Na przełomie maja i czerwca informowaliśmy o rozstrzygnięciu przez GAiT przetargu na 18 autobusów. Przetarg wygrała firma MAN, za sprawą m.in. najdłuższego dystansu możliwego do pokonania na jednym ładowaniu.
- Mając do dyspozycji autobusy z tak długim zasięgiem nie potrzebujemy lokować dodatkowych ładowarek na mieście. Nie dość, że będzie estetyczniej, to dużo na tym zaoszczędzimy - mówi w rozmowie z Pulsem Gdańska prezes GAiT - Maciej Lisicki. W pełni naładowane pojazdy bez problemu podołają na gdańskich trasach z dużą rezerwą prądu - dodaje.
Standardowy autobus elektryczny przejedzie na jednym ładowaniu 401 km, a przegubowy 340 km. Zgodnie z zapowiedzią prezesa GAiT ładowanie pojazdów będzie odbywało się jedynie w zajezdni, bez lokowania dodatkowych ładowarek np. na pętlach autobusowych.
[news:1314334]
Z Warszawy do Gdańska na jednym ładowaniu
- To pierwszy, ale nie ostatni krok, aby na ulicach Gdańska pojawiały nowoczesne autobusy elektryczne. To solidarność dla przyszłych pokoleń, ale także większy komfort dla kierujących i podróżujących nowymi pojazdami. Cieszę się, że gdańska komunikacja miejska staje się co raz atrakcyjniejsza - mówiła prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Co ciekawe z Warszawy do Gdańska autobus przyjechał na jednym ładowaniu, a w rezerwie zostało mu około 100 km. Prezes GAiT podkreśla, że technologia cały czas się rozwija, tym samym oferowane parametry m.in. autobusów elektrycznych są co raz bardziej atrakcyjne.
- Stoimy przed pierwszym takim, przegubowym, elektrycznym autobusem wyprodukowanym przez firmę MAN. Prawdopodobnie za kilkanaście lat GAiT będzie operował już tylko takimi pojazdami - mówi Maciej Lisicki. Autobusy będą ładowane w nocy, wolnym prądem na zajezdni, tak, aby za dnia wyruszyć na trasy. Elektryki nie będą jeździły na konkretnych trasach, ich zasięg pozwoli na normalną obsługę liniową - dodaje.
[news:1209996]
Wyposażenie "na bogato"
Nowe elektryki będą wyposażone w wysokim standardzie. Nie zabraknie takich udogodnień jak np. ładowarki USB, czy wysokiej jakości monitoring. GAiT zadbał również o miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, czy wózkami dziecięcymi. Poręcze będą pomalowane na żółto tak, aby były widoczne dla osób niedowidzących, a przyciski oznaczone w alfabecie Braille'a. W autobusach pojawią się automatyczne defibrylatory zewnętrzne oraz system liczenia pasażerów.Co ciekawe klimatyzacja ma być znacznie wydajniejsza. To za sprawą dostosowania temperatury w pojeździe zależnie od potrzeb. Nie będzie dochodziło już do sytuacji w której np. autobus latem po długim postoju na pętli podjedzie po pasażerów rozgrzany. Dodatkową nowością jest wykrywanie martwego pola oraz dynamiczne hamowanie w przypadku napotkania przeszkody.
Nowe pojazdy mają wyjechać na ulice Gdańska do końca października 2023 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.