Piasek ważny dla tramwajów
Wbrew domysłom części pasażerów piasek, który zalega na torach tramwajowych w okolicach m.in. przystanków, nie jest pozostałością po zimie. Zdecydowana większość tramwajów wyposażona jest w piasecznice, czyli urządzenia, które podsypują piasek pod metalowe koła pojazdów. Piasek zwiększa tarcie między metalowymi kołami a szynami, co pozwala uniknąć lub zniwelować skutki poślizgu. Pojazdem szynowym, z uwagi na niewielkie tarcie, dużo łatwiej jest wpaść w poślizg niż pojazdem drogowym.Dawniej stare tramwaje typu 105Na nie posiadały piasecznic. Obecnie we wszystkich liniowych pojazdach, z wyjątkiem dwóch tramwajów 114Na, znajdują się piasecznice. Oprócz poprawy bezpieczeństwa ruchu, komfortu prowadzenia pojazdu i zmniejszenia ryzyka uszkodzenia szyn, rozwiązanie to ma jednak wadę w postaci zalegającego na torach piasku, co wygląda nieestetycznie oraz zwiększa ryzyko pojawienia się na torach roślinności. Na części przystanków tramwajowych tory obudowano kostką, aby ułatwić zamiatanie zużytego piasku. Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapewniają, że sprzątanie na przystankach odbywa się regularnie.
- Czyszczenie nawierzchni międzytorowej przystanków prowadzone jest raz na miesiąc - informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Krzysztof Wojtkiewicz z Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - W pozostałych lokalizacjach służby GAiT prowadzą stały monitoring stanu torowisk i podejmują działania według bieżących potrzeb w miejscach wymagających usunięcia piasku z podsypki - dodaje.
Mimo to piasek zalega na przystankach regularnie. Trzeba jednak mieć na uwadze, iż tramwaje zużywają go w zasadzie przez cały rok, z nasileniem w wybranych okresach.
- Rocznie zużywamy około 400 ton piasku. Największe zużycie występuje w okresie złych warunków pogodowych tj. jesień, zima i wiosna, a najmniejsze latem - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz.
Nie do recyklingu
Piasek, który został uprzątnięty z przystanków, niestety nie może zostać poddany recyklingowi. Gdański przewoźnik musi regularnie kupować nowe kruszywo, aby zapewnić bezpieczną i komfortową jazdę tramwajem.- Piasek nie jest wykorzystywany ponownie, ponieważ musi mieć odpowiednią gradację, twardość oraz nie może być pylący. Piasek po użyciu jest nazbyt rozdrobiony (rozgnieciony kołami tramwaju), a w efekcie nie posiada odpowiednich właściwości technicznych do ponownego użycia - tłumaczy nam Krzysztof Wojtkiewicz.
Piasek uzupełniany jest w tramwajach regularnie w zajezdniach tramwajowych. W zajezdni Wrzeszcz funkcjonuje specjalny system, który dostarcza piasek do tramwajów ze specjalnego silosu. W zajezdni Nowy Port piasek dostarczany jest do pojazdów tradycyjną metodą za pomocą pojemników. Zbiorniki na piasek znajdują się zazwyczaj pod niektórymi siedzeniami (np. w tramwajach N8C) lub pomiędzy nimi (np. w tramwajach Pesa JazzDuo). Pasażerowie z wprawnym okiem mogą dostrzec niektórych w tramwajach małe szybki, przez które widoczny jest poziom piasku w tramwaju.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.