We wtorek, 17 grudnia w Sali Herbowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku podpisano umowę z firmą, która wygrała przetarg na kwotę 44 mln zł brutto.
Szybsze połączenie i lepsza jakość życia
Podczas oficjalnego spotkania prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz podkreśliła znaczenie inwestycji dla mieszkańców południowych dzielnic miasta.
– To historyczny moment, nie tylko dla naszego miasta, ale także dla naszego obszaru metropolitarnego i myślę, że dla całego województwa pomorskiego.
Projekt zakłada, że przejazd z dzisiejszej pętli Świętokrzyska do Śródmieścia Gdańska zajmie jedynie sześć minut. Zdaniem prezydent, realizacja tego pomysłu to krok w stronę spełnienia marzeń mieszkańców.
W ramach inwestycji zaplanowano także budowę nowego odcinka ul. Nowej Świętokrzyskiej, która połączy Gdańsk z granicami Kowal.
Nowa linia to nie wszystko
Inwestycja nie ogranicza się wyłącznie do budowy nowej linii kolejowej. Istotnym jej elementem jest poprawa infrastruktury drogowej, co ma szczególne znaczenie dla mieszkańców dzielnic Orunia-Św. Wojciech-Lipce. Jednym z priorytetów jest budowa bezkolizyjnego przejazdu kolejowego na ulicy Nowej Sandomierskiej.Prezydent Dulkiewicz wskazała, że przygotowanie dokumentacji projektowej to istotny krok w kierunku kompleksowego rozwoju miasta
– Wreszcie bardzo ważne informacje dla mieszkańców głównie dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. W ramach tej umowy zostanie wykonana również dokumentacja projektowa na tzw. Nową Sandomierską, czyli bezkolizyjny przejazd kolejowy.
Inwestycja na dużą skalę
Projekt PKM Południe to jedno z największych przedsięwzięć transportowych w Gdańsku ostatnich lat.
– W 2015 roku uruchomiliśmy pierwszy odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Dzisiaj po dziewięciu latach możemy się poszczycić, że po linii PKM przewieźliśmy 30 mln pasażerów – powiedział Mieczysław Struk, marszałek.
Nowa linia kolejowa ma obsługiwać nawet 120 tys. mieszkańców południowych dzielnic Gdańska i przyległych gmin, takich jak Pruszcz Gdański czy Kolbudy. Trasa o długości ok. 7 km będzie przebiegać głównie na estakadach, w wykopach oraz tunelach, co minimalizuje wpływ na otaczającą zabudowę.
Projektanci mają 36 miesięcy na przygotowanie dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Realizacja inwestycji zależy od zdobycia zewnętrznego dofinansowania, a jej zakończenie planowane jest na rok 2030.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.