reklama

Rok 2021 pod znakiem remontów taboru GAiT

Opublikowano:
Autor:

Rok 2021 pod znakiem remontów taboru GAiT - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Miniony rok był rewolucyjny dla taboru Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Przewoźnik zyskał ponad 20 nowych tramwajów i 48 autobusów, które zastąpiły najstarszą część floty. W tym roku przewoźnik sfinalizuje dostawy tramwajów oraz skupi się na remontach posiadanych już pojazdów.
reklama

Flota autobusów już odmłodzona

W ciągu ostatnich dwóch lat GAiT wymienił blisko połowę floty autobusowej. W 2019 roku do Gdańska dotarło 46 Mercedesów Citaro C2, a rok później kolejne 48 takich samych pojazdów. Łącznie z autobusami zakupionymi w 2016 roku, flora Mercedesów Citaro C2 liczy już 115 pojazdów. Tym samym przewoźnik osiągnął swoje założenia odnośnie odnowy parku taborowego. W tym roku GAiT nie planuje kolejnych zakupów klasycznego taboru autobusowego. 

Rok 2020 był ostatnim rokiem eksploatacji autobusów wyprodukowanych jeszcze w XX wieku. Obecnie najstarszymi eksploatowanymi pojazdami są autobusy marki Man, wyprodukowane w 2002 roku. W zeszłym roku również rozpoczęto stopniowe wycofywanie tej marki z gdańskich ulic. W ruchu pozostało kilkanaście tego typu pojazdów, wykorzystywanych głównie w czasie szczytów przewozowych.

Do remontu tramwaje stare i nowe

W tym roku więcej zmian zajdzie we flocie tramwajów GAiT. Przewoźnik planuje kontynuację remontu starych tramwajów. Pierwszy remont przejdzie także część młodszych pojazdów. W tym roku do Gdańska dotrą także ostatnie 3 z 30 zamówionych tramwajów Pesa JazzDuo. Poprzedni egzemplarz, o numerze 1082, przyjechał do Gdańska przed Bożym Narodzeniem i już wozi pasażerów. 

- Kontynuowana będzie modernizacja tramwajów N8C. Od 2018 roku przeszło ją już 29 tramwajów tego typu. W tym roku zmodernizowanych zostanie kolejnych 10 takich pojazdów. Remont przejdą także tramwaje NGT6. Prowadzone są także naprawy główne tramwajów Pesa Swing. W ubiegłym roku przeszło je 5 pojazdów. W tym roku naprawy główne przejdzie 7 tramwajów Pesa Swing. W planach jest także modernizacja napędów w tramwajach typu 114Na - informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Szczególnie ciekawa jest deklaracja dotycząca kolejnego remontu tramwajów 114Na. Te dwa dostarczone w 1997 roku pojazdy były pierwszymi niskopodłogowymi tramwajami w Gdańsku. Jeden z nich ostatnią modernizację przeszedł w 2013 roku, a drugi w 2016 roku. Oba tramwaje stacjonują w zajezdni Wrzeszcz. Przy odrobinie szczęścia można spotkać je od poniedziałku do piątku na liniach 5, 8 lub 9. Niestety jest to dość trudne, gdyż pojazdy często się psują. Wagon o numerze 1502 był odstawiony przez prawie cały 2020 rok. Wagon 1501 również zaliczył ponad półroczny przestój. Po naprawie oba tramwaje zaczęły jeździć na początku listopada. Niestety, wagon 1501 po kilku tygodniach znów uległ awarii i od tego czasu stoi odstawiony na terenie zajezdni Wrzeszcz. Ponieważ tramwaje te są jeszcze stosunkowo młode, przewoźnik postanowił dać im jeszcze jedną szansę w postaci wymiany napędu, która powinna zmniejszyć awaryjność tych wagonów.

Ważną deklaracją jest także remont trzech tramwajów NGT6 firmy Bombardier, które obecnie obsługują głównie linię nr 9. Pojazdy te wyprodukowano w 2007 roku i przeznaczono do obsługi nowo otwartej trasy na Chełm. Pasażerowie cenią je za bardzo dużą liczbę siedzeń, niespotykaną w innych tramwajach. Przez 14 lat eksploatacji tramwaje pokonały już miliony kilometrów. Wagony są już w nienajlepszym stanie wizualnym i po tylu latach wymagają remontu. Ten po raz pierwszy próbowano przeprowadzić w 2018 roku, jednakże nikt wówczas nie zgłosił się do przetargu. W ramach modernizacji w pojazdach planowano dodać m.in. klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. 

Remonty tramwajów N8C i Pesa Swing są już dobrze znane pasażerom. W przypadku Swingów, produkowanych w latach 2010-2011, nie ma zasadniczych zmian dla pasażerów. Poza regeneracją wszystkich części mechanicznych i elektrycznych, odświeżana jest malatura jest wnętrze. Dzięki temu tramwaje wyglądają jak wtedy, kiedy przyjechały do Gdańska z fabryki. Zmiany, które zdążyli już poznać pasażerowie, pojawiają się za to w tramwajach N8C. Oprócz wymiany napędu w pojazdach tego typu pojawia się nowa tapicerka siedzeń, nowe, jaśniejsze oświetlenie LED, nowy system informacji pasażerskiej z bocznymi wyświetlaczami prezentującymi całą trasę przejazdu, a także ładowarki USB.

GAiT posiada jeszcze jedną dobrą wiadomość dla pasażerów o ograniczonych możliwościach poruszania się.

- W tym roku planowane jest także wycofanie z ruchu tramwajów 105Na - informuje Anna Dobrowolska.

To oznacza, że po latach zapowiedzi tabor liniowy GAiT w końcu będzie w 100% niskopodłogowy. Obecnie od poniedziałku do piątku po mieście kursują cztery trzywagonowe składy 105Na, obsługujące linię nr 8. Kolejny taki skład pozostaje w rezerwie. W ostatnim kwartale 2020 roku wycofano z kolei 5 dwuwagonowych składów tego typu. Kasacja wysokopodłogowych pojazdów jest możliwa dzięki trwającym jeszcze dostawom nowych tramwajów Pesa JazzDuo. 
 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama