Dzięki regularnym dostawom nowych tramwajów Pesa JazzDuo Gdańskie Autobusy i Tramwaje mogą kontynuować trwający od lat proces wycofywania z ruchu wyeksploatowanych, wysokopodłogowych tramwajów typu 105Na. W tym roku skasowano już 3 wycofane w 2019 roku wagony. W ostatnich tygodniach zajezdnię Nowy Port bezpowrotnie opuściły też kolejne wagony, które jeszcze na początku października przewoziły pasażerów.
- Cztery wagony zostały już odebrane przez wyłonionego w przetargu nabywcę, pozostałych sześć odebranych zostanie do końca 2020 roku. W 2020 roku zostanie więc wycofanych dziesięć wagonów - informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Wycofaniu ulegną wszystkie składy dwuwagonowe. W ruchu pozostanie zatem tylko 5 trójskładów, obsługujących już wyłącznie linię nr 8. Z uwagi na stan techniczny niektórych wagonów, doszło do zmiany listy wagonów skierowanych do kasacji. Przykładowo kursujący w składzie trzywagonowym tramwaj o numerze 1202 skierowano do kasacji, a w jego miejsce przełączono pojazd o numerze 1339 z dwuwagonowego pociągu, pierwotnie wytypowanego do złomowania. Nie sposób dziwić się takiej decyzji, bowiem wagon 1202 posiadał duże dziury w poszyciu.
Miliony kilometrów na liczniku
Przez około 40 lat eksploatacji tramwaje 105Na pokonały imponujący przebieg. Jak informują Gdańskie Autobusy i Tramwaje, średni przebieg wycofywanych składów to 1 991 450 kilometrów. Wiek i duży przebieg przekłada się na coraz niższą sprawność tramwajów. Według danych GAiT tramwaje 105Na zaliczają 3,12 zjazdu na 10 000 kilometrów. Po dokonaniu stosowanych obliczeń wynika, że tramwaje 105Na zjeżdżają awaryjnie z trasy do zajezdni średnio co około 3205 kilometrów. Tylko w dniu 10 listopada awaryjny zjazd zaliczyły dwa z ośmiu kursujących tego dnia składów.
Pandemia "uratuje" kilka składów
W przyszłym roku zaplanowano kolejne kasacje tramwajów 105Na. Przewoźnik informuje jednak, że kilka składów pozostanie w ruchu.- W 2021 roku spółka planuje wycofać z ruchu jeszcze 6 wagonów. Zgodnie z aktualnym zamówieniem organizatora transportu w planie na rok 2021 pozostać mają 3 składy trzywagonowe. Zapotrzebowanie to wynika z obostrzeń związanych z pandemią, które zapewne obowiązywać będą także w przyszłym roku - tłumaczy Anna Dobrowolska.
Obecnie do ruchu zaplanowano 7 składów 105Na. W dni robocze obsługują linię nr 8. Na razie na linii 8 co drugi kurs jest obsługiwany taborem wysokopodłogowym. Już wkrótce tego typu pojazdy staną się jedynie ciekawostką na gdańskich torowiskach.
Ilostan taboru powiększa się
Mimo kasacji tramwajów 105Na ilostan tramwajów w GAiT powiększa się. Minionej nocy do Gdańska dotarł piąty tramwaj Pesa JazzDuo z drugiej transzy. Do Gdańska dotrze jeszcze 10 takich tramwajów. Łącznie dostawa wyniesie 30 nowych tramwajów. W zamian za to, zgodnie za zapowiedzią przewoźnika, skasowanych zostanie 7 z 10 wysokopodłogowych składów 105Na. Ilostan taboru powiększy się zatem docelowo aż o 23 składy. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie oferty tramwajowej po wybudowaniu trasy wzdłuż Nowej Warszawskiej. Aktualnie trwa czwarty przetarg na jej budowę. Być może tramwaje pojadą przez serce Ujeściska w 2023 roku.[news:1096916]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.