Spółka InnoBaltica oraz Asseco Data Systems podsumowały stan wdrożenia systemu FALA oraz zaprezentowały dalsze plany. Po zakończeniu testów w autobusach, tramwajach i trolejbusach, jesienią pierwsi pasażerowie na kolei będą mogli kupić bilet w Fali.
Ponad 90% biletów kupujemy w pojazdach
Spółka InnoBaltica odpowiedzialna za wdrażanie Fali, w porozumieniu z jego wykonawcą, Asseco Data Systems, ogłosiła, że projekt rozwija się zgodnie z planem.Testy systemu w transporcie zbiorowym trwają od kilku miesięcy i obejmują Trójmiasto, Słupsk, Chojnice, Puck, Władysławowo oraz Lębork. Choć walidatory zamontowane w pojazdach nie są pozbawione błędów, działają wolno, a ich interfejs jest nieintuicyjny - to właśnie za ich pomocą odbywa się najwięcej transakcji w systemie.
- Szacujemy, że ok. 90% dotychczasowych transakcji realizowanych zostało w systemie z wykorzystaniem osobistych kart płatniczych przykładanych właśnie do naszych urządzeń – mówi Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.
Do tej pory sprzedano już ponad 360 tysięcy biletów za pośrednictwem Fali.
[news:1538952]
Co dalej?
Obecnie, głównym wyzwaniem dla twórców systemu jest zapewnienie stabilności walidatorów. Pomimo lekkiej poprawy, konieczne są dalsze usprawnienia, ponieważ najwięcej problemów pojawia się podczas korzystania z kart płatniczych, które są preferowaną formą zakupu biletów przez pasażerów.Równolegle, spółki przygotowują się do wdrożenia systemu w kolejnym etapie – w transporcie kolejowym. Testy wewnętrzne są już zaawansowane, a w najbliższym czasie planowane jest uruchomienie trzech etapów testów publicznych w ramach połączeń Polregio oraz SKM Trójmiasto. Tak prezentuje się harmonogram startu Fali na kolei:
- I etap - zakup biletów "od-do" w aplikacji Fala oraz na portalu internetowym - wrzesień 2024
- II etap - zakup biletów "od-do" w falomatach - zależnie od stabilizacji poprzedniego etapu
- III etap - umożliwienie podróży dynamicznej, tzw. "check-in, check-out" - zależnie od stabilizacji poprzedniego etapu
- Będzie to pierwsza taka taryfa kolejowa w Polsce. Nikt wcześniej nie podjął się integracji kolei i transportu miejskiego na taką skalę – podkreśla Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.
InnoBaltica i Asseco Data Systems planują, że w drugiej połowie 2024 roku system będzie w pełni ustabilizowany w dotychczasowych kanałach sprzedaży, co otworzy drogę do dalszej integracji z koleją. Pełne wdrożenie Systemu FALA z nową taryfą metropolitalną znacząco ma uprościć proces zakupu biletów.
[news:1509276]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.