Ankieterzy prowadzący badania ruchu odwiedzają dworce, węzły integracyjne, pojazdy transportu zbiorowego, ale także gospodarstwa domowe. Osoby pracujące przy badaniach liczą pasażerów w autobusach, tramwajach i pociągach, a także mierzą ruch pojazdów ciężarowych, ruch tranzytowy, ruch samochodów oraz rowerów. Zasięg badań obejmuje cały Gdańsk, miasto i gminę Pruszcz Gdański, miasto i gminę Żukowo oraz gminę Kolbudy.
Są to pierwsze tak szczegółowe analizy zlecone przez Biuro Rozwoju Gdańska od 2016 roku. Tegoroczne przedsięwzięcie ma związek z powstającą Gdańską Strategią 2030. Zdaniem urzędników dokument pomoże uczynić transport w naszym mieście zrównoważonym.
Oprócz prowadzonych już badań planowane jest wykonanie uzupełniających pomiarów jesienią tego roku, które obejmą m.in. badania ankietowe w porcie lotniczym, centrach handlowych oraz parkach biurowych, jak również badania pojazdów dostawczych i ciężarowych. Szczegółowy raport podsumowujący całość ma ukazać się w pierwszej połowie 2023 roku.
- W przypadku tak dużego miasta jak Gdańsk skala badania jest naprawdę ogromna. Główną jego częścią będą ankiety przeprowadzane w gospodarstwach domowych. Na samym obszarze miasta Gdańska, aby badanie było wiarygodne, musi zostać przeprowadzonych minimum 10 000 takich wywiadów, w pozostałych gminach w sumie 5 000 – mówi Katarzyna Błaszkowska z Biura Rozwoju Gdańska. - Mieszkańcy będą odpowiadali m.in. na pytania dotyczące liczby podróży wykonywanych w ciągu typowego tygodnia, motywacji podróży, przyczyn wyboru określonego środka transportu. Badaniem objęci będą także mieszkańcy domów studenckich. Oprócz tego wykonane będą również pomiary natężenia ruchu kołowego, m.in. na 261 skrzyżowaniach. Dodatkowo w badanym terenie zaplanowane zostały 132 punkty liczące pasażerów w autobusach i tramwajach oraz 35 punktów na liniach kolejowych, SKM i PKM – dodaje.
Zebrane dane będą poddane analizie i wykorzystane do aktualizacji wykonanych wcześniej prac badawczych.
- Aktualizacja obecnego modelu ruchu, sporządzonego w 2016 roku, jest konieczna ze względu na zmiany w podróżach mieszkańców, rozwój przestrzenny Gdańska i ciągłą rozbudowę systemu transportowego miasta. Model będzie narzędziem do wykonywania analiz transportowych i prognoz. Mieszkańcy w ramach naszego badania będą mogli również wypowiedzieć się, ocenić i wskazać jakie kierunki dalszych działań powinny być prowadzone w zakresie rozwoju systemu transportowego. Wiedza z tych badań pozwala nam rozsądnie i efektywnie rozwijać system transportowy – podkreśla Tomasz Budziszewski, kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska.
Badania ruchu są istotnym przedsięwzięciem, gdyż transport jest „krwioobiegiem” każdej, mniejszej i większej miejscowości. Miasta, chcąc rozwijać system transportowy, muszą wykonywać analizy i symulacje jego rozwoju. Diagnoza stanu aktualnego pozwala na opracowanie prognoz i określenie, jak mieszkańcy będą podróżowali za 5, 10, 15 lat i co będzie wpływało na podejmowanie przez nich takich, a nie innych decyzji transportowych. Takie badania pozwalają określić najkorzystniejsze lokalizacje i parametry planowanych inwestycji transportowych, takich jak drogi, linie tramwajowe, drogi rowerowe, czy buspasy. To, w jaki sposób urzędnicy wykorzystają pozyskaną wiedzę, jest już osobną kwestią.
Tegoroczne badania ruchu wykonuje konsorcjum firm BS Sp. z o.o., VIA VISTULA Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.