reklama

Kto i jak posprząta autobusy i tramwaje? Do tej pory nie było najlepiej [ZDJĘCIA]

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Transport miejski Pojawił się duży przetarg na codzienne i gruntowne mycie autobusów i tramwajów, a także pomieszczeń należących do miejskiej spółki GAiT. Firma sprzątająca będzie musiała dbać o czystość przez dwa lata. Czy tym razem w pojazdach naprawdę zrobi się czysto?
reklama

Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły kolejny przetarg na kompleksowe sprzątanie swoich pojazdów. Zamówienie dotyczy autobusów, tramwajów oraz pomieszczeń należących do przewoźnika. Do tej pory pasażerowie bezskutecznie oczekiwali skokowej poprawy czystości w pojazdach. Kolejne przetargi nie przynosiły znaczącej poprawy w jakości sprzątania. Tym razem zdecydowano się na kontrakt na dwa lata. Przetarg podzielono na trzy części. Autobusy, tramwaje i pomieszczenia przewoźnika mogą sprzątać trzy różne firmy.

Jak będą sprzątane autobusy?

Utrzymanie czystości w autobusach będzie podzielone na dwa zasadnicze etapy. Podstawą będzie codzienne sprzątanie po zjeździe do zajezdni, wykonywane wieczorami w nocy. W każdym autobusie wybrana firma sprzątająca musi wykonać m.in.:

  • sprzątanie podłóg z usunięciem piasku, wycieranie na mokro podłóg,
  • oczyszczenie siedzeń,
  • przecieranie na mokro poręczy, parapetów, tylnej części oparć siedzeń i pod siedzeniami, przecieranie nagrzewnic, grzejników, ścianek pionowych, zabudowy silnika.
Raz w miesiącu będzie musiało odbyć się kompleksowe mycie i sprzątanie każdego autobusu GAiT. W jego skład będzie wchodzić:

  • dokładne sprzątanie i odkurzanie całego wnętrza, w tym siedzeń, podłóg ze stopniami i kabiną kierowcy,
  • mycie i przecieranie na mokro wszystkich powierzchni, w tym poręczy, szyb, parapetów, ścian i zakamarków, podłogi, sufitu, obudów kasowników, miejsc za oparciami siedzeń, miejsc pod siedzeniami, nagrzewnic i grzejników,
  • czyszczenie odkurzaczem piorącym siedzeń,
  • usuwanie graffiti,
  • wieszanie zawieszek zapachowych.
Pojazdy będą sprzątane też w przerwie między porannym a popołudniowym szczytem transportowym.  W czasie postoju odbędzie się zamiatanie podłogi, zbieranie śmieci, ścieranie kurzu, wygarnianie błota pośniegowego, a także usuwanie zabrudzeń z wewnętrznych powierzchni szyb i ścianek działowych.

 Dodatkowo przewidziano tak zwane sprzątanie interwencyjne w okresie od października do końca kwietnia. Będzie ono wykonywane w przypadku silnego zabrudzenia pojazdów. Jego zakres będzie ustalany z GAiT.

Jak będą sprzątane tramwaje?

Cykl sprzątania tramwajów będzie różnił się od tego stosowanego w autobusach. Tramwaje tak jak obecnie, będą miały trzy podstawowe rodzaje sprzątania.

W ramach codziennego sprzątania, wykonywanego po zjeździe do zajezdni wieczorami i nocą, w tramwajach będą wykonywane między innymi takie czynności, jak:

  • sprzątanie i odkurzanie, a także przecieranie na mokro podłogi oraz stopni,
  • odladzanie stopni i usuwanie błota pośniegowego,
  • sprzątanie kabin motorniczego,
  • przecieranie na mokro parapetów i poprzeczek okiennych, uszczelek i wnęk, osłon mechanizmów drzwi, skrzyń pod siedzeniami, harmonii między członami, obudów nagrzewnic i grzejników,
  • przecieranie na sucho tablic kierunkowych, monitorów i kasowników,
  • oczyszczanie z zabrudzeń szyb drzwi kabiny motorniczego i szyb działowych przy drzwiach,
  • przecieranie środkiem dezynfekującym wszystkich uchwytów oraz obszarów, na których rozlano płyny i wydzieliny fizjologiczne, umieszczano gumę do żucia czy inne środki chemiczne.
Średni czas codziennego sprzątania powinien wynieść od 8 do 10 minut.

Trzy razy w miesiącu, co około 10 dni, każdy tramwaj będzie musiał przejść mycie kompleksowe. W ramach prac będą wykonywane czynności, jak przy sprzątaniu codziennym, a dodatkowo także m.in.:

  • mycie na mokro z zewnątrz,
  • mycie szyb wewnątrz,
  • czyszczenie i odkurzanie siedzeń, wraz z tylną powierzchnią,
  • mycie sufitu i ścian, wraz z obudowami lamp, przyciskami, wlotami i wylotami nawiewów powietrza, kratkami wentylacyjnymi,
  • usuwanie niepożądanych naklejek i miejscowych zabrudzeń.
Takie rozszerzone sprzątanie powinno trwać od 60 do 80 minut.

Raz w miesiącu każdy tramwaj będzie musiał przejść gruntowne mycie, trwające 2-3 godziny. Jego zakres będzie zbliżony do mycia kompleksowego i rozszerzony m.in. o:

  • pranie siedzeń, wraz z myciem ich tylnej części,
  • czyszczenie i mycie miejsc trudnodostępnych,
  • czyszczenie podłogi specjalną maszyną do czyszczenia wykładzin, tzw. szorowarką.
Podobnie jak w przypadku autobusów, tramwaje będą sprzątane także podczas postoju w zajezdniach w przerwie między porannym a popołudniowym szczytem transportowych. Nie przewidziano natomiast tak zwanych czyszczeń interwencyjnych w okresie jesienno-zimowym.

[news:1089472]

Bez premii za niepełnosprawności

 W przeciwieństwie do ubiegłorocznego przetargu na sprzątanie tramwajów przez rok, GAiT nie premiuje w przetargu zatrudniania osób z niepełnosprawnościami. Firma wymaga, aby do sprzątania 141 tramwajów zatrudnionych było co najmniej 22 pracowników, a do sprzątania około 230 autobusów co najmniej 18 pracowników. Przewoźnik przy wyborze wykonawcy będzie kierował się w 80% ceną, a w 20% gwarancją jakości. Na oferty od firm sprzątających spółka czeka do 25 lutego.

[news:1224292]

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama