Obecnie od poniedziałku do piątku po mieście kursują cztery trzywagonowe składy Konstali 105Na, obsługujące linię numer 8. Kolejny taki skład pozostaje w rezerwie. Pod koniec stycznia na naszych łamach Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapowiedziały wycofanie z ruchu liniowego tych pojazdów.
- W tym roku planowane jest wycofanie z ruchu tramwajów 105Na - mówiła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT. Wówczas jednak miejski przewoźnik nie określił dokładnie, kiedy wiekowe pojazdy zakończą swoją służbę.
[news:1130489]
Sytuacja zmieniła się w ciągu kilku tygodni. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, tramwaje 105Na mogą zniknąć z rozkładu jazdy już za kilkanaście dni. Przewoźnik chciałby wycofać pojazdy z ruchu po dostawie ostatniego z 30 nowych tramwajów Pesa JazzDuo. Jest to o tyle racjonalna decyzja, że przewoźnik będzie dysponować 140 pojazdami niskopodłogowymi lub z niskopodłogową wstawką, zaś do ruchu dziennie wystawianych jest około 110 wozów. Daje to bardzo bezpieczną, trzydziestopojazdową rezerwę.
Argumentem za utrzymaniem w ruchu Konstali 105Na podnoszonym m.in. przez Zarząd Transportu Miejskiego była wysoka pojemność tych tramwajów. Jest to o tyle ważne, że w czasie pandemii dopuszczalny jest przewóz jedynie 30% pasażerów. Wysoka pojemność pojazdów wynika jednak z przyjętego przez producenta przelicznika osób na metr kwadratowy podłogi tramwaju. Dwa złączone wagony Konstal 105Na mają długość 27 metrów i według dokumentów mogą pomieścić 250 pasażerów, zaś mająca prawie trzy metry więcej Pesa JazzDuo może brać na pokład według producenta jedynie 214 osób.
Gdańsk będzie jednym z pierwszych miast, które wycofa liniowo tramwaje z rodziny 105N. Takie pojazdy nadal kursują po ulicach między innymi Warszawy, Wrocławia i Łodzi.
Koniec liniowej eksploatacji nie oznacza, że pojazdy na zawsze znikną z gdańskich torowisk. Co najmniej jeden skład zostanie zachowany jaki pojazd zabytkowy. Największe szanse ma trójskład w charakterystycznym, czerwonym malowaniu. Jest on w najlepszym stanie technicznym z obecnie kursujących Konstali 105Na. W oczekiwaniu na remont na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Hallera stoi także skład wycofanych kilka lat temu niezmodernizowanych wagonów 1341 i 1342. Czynnym zabytkiem jest wagon 105N o numerze bocznym 06205. Ostatni raz można było przejechać się nim w minioną niedzielę podczas XXIX finału WOŚP.
[news:1130602]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.