reklama

Nowa siatka połączeń tramwajowych. Sprawdzamy, kto zyska, a kto straci [ANALIZA]

Opublikowano:
Autor:

Nowa siatka połączeń tramwajowych. Sprawdzamy, kto zyska, a kto straci [ANALIZA] - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski W ostatni dzień lutego ZTM Gdańsk opublikował nowe rozkłady jazdy wszystkich linii tramwajowych po otwarciu trasy Nowa Warszawska. Zmiany zaczną obowiązywać w niedzielę, 5 marca. Przeanalizowaliśmy, jakie zmiany zaszły na każdej linii tramwajowej oraz wybranych liniach autobusowych.
reklama

Zmiany wspólne dla wszystkich linii

Otwarcie trasy Nowa Warszawska spowodowało zmiany rozkładów jazdy na wszystkich liniach tramwajowych. Na części zmieniono trasę, na innych zmieniła się tylko częstotliwość i godziny odjazdów. Wspólne zmiany dla wszystkich linii nie są korzystne dla pasażerów. Po pierwsze we wszystkie dni tygodnia zmniejszy się liczba kursów wieczornych. Do tej pory wszystkie linie tramwajowe zmieniały częstotliwość z co 20 na co 30 minut około godziny 21. Teraz rzadsza częstotliwość będzie obowiązywała od około 20. Ponadto rzadziej tramwaje pojadą w niedzielne i świąteczne poranki. Dotychczas w te dni tramwaje wszystkich linii kursowały co 30 minut do godziny 10, a następnie co 20 minut. Od 5 marca tramwaje każdej linii, z wyjątkiem linii 2, będą kursowały co pół godziny aż do południa. Poniżej przedstawiamy inne zmiany, indywidualne dla każdej linii tramwajowej.

Rewolucja na linii 2

Rozkład jazdy linii 2 ulegnie największym zmianom. Przede wszystkim nie dotrze już do z Jelitkowa do Łostowic, lecz z Jelitkowa do Lawendowego Wzgórza przez Nową Warszawską. Będzie to jedyna codzienna linia na Nowej Warszawskiej. Dodatkowo w rozkładzie jazdy pojawią się następujące zmiany:

  • w dni robocze rozpocznie kursowanie dopiero po 8 rano;
  • linia 2 w popołudniowym szczycie nie będzie funkcjonowała w kierunku do Lawendowego Wzgórza (zamiast niej co 10 pojadą tramwaje linii 4 przez Dworzec PKS). Z Lawednowego Wzgórza do Jelitkowa w popołudniowym szczycie tramwaje pojadą co 20 minut, na przemian z linią 4;
  • w soboty od rana do godziny 19 częstotliwość co 10 minut;
  • w niedziele i święta do 8:30 kursy co 30 minut. Następne do godziny 12 kursy co 15 minut. Po godzinie 12 kursy co 10 minut.

Dłuższa linia 3

Linia 3 zostanie wydłużona i będzie funkcjonowała codziennie na trasie Nowy Port – Łostowice Świętokrzyska przez Brzeźno. Na linii zmienią się rozkłady jazdy. W dni robocze kursów w godzinach szczytu będzie mniej. Zasadniczo tramwaje od około 5 do około 8:30 i od około 14 do około 17 będą kursowały co 10 minut. Będą jednak wyjątki. W szczycie popołudniowym pojawią się losowe, 20-minutowe przerwy w kursach. Obecnie takich przerw w kursach nie ma.  Oferta dla mieszkańców Brzeźna ulegnie pogorszeniu względem aktualnego rozkładu jazdy.

Linia 4: co 10 lub co 40 minut

Od 6 marca tramwaje linii 4 pojadą na trasie Jelitkowo – Lawendowe Wzgórze przez Dworzec PKS i Nową Warszawską. Kursy przewidziano tylko w dni robocze. Dla linii 4 przewidziano dużo zmian w rozkładzie jazdy:

  • w godzinach szczytu kursy co 10 minut. W kierunku z Lawendowego Wzgórza do centrum co 10 minut tramwaje linii 4 pojadą tylko w szczycie porannym, a w popołudniowym co 20 minut. W kierunku Lawendowego Wzgórza kursy co 10 minut będą zarówno rano, jak i po południu. W czasie, gdy linia 4 będzie funkcjonowała co 10 minut, nie będzie funkcjonowała linia 2.
  • w międzyszczycie kursy zaledwie co 40 minut. Tak niska częstotliwość do tej pory nie była spotykana na gdańskiej sieci tramwajowej. Sens tak rzadkich połączeń wydaje się wątpliwy. Prawie nikt nie będzie szedł na tramwaj na Dworzec PKS, jeśli będzie ryzykował nawet 40-minutowym oczekiwaniem na tramwaj.

Linia nr 5

Na linii nr 5, poza wspólnym dla wszystkich linii zmniejszeniem częstotliwości wieczorami i w niedzielne poranki, zmienią się tylko godziny odjazdów. Częstotliwość przez większość dnia wyniesie 20 minut.

Linia nr 6

Linia nr 6 nie ulegnie większym zmianom. Zmienią się godziny odjazdów. Popołudniami w dni robocze częstotliwość co 10 minut będzie obowiązywała do około 17:30, a nie do około 18:30 jak do tej pory.


Odjazdy z przystanku Dworzec Główny, kierunek: Łostowice Świętokrzyska

Linia nr 7

Linia nr 7 pozostanie na niezmienionej trasie. Nieznacznie zmniejszy się liczba kursów. Popołudniami ostatnie kursy z centrum na Łostowice będą wykonywane nie około 17, lecz około 17:30. W 10-minutowej częstotliwości będą pojawiały się losowe, 20-minutowe przerwy między kursami. 

Linia nr 8

Na linii nr 8 pojawią się zachwiania 10-minutowej częstotliwości po godzinie 8 rano. Ponadto popołudniami częstotliwość co 10 minut będzie obowiązywała o około 45 minut krócej niż obecnie. Zlikwidowane zostaną 4 kursy w dni robocze.

Linia nr 9

W przypadku linii nr 9 pasażerowie będą mieli do czynienia z zachwianiem częstotliwości co 10 minut w godzinach szczytu. Między odjazdami co 10 minut w losowych miejscach pojawią się 20-minutowe, a nawet większe przerwy w kursach. Według informacji zamieszczonych na stronie ZTM, w dni robocze około 5 rano będzie prawie godzinna luka w kursach. Po odjeździe tramwaju z przystanku Galeria Bałtycka w kierunku Stogów o 5:00 kolejny kurs miałby się odbyć dopiero o 5:55. Z niewiadomych przyczyn w tym czasie będą wykonywane kursy dojazdowe z zajezdni Wrzeszcz na Stogi oznaczone numerem 8, choć ich trasa w 100% pokryje się z linią nr 9.

Łącznie na linii 9  w dni robocze skasowanych zostanie 10 kursów.  Łącznie Stogi w dni robocze (z linią 8) stracą 14 kursów względem obecnego rozkładu jazdy. 

Linia nr 10

W przypadku tej linii nie wprowadzono większych cięć. Likwidacji ulegną wieczorne kursy na Siedlce. Zmienią się godziny odjazdów, podobnie jak na wszystkich innych liniach. 

Linia nr 11 – wielki powrót

Po 3 latach nieobecności do sieci tramwajowej powróci linia nr 11, tym razem na trasie Zajezdnia – Lawendowe Wzgórze – Strzyża PKM przez Dworzec Główny i Nową Warszawską. Linia będzie funkcjonowała w dni robocze od rana do około 18:30 z częstotliwością co około 10 minut w szczycie i co 20 minut poza szczytem. Ciekawostką jest fakt, że kursy z Lawendowego Wzgórza będą realizowane do pętli Strzyża PKM. Na trasie do Lawendowego Wzgórza pierwszym przystankiem nie będzie Strzyża PKM, lecz Zajezdnia, z drugiej strony zajezdni tramwajowej Wrzeszcz.

Linia nr 12

Po skróceniu linia będzie funkcjonowała na trasie Ujeścisko – Zaspa. Dwunastka nie dojedzie już do Lawendowego Wzgórza. W dni robocze pojawią się istotne zmiany w rozkładzie jazdy:

  • poza szczytem na odcinku Strzyża PKM – Zaspa częstotliwość kursów wyniesie 20 minut. Co drugi kurs będzie bowiem realizowany na trasie Ujeścisko – Strzyża PKM;
  • pojawią się załamania w 10-minutowej częstotliwości w ciągu dnia. Braki pojedynczych kursów, tworzące aż 20-minutowe przerwy, pojawią się po godzinie 9 i po 16 (z Ujeściska do centrum) i po 7 oraz 9 (z centrum na Ujeścisko);
  • częstotliwość z co 10 minut z centrum na Ujeścisko będzie obowiązywała tylko do około 17:30, a nie do 19:10 jak obecnie.

Odjazdy z przystanku Dworzec Główny, kierunek: Ujeścisko

Przypadkowe godziny odjazdów i „szczerbate” godziny szczytu

Głównym grzechem zmian w rozkładach jazdy tramwajów, oprócz cięć na wielu liniach, jest popsucie częstotliwości i losowe godziny odjazdów na wielu liniach. W rozkładach jazdy pojawiają się bezsensowne dla pasażerów dwa kursy tej samej linii jeden po drugim, by w innej części dnia powstała gigantyczna luka.

Za przykład niech posłuży linia nr 12. Z Dworca Głównego na Ujeścisko mamy zaledwie 4-minutowe odstępy między kursami (kurs 5:51, następna dwunastka jest cztery minuty później, o 5:55). W drugiej strony w innej części dnia mamy duże przerwy w kursach (na przykład 20-minutowa przerwa w 10-minutowym takcie między 9:10 a 9:30 z dworca na Ujeścisko).

Niedobre praktyki ZTM uskutecznia nawet w niedzielę. Za przykład niech znów posłuży linia 12. Tramwaje z centrum do pętli Ujeścisko do godziny 11 jeżdżą co pół godziny (z Ujeściska do centrum aż do 12:00). Pasażer jadący np. z Dworca Głównego na Zabornię ma do dyspozycji kursy o 11:05, 11:35, 12:05, potem nagle po zaledwie 10 minutach o 12:15, a potem za 15 minut, o 12:31, a następnie co 20 minut. Dla pasażera byłoby korzystniej, gdyby tramwaje jeździły co 20 minut już od 11:35. Co z tego, że po godzinie 12 będzie miał dwa kursy w odstępie 10 minut, jeżeli na wcześniejszy czekał pół godziny?

Niedzielne odjazdy z przystanku Dworzec Główny, kierunek: Ujeścisko

Takie „szczerbate” rozkłady jazdy dotyczą między innymi także linii 3, 7 i 9 w godzinach szczytów. W 10-miutowym takcie nagle pojawiają się 20-minutowe przerwy. Pasażer nie może iść na przystanek bez sprawdzania rozkładu jazdy, bo może się niemiło zaskoczyć i czekać znacznie dłużej, niż planował. Szczególnie odczuwalny będzie „szczerbaty” rozkład linii 3, jako jedynej bezpośredniej linii tramwajowej z centrum do Brzeźna. Mieszkańcy tej dzielnicy będą musieli za każdym razem wnikliwie studiować rozkład jazdy, aby przypadkiem nie trafić na taką 20-minutową dziurę skutkującą traceniem czasu na przystanku. Prób przesiadki z linii 2 lub 8 na linię 5 na przystanku Wyspiańskiego nie polecamy – nie było, nie ma i nie będzie gwarancji, że taka przesiadka nie skończy się ucieczką „piątki” sprzed nosa i dalszym oczekiwaniem na „trójkę”, tylko w innej części miasta.

 
Odjazdy z przystanku Dworzec Główny, kierunek: Brzeźno

Znowu błędy w rozkładach? "Dziewiątka" jako tajna "ósemka"

Prawdopodobnie ZTM znowu nie uniknął błędów w rozkładach jazdy. Widniejący na stronie ZTM rozkład jazdy linii tramwajowej linii nr 9 budzi poważne wątpliwości. W dni robocze wczesnym rankiem znajduje się ogromna, prawie godzinna przerwa w kursach. Według oficjalnych informacji ZTM z Galerii Bałtyckiej na Stogi tramwaj linii 9 odjeżdża o 5:00, a następny dopiero o 5:55. Przeanalizowaliśmy jednak, że w czasie tej gigantycznej przerwy, dokładnie po trasie linii nr 9, będą realizowane kursy z zajezdni Wrzeszcz na Stogi, ale oznaczone jako linia... 8. Żeby było ciekawiej, część tramwajów, które dojadą na Stogi jako linia 8, z powrotem na Strzyżę pojedzie już jako linia 9.

ZTM w ten sposób wprowadza całkowity chaos do rozkładów jazdy. W naszym mieście z niewiadomych przyczyn ZTM nie wywiesza na przystankach informacji o kursach wyjazdowych na odcinkach niepokrywających z trasą linii, na którą dany tramwaj wyjeżdża. Na stronie ZTM też taką informację bardzo trudno znaleźć. O wyjazdach "ósemki" po trasie "dziewiątki" pasażerowie na odcinku Zajezdnia - Dworzec Główny nie będą nawet wiedzieć. Wszyscy zobaczą tylko gigantyczną, 55-minutową przerwę w kursach linii 9 z Wrzeszcza na Stogi. 

Odjazdy linii 9 z przystanku Galeria Bałtycka, kierunek: Stogi

Tego jeszcze nie grali, czyli tramwaj co 40 minut

Kolejnym niespodziewanym pomysłem ZTM są kursy linii 4 zaledwie co 40 minut w międzyszczycie transportowym. Jest to ewenement w tak dużym mieście. Do tej pory 40-minutowe (a nawet większe) odstępy w kursach były domeną Elbląga. ZTM Gdańsk z bliżej nieznanych powodów postanowił, że raz na 40 minut tramwaj pojedzie ulicą 3 Maja przez Dworzec PKS. Pytanie tylko: po co? O ile z Lawendowego Wzgórza do Centrum i z Przymorza do Centrum może ktoś tym tramwajem pojedzie (bo akurat podjechał, a jedzie w okolice ścisłego centrum), tak od centrum do Jelitkowa i od centrum na Lawendowe Wzgórze tramwaje będą woziły powietrze. Mało kto zdecyduje się iść na tramwaj na Dworzec PKS, gdy tramwaj tam zagląda raz na 40 minut, podczas gdy na Dworcu Głównym tramwaje odjeżdżają co chwilę.

Z drugiej strony w popołudniowym szczycie tramwaje linii 4 z Dworca PKS na Lawendowe Wzgórze pojadą co 10 minut, kosztem linii nr 2, która w tym kierunku w o tej porze nie będzie kursowała wcale. Zabieg ten wygląda na próbę odciążenia węzła Hucisko, który w godzinach szczytu jest przeciążony.

Tu warto jednak dodać kilka słów. Oficjalnie władze miasta uważają, że węzeł Hucisko wcale nie jest przeciążony, a jak tylko wyreguluje się sygnalizację świetlną, to będzie się jeździło płynnie. Tramwaje przez ulicę 3 Maja nie są puszczane zbyt chętnie, ponieważ ma to powodować zamieszanie wśród pasażerów.

- Dotychczasowe doświadczenia ZTM z przenoszeniem większej liczby linii na 3 Maja nie są pozytywne – powoduje to zamieszanie wśród pasażerów. Przepustowość trasy przez Bramę Wyżynną – Dworzec PKP nie jest przekroczona. Trasa ta potrzebuje optymalizacji działania sygnalizacji, a nie odciążenia – wyjaśniała w rozmowie z portalem Puls Gdańska Paulina Chełmińska z referatu prasowego UM w Gdańsku.

Czyny urzędników stoją jednak w sprzeczności z ich słowami. Mimo że jak sami przyznają, kierowanie tramwajów przez Dworzec PKS powoduje zamieszanie, przekierowują część kursów z Dworca Głównego na Dworzec PKS, w godzinach największego szczytu. Czym jest to podyktowane, jeśli nie problemami z przepustowością Huciska? Nie zakładamy, że urzędnicy chcą „wprowadzić zamieszanie” kursami przez Dworzec PKS z nieczystych pobudek.

W efekcie mamy podział obsługi między linie 2 i 4 jest chaotyczny. W szczycie tramwaje linii 2 nie kursują, więc pasażerowie mogą czekać 10 minut na linię 11 lub iść na Dworzec PKS, gdzie pojedzie „czwórka” z tą samą częstotliwością. Kiedy jednak szczyt się skończy, tramwaje linii 2 nagle pojawiają się pod Dworcem Głównym, a tramwaje linii 4 kursują co 40 minut bez większego sensu. W godzinach między porannym a popołudniowym szczytem pasażerowie mieliby więcej pożytku z dodatkowego kursu linii nr 2 niż z linii 4 wożącej raz na jakiś czas powietrze z Dworca PKS.

Wiele dzielnic straci na zmianach

Nie licząc Ujeściska, które zyskuje częste, bezpośrednie kursy do centrum, mieszkańcy wielu dzielnic stracą na zmianach. Cięcia kursów dotkną Piecki-Migowo, Brzeźno, Stogi, Oliwę, a częściowo także Przymorze i Zaspę. Te dwie dzielnice zyskają więcej kursów w weekendy, ale za to nieco mniej kursów będzie wykonywanych w dni robocze poza godzinami szczytu. Jednym z największych przegranych będą Stogi, które w dni robocze na obu liniach stracą łącznie około 8% aktualnej oferty. 

Oprócz Ujeściska zyska także Chełm. W szczycie na Przemyska – Pohulanka kursy będą wykonywane co 2 minuty. Osoby chcące jechać do centrum nie będą musiały w ogóle patrzeć na rozkład jazdy. Odcinek ten zyska także w weekendy. W soboty i przez sporą część niedziel tramwaje na wspomnianym odcinku będą odjeżdżać co około 5 minut. Dla odcinka Przemyska – Sikorskiego będzie to podwojenie częstotliwości.

Zmiany w autobusach. Stary Chełm i tak straci

Sieć połączeń autobusowych od 5 marca ulegnie modyfikacji względem planów przedstawionych 18 stycznia. Linia 118 faktycznie zostanie zlikwidowana, ale zamiast niej pojawi się linia 208 na trasie Muzeum II WŚ – Dworzec Główny – Zaroślak – Worcella – Sikorskiego – Osiedle Jary – Rogalińska – Łostowice Świętokrzyska.

Częstotliwość wyniesie 30 minut w szczycie i 40 minut poza szczytem. W soboty kursy będą wykonywane co godzinę od 6 do 22, a w niedzielę co godzinę w godzinach 11 – 19.

Razem z linią 108 na odcinku Centrum – Stary Chełm częstotliwość kursów wyniesie sumarycznie 15 minut w szczycie i 20 minut poza szczytem, a także 30 minut w soboty przez cały dzień i 30 minut w niedziele i święta między 11 a 19. Co ważne, linia 108 zostanie wycofana z ulicy Dragana i będzie w obu kierunkach skierowana ulicami Worcella i Cienistą.

Mieszkańcy Starego Chełmu jednak i tak stracą na tych zmianach, przede wszystkim w weekendy. Łączna częstotliwość linii w soboty, ile dzisiaj wynosi częstotliwość samej linii 118, a przecież oprócz niej funkcjonuje jeszcze linia 108. Najgorzej będzie w niedziele i święta. Do godziny 11 i po 19 kursować będzie tylko linia 108 raz na godzinę. Do tej pory w tych godzinach autobusy linii 118 kursowały co pół godziny. Jeśli chodzi o dni robocze, to jeszcze na początku tego roku linie 108 i 118 kursowały na Stary Chełm z łączną częstotliwością co 10 minut w szczycie. Potem zmniejszono liczbę kursów z 6 do 4 na godzinę, ale w nieregularnych, 10- lub 20-minutowych odstępach. Od 6 marca kursy w szczycie będą wykonywane nadal 4 razy na godzinę, ale w równych odstępach co 15 minut.

Straty dla mieszkańców okolic ulicy Rogalińskiej i Osiedla Jary są oczywiste. Zamiast linii 118 co 20 minut w szczycie poza szczytem i weekendy, będzie funkcjonowała linia 208 co 30 minut w szczycie i co 40 poza nim, a w weekendy co godzinę, w dodatku w niedzielę i święta w mocno ograniczonych godzinach.

Co ciekawe, w oficjalnym komunikacie ZTM nie pojawiła się wzmianka o zmianach na linii 156. W styczniu zapowiadano, że będzie ona funkcjonowała na skróconej trasie Kowale Szkoła Metropolitalna – Ujeścisko. Do tej pory takich zmian w rozkładach jazdy jednak nie wprowadzono. W przeciwieństwie do ZTM, rąbka tajemnicy uchyla za to miejski portal internetowy. Według informacji tam zawartych, skrócenie linii 156 ma nastąpić z tygodniowym opóźnieniem. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama