centrum klinicznego
  • przetrasowanie linii 199, która jadąc z Wrzeszcza, skręcałaby w Sobieskiego w Nową Medyków i dalej prowadziła przez Cygańską Górę, Powstańców Warszawskich, przystanek Suchanino do pętli Siedlce (zamiast na Wały Piastowskie)
  • likwidację zajazdu na przystanek Wileńska dla linii 127,
  • wycofanie linii 168 z Siedlec i skierowanie jej ulicami: Myśliwską, al. Adamowicza, Rakoczego, Jaśkową Doliną do Wrzeszcza, z zajazdem na przystanek Wileńska.
Proponowane zmiany, szczególnie na linii 115, 127 i 168 skróciłyby mieszkańcom odległych dzielnic, takich jak Jasień i Kokoszki, dojazd do Wrzeszcza. Linia 115 jest dziś jedyną bezpośrednią linią z Szadółek do Wrzeszcza, jednakże czas przejazdu nią w szczycie sięga godziny, właśnie ze względu na skomplikowaną trasę, obsługującą wiele innych części Gdańska. Podobny problem dotyczy linii 127, która jest jedynym bezpośrednim połączeniem okolic ulicy Myśliwskiem z Wrzeszczem i dalej Zaspą oraz Przymorzem.

reklama

Sporo wątpliwości budzi pomysł przekierowania linii 199 z centrum do Siedlec. Tym ruchem blokowisko znajdujące się wzdłuż ulicy Powstańców Warszawskich zostałoby odcięte od połączenia z centrum. Część mieszkańców obawia się także o zmianę trasy linii 168. Nie chodzi jednak wycofanie z Siedlec, lecz o ominięcie okolic ulicy Pólnicy na Jasieniu. W tej ostatniej sprawie zgłosiła się do nas czytelniczka, która zaproponowała, aby autobusy linii 168 jechały nie ulicą Myśliwską, lecz włączały się w aleję Adamowicza z ulicy Kartuskiej, na Zaborni. Dalej autobus miałby skręcać w Rakoczego, Jaśkową Dolinę, a następnie na Piecewską, Trzy Lipy, Schuberta i dalej Sobieskiego po dotychczasowej trasie, zamiast proponowaną przez ZTM Jaśkową Doliną.

Po przedstawieniu propozycji szybko okazało się, że wielu pasażerów i rady dzielnic mają dużo więcej innych, nierzadko sprzecznych ze sobą propozycji. Wielu z nich nie będzie można spełnić i tym samym zaspokoić potrzeby wszystkich mieszkańców. Oczekiwania mieszkańców Jasienia co do zmiany tras są inne niż oczekiwania mieszkańców Piecek-Migowa, czy Suchanina w stosunku do tych samych linii. ZTM będzie musiał zdecydować między poszczególnymi racjami. Czy głos pasażerów będzie jednak w ogóle wzięty pod uwagę?

reklama

 - Żadne rozwiązanie nie jest wykluczone, natomiast, wobec ograniczonych środków finansowych i liczby pojazdów, takie rozwiązania, które zakładają wydłużenie trasy, będą miały niestety dużo mniejsze szanse na realizację – tłumaczy Dagmara Szajda z ZTM Gdańsk.

Jak wskazuje ZTM, niektóre pomysły mieszkańców, mają zalety warte rozważenia.

- Pomysł czytelniczki nie powoduje wydłużenia trasy, więc koszt realizacji jest jego zaletą. Jednocześnie zachowane zostaje połączenie „starego" Jasienia z Wrzeszczem. Przejazd ulicą Myśliwską zapewniałby dodatkową ofertę na tej ulicy we wszystkie dni tygodnia. Obsługa ulicy Wileńskiej przez linię 168 ucieszyłaby spore grono pasażerów linii 127, dla których skróciłby się czas przejazdu – wskazuje na zalety różnych wariantów przedstawicielka ZTM.

reklama

Organizator transportu zapewnia, że ostateczne decyzje co do zmian tras linii 115, 127, 168 i 199 jeszcze nie zapadły. Konsultacje zmiany tras mają być kontynuowane.

- Nie ma jeszcze terminu wprowadzenia w życie ww. zmian, ponieważ znajdujemy się w fazie konsultacji. Propozycja zmian została przedstawiona radom dzielnicy. Z pewnością pojawią się uwagi, które będą miały wpływ na modyfikację projektu. Niewykluczone, że projekt będzie realizowany tylko częściowo, albo całkowicie zarzucony – dodaje Dagmara Szajda.

W przeszłości ZTM różnie reagował na głosy pasażerów. Zdarzało się, że proponowane zmiany były wprowadzane w życie. Zdarzało się także, że dokonywano modyfikacji tras, mimo wyraźnego sprzeciwu pasażerów. Jedną z głośniejszych takich spraw w ostatnim czasie było wycofanie linii 210 z Oruni.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama