Piktogramy informacyjne są przydatne dla pasażerów. Informują między innymi o możliwości przewozu rowerów, wózków dziecięcych, czy wyposażeniu pojazdu w defibrylator lub gniazda USB do ładowania urządzeń elektronicznych. Takie informacje są jednak przydatne pod warunkiem, że są czytelne.
Pasażerowie skarżą się jednak właśnie na brak czytelności. Na ten problem zwrócił uwagę między innymi nasz czytelnik, pan Ireneusz. Jak zauważył, liczba i rodzaj piktogramów różnią się od siebie w poszczególnych pojazdach. Oznaczenia potrafią różnić się kolorem, kształtem i szatą graficzną nawet na tym samym pojeździe. Zdarza się, że niektórych informacji brakuje, inne są powtarzane kilkukrotnie. Co więcej, informacje w poszczególnych pojazdach są umieszczane w różnych miejscach. Jak wskazuje pan Ireneusz, takie różnice w oznaczeniach pomiędzy poszczególnymi pojazdami mogą być mylące.
Analizując ten temat, zauważyliśmy, że przewoźnicy obsługujący linie ZTM Gdańsk rzeczywiście mają bardzo swobodne podejście do oznakowania swoich pojazdów. Objawia się to zmienną lokalizacją oznaczeń, a także zmiennym rodzajem, liczbą i wyglądem piktogramów. Za wdrażanie pewnych standardów związanych między innymi także z oznakowaniem pojazdów i ich egzekwowanie odpowiada organizator transportu, czyli Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Jak się dowiedzieliśmy, trwają prace nad tym, aby ujednolicić standardy w tym zakresie.
- W Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowywana jest Księga Zasad Grafiki Taborowej i Estetyki Wizualnej. Standaryzacja wyglądu piktogramów oparta jest na wzorach stosowanych w całej aglomeracji, opracowanych przez MZKZG. Elementem Księgi są także nowe ujednolicone schematy malowania - informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Dagmara Szajda z ZTM Gdańsk. - Obecnie wdrażane są w życie założenia Księgi. Okres przejściowy będzie trwał jeszcze kilka miesięcy - dodaje.
Jak ZTM egzekwuje standardy?
Zarząd Transportu Miejskiego wyjaśnia, iż za uchybienia, w tym związane z niewłaściwym oznakowaniem pojazdów, naliczane są kary. Ich wysokość przewidziana jest w aktualnych umowach przewozowych. Co ciekawe, wysokość kar różni się w zależności od przewoźnika. Taryfikator nakładanych kar prezentuje się następująco:GAiT Tramwaje:
- Brak lub niewłaściwy nr ewidencyjny pojazdu -50% ceny najtańszego biletu miesięcznego ulgowego według obowiązującej taryfy, za każdy ujawniony przypadek.
- Brak informacji liniowej (wyświetlacze) – 50% ceny najtańszego biletu miesięcznego pełnopłatnego według obowiązującej taryfy, za każdy ujawniony przypadek.
- Brak ogłoszeń przekazanych przez ZTM (żółte komunikaty) – 50% ceny najtańszego biletu miesięcznego ulgowego według obowiązującej taryfy, za każdy ujawniony przypadek.
- Brak ogłoszeń taryfowych i porządkowych (w tym naklejek o maseczkach, o przewozie rowerów) -100% ceny najtańszego biletu miesięcznego pełnopłatnego według obowiązującej taryfy, za każdy ujawniony przypadek.
- Brak lub niewłaściwy nr ewidencyjny pojazdu – 50% ceny najtańszego biletu miesięcznego pełnopłatnego według obowiązującej taryfy. Za każdy ujawniony przypadek nie więcej niż jeden raz w dniu stwierdzenia.
- Brak informacji liniowej (wyświetlacze) – 50% ceny najtańszego biletu miesięcznego pełnopłatnego według obowiązującej taryfy. Za każdy ujawniony przypadek.
- Brak ogłoszeń przekazanych przez ZTM (żółte komunikaty) – 50% ceny najtańszego biletu miesięcznego pełnopłatnego według obowiązującej taryfy. Za każdy ujawniony przypadek nie więcej niż jeden raz w dniu stwierdzenia.
- Brak ogłoszeń taryfowych i porządkowych (w tym naklejek o maseczkach, o przewozie rowerów) – 100% ceny najtańszego biletu miesięcznego pełnopłatnego według obowiązującej taryfy. Za każdy ujawniony przypadek nie więcej niż jeden raz w dniu stwierdzenia.
- Brak, nieczytelny lub niewłaściwy nr ewidencyjny pojazdu – 100% ceny najtańszego biletu miesięcznego pełnopłatnego, każdego ujawnionego przypadku, za każdy dzień, w którym zaistniało lub istnieje naruszenie obowiązku wynikające z umowy.
- Brak ogłoszeń przekazanych przez ZTM (żółte komunikaty) –100% ceny najdroższego biletu miesięcznego pełnopłatnego, za każdy dzień, w którym zaistniało lub istnieje naruszenie obowiązku wynikające z umowy.
- Za prezentowanie informacji liniowej (numeru linii) w czasie gdy nie świadczy usług dla Zamawiającego, lub za brak w tym przypadku ekspozycji napisu „PRZEJAZD TECHNICZNY” – 100% ceny najdroższego biletu miesięcznego pełnopłatnego, za każdy dzień, w którym zaistniało lub istnieje naruszenie obowiązku wynikające z umowy.
- Brak ogłoszeń taryfowych i porządkowych (w tym naklejek o maseczkach, o przewozie rowerów) – 100% ceny najdroższego biletu miesięcznego pełnopłatnego, za każdy dzień, w którym zaistniało lub istnieje naruszenie obowiązku wynikające z umowy.
- Za brak sprawnego lub brak włączonego Systemu Fonicznej Informacji Pasażerskiej lub jakiegokolwiek elementu Systemu Wizualnej Informacji Pasażerskiej (wyświetlacze) –100% ceny najdroższego biletu miesięcznego pełnopłatnego, za każdy ujawniony przypadek w jednym kursie na danej linii.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.