Gdańska sieć tramwajowa jest każdego dnia intensywnie eksploatowana. Na niektórych odcinkach tramwaj pojawia się co 2 minuty, a w ścisłym centrum nawet częściej. Intensywny ruch sprawia jednak, że tory ulegają szybszemu zużyciu. Aby długo służyły, trzeba je odpowiednio konserwować i utrzymywać. Choć istnieją różne zdania co do poziomu utrzymania torowisk, należy podkreślić, że GAiT co roku w wybranych lokalizacjach prowadzi różnego rodzaju prace utrzymaniowe. W tym roku miejska spółka skupi się na odcinkach sieci w Oliwie i Nowym Porcie.
- W 2024 roku w ramach prac utrzymaniowych planowane są wymiany szyn w okolicy pętli Zaspa oraz naprawa przejazdu na skrzyżowaniu ul. Oliwskiej i Przemysłowej. Planowane są również dalsze prace remontowe na terenie zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie. e. W ramach tych prac wymienione zostaną liny zawieszenia poprzecznego, izolatory oraz przewód jezdny. Obecnie przygotowywane są także postępowania na posadowienie nowego słupa betonowego na terenie zajezdni w Nowym Porcie oraz na wymianę słupa trakcyjno-oświetleniowego na ul. Jana z Kolna – mówi w rozmowie z Pulsem Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Prac związanych z siecią trakcyjną będzie w tym roku więcej.
- Planowane są także, m.in. wymiana przewodu jezdnego na ul. Jana z Kolna i ul. Marynarki Polskiej, wymiana kompensacji na ul. Jana z Kolna i ul. Marynarki Polskiej, wymiana izolatorów na terenie całego miasta, wymiana wysięgników na al. Grunwaldzkiej, wymiana izolatorów sekcyjnych. Ponadto w ciągu roku, w ramach bieżącego utrzymania, prowadzone są m.in. konserwacje urządzeń i elementów sieci, punktów zasilających, układów zasilania smarownic szyn, konserwacja ochrony odgromowej i przepięciowej sieci trakcyjnej, regulacja sieci trakcyjnej – wylicza szczegółowo rzeczniczka GAiT.
Ponadto, w zależności od potrzeb torowcy wykonują m.in.: lokalną wymianę lub naprawę szyn, podkładów, zwrotnic, rozjazdów, skrzyżowań torowych, balastu tłuczniowego, napędów zwrotnic, elementów odwodnienia, przytwierdzania szyn do podkładów.
Z częścią robót GAiT jest jednak spóźniony. W ubiegłym roku nie doszła do skutku regulacja torów w planie i profilu, dzięki której miały zniknąć powstałe w ostatnich latach nierówności obniżające prędkość i komfort jazdy. Spółka obiecuje, że wróci do tematu w tym roku.
- Poprzedni przetarg na te prace został unieważniony z uwagi na znaczące przekroczenie kwoty przeznaczonej przez zamawiającego na realizację zamówienia. Obecnie trwają prace nad nowym postępowaniem przetargowym – informuje Anna Dobrowolska.
Kontynuowane jest natomiast rozpoczęte w ubiegłym roku szlifowanie szyn. Dzięki pracy specjalnej maszyny powierzchnia szyn, po której poruszają się koła tramwajów, odzyskuje pożądany kształt. Efektem szlifowania jest znacznie niższy hałas podczas przejazdu tramwajów.
Czy będą utrudnienia?
Przewoźnik zapewnia, że w tym roku nie zaplanował prac, mocno utrudniłyby życie pasażerom.
- Planowane przez GAiT prace najczęściej nie wymagają długotrwałego wstrzymania ruchu tramwajowego. Liczymy się z możliwością weekendowych zamknięć toru w ramach przebudowy przejazdu w Nowym Porcie oraz wymiany szyn przy pętli Zaspa. Pozostałe planowe prace będą prowadzone w godzinach nocnych i nie będą wymagały wstrzymywania ruchu tramwajowego – mówi rzeczniczka miejskiego przewoźnika. - Prace związane z remontem sieci trakcyjnej na zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie mogą się wiązać z korektą rozkładu jazdy ze względu na konieczność wyłączenia napięcia na terenie zajezdni – dodaje.
W ubiegłym roku prace na zajezdni w Nowym Porcie spowodowały niewielkie zmiany na liniach 5 i 10. Największe utrudnienia miały miejsce w październiku podczas naprawy przejazdu przy Zieleniaku, kiedy większość linii musiała w jedną sobotę i niedzielę zmienić trasy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.