Nowe tory na Pomorzu. Kolej wraca tam po 30 latach

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: kaffeeeinstein, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Nowe tory na Pomorzu. Kolej wraca tam po 30 latach - Zdjęcie główne

Zdjęcie poglądowe | foto kaffeeeinstein, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

reklama
Udostępnij na:
Facebook
TransportNa Pomorzu rusza ogromna inwestycja kolejowa. PKP PLK i Torpol podpisały umowę, która zmieni transport w regionie i zapewni dojazd do przyszłej elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino. Prace warte ponad 1,7 mld zł potrwają do 2029 roku.
reklama

Kolej w służbie bezpieczeństwa energetycznego

Budowa elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino to jedno z najważniejszych przedsięwzięć energetycznych w historii Polski.
Jak podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

– Budowa elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja PLK SA z jednej strony zapewni dowóz pracowników oraz towarów koleją podczas budowy i eksploatacji elektrowni, a z drugiej stworzy nowe możliwości podróżowania pociągami dla mieszkańców tej części województwa pomorskiego.

reklama

To przedsięwzięcie ma więc podwójny wymiar – infrastrukturalny i społeczny. Kolej wróci do regionów, które od dekad były pozbawione stałych połączeń, a jednocześnie stanie się zapleczem logistycznym dla największej inwestycji energetycznej w kraju.

foto. pkp plk

Modernizacja linii Lębork – Łeba

Jednym z głównych elementów projektu będzie modernizacja 32-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 229 między Lęborkiem a Łebą.

reklama

– Przebudowane zostaną stacje i przystanki Lębork Nowy Świat, Nowa Wieś Lęborska, Garczegorze, Lędziechowo, Wrzeście, Steknica oraz Łeba – informuje przedstawiciel PKP PLK. – Powstanie także nowy przystanek Lębork Zachodni.

foto. pkp plk

Zmodernizowane perony zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

– Pociągi pasażerskie i towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h, a linia zostanie zelektryfikowana – dodaje Zieliński. – Aktualnie połączenia realizowane są wyłącznie w okresie letnim, dlatego realizacja prac stworzy nowe możliwości dla przewoźników w kontekście całorocznych połączeń kolejowych.

reklama

Po zakończeniu inwestycji mieszkańcy Pomorza zyskają szybki, ekologiczny i całoroczny transport do nadmorskich miejscowości.

Nowa linia do Choczewa i elektrowni Lubiatowo–Kopalino

Drugim filarem inwestycji będzie budowa nowego, 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 230.

– W obszarze stacji Steknica rozpocznie się budowa nowego odcinka w kierunku planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino oraz stacji Choczewo – mówi Zieliński.

Na trasie powstaną przystanki Szczenurze, Sarbsk, Osetnik, Słajszewo–Elektrownia, Lubiatowo–Kopalino, Jackowo, a także przebudowana zostanie stacja Choczewo.

reklama

– Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h – wylicza przedstawiciel PKP PLK. – Co istotne, stacje zostaną przystosowane do obsługi pociągów towarowych o długości do 750 metrów oraz nacisku osi 221 kN, co będzie kluczowe dla transportu materiałów budowlanych na plac budowy elektrowni.

Nowy odcinek znacząco usprawni transport ciężkich komponentów technologicznych potrzebnych podczas budowy reaktora.

foto. pkp plk

Mosty, wiadukty i nowoczesne systemy sterowania

Projekt obejmuje również szeroki zakres robót inżynieryjnych.

– Łącznie na obu liniach zostanie zbudowanych lub przebudowanych 115 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przejścia pod torami, przejścia dla zwierząt i przepusty – informuje Zieliński.

PKP PLK planuje także gruntowną modernizację przejazdów kolejowo-drogowych.

– Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zapewnią nowe urządzenia systemu sterowania – podkreśla przedstawiciel spółki. – Zmodernizujemy również przejazdy kolejowo–drogowe, co podniesie poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów.

Dzięki tym działaniom nowa linia będzie nie tylko szybka, ale też bezpieczna i przyjazna środowisku.

Torpol zrealizuje inwestycję za 1,77 mld zł

Za realizację projektu odpowiada spółka Torpol S.A., jeden z liderów rynku modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce. Wartość umowy wynosi 1,44 mld zł netto, czyli 1,77 mld zł brutto. Finansowanie pochodzi ze środków budżetu państwa. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2029 rok, a czas realizacji wyniesie 44 miesiące. Torpol ma już doświadczenie w podobnych projektach – spółka wykonuje także przebudowę linii Kartuzy – Lębork o wartości ponad 625 mln zł brutto.

Kolejne etapy i powrót kolei po 30 latach

Wcześniej PKP PLK podpisała umowę na modernizację alternatywnej trasy prowadzącej do przyszłej elektrowni.

– We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na prace remontowe na trasie alternatywnej, czyli na odcinku linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem – przypomina Zieliński.

Kolejnym etapem będzie modernizacja odcinka Wejherowo – Choczewo.

– Realizacja prac zapewni dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei po ponad 30 latach – mówi przedstawiciel PKP PLK. – Wybór wykonawcy dla tego etapu planowany jest w drugim kwartale 2026 roku, a zakończenie wszystkich prac w 2029 roku.

To oznacza, że już za kilka lat kolej wróci do regionów, które od dekad były wyłączone z siatki połączeń pasażerskich.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo