reklama

Pierwsze gdańskie niskopodłogowce do remontu. Będą mniej awaryjne?

Opublikowano:
Autor:

Pierwsze gdańskie niskopodłogowce do remontu. Będą mniej awaryjne? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiGdańskie Autobusy i Tramwaje poszukują firmy, która zmodernizuje dwa tramwaje 114Na, czyli pierwsze niskopodłogowe pojazdy szynowe w naszym mieście. Przebudowa daje szansę na lepsze wykorzystanie wyjątkowych wagonów. Aktualnie, z powodu częstych awarii, tramwaje najczęściej stoją w zajezdni.
reklama

Tramwaje 114Na są pierwszymi częściowo niskopodłogowymi tramwajami w Gdańsku. Trafiły w 1997 roku do zajezdni Wrzeszcz, która jest ich domem do dzisiaj. Od początku pojazdy były bardzo awaryjne. Przez swoje pierwsze lata obsługiwały głównie linię 12. W ostatnim czasie, jeśli akurat nie były zepsute, kursowały na linii 9, a rzadziej także 5 i 8. Jeden pojazd, zmodernizowany w 2013 roku, zyskał nowe ściany czołowe, podobne do tych ze zmodernizowanych wagonów N8C. Drugi egzemplarz, mimo remontu w 2017 roku, zachował swój oryginalny, charakterystyczny wygląd.

Tramwaje o numerach 1501 i 1502 są odpowiednio drugim i trzecim polskim, współczesnym, fabrycznie nowym, częściowo niskopodłogowym tramwajem wyprodukowanym w Polsce. Pierwszy współczesny polski niskopodłogowiec typu 112N trafił pod koniec 1995 roku do Warszawy. Jest podobny do gdańskich egzemplarzy, lecz posiada dwa, a nie trzy człony.

reklama

Pierwsze gdańskie niskopodłogowce są niestety bardzo awaryjne. Oba egzemplarze stoją od kilku miesięcy w zajezdni Wrzeszcz. Wagon 1501 kilka tygodni temu wyjechał na linię 9, lecz popsuł się już na Podwalu Przedmiejskim i od tego czasu nie pojawił się ponownie na żadnej linii.

O potrzebie remontu tych tramwajów GAiT wspominał już wiele miesięcy temu. W końcu GAiT ogłosił przetarg na kolejną modernizację obu składów. Całkowicie wymieniona zostanie wyeksploatowana i awaryjna instalacja elektryczna. Wymianę, naprawę lub konserwację przejdą wszystkie części mechaniczne. Przewidziano także wymianę uszkodzonych i skorodowanych części poszycia, prace lakiernicze i montaż nowej instalacji teletechnicznej. Tramwaje po modernizacji zyskają wyposażenie podobne do remontowanych obecnie Swingów i poniemieckich N8C: ładowarki USB, system zliczania pasażerów, nowe tablice zewnętrzne LED oraz wewnętrzne jednostronne i dwustronne ekrany LCD.

reklama

Modernizacja wagonów ma zostać wykonana w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Ponieważ podpisanie umowy nastąpi w przyszłym roku, zmodernizowane tramwaje 114Na zobaczymy ponownie na torach dopiero w 2024 roku.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama