reklama

Koniec wysokopodłogowych tramwajów. Stare Konstale 105Na zakończą swoją służbę

Opublikowano:
Autor:

Koniec wysokopodłogowych tramwajów. Stare Konstale 105Na zakończą swoją służbę - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Wszystko wskazuje na to, że już w lutym zakończą swoją służbę wysłużone Konstale 105Na. Termin zakończenia kursowania wysokopodłogowych pojazdów zależy od dostawy ostatniego tramwaju Pesa JazzDuo.
reklama

Obecnie od poniedziałku do piątku po mieście kursują cztery trzywagonowe składy Konstali 105Na, obsługujące linię numer 8. Kolejny taki skład pozostaje w rezerwie. Pod koniec stycznia na naszych łamach Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapowiedziały wycofanie z ruchu liniowego tych pojazdów. 

- W tym roku planowane jest wycofanie z ruchu tramwajów 105Na - mówiła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT. Wówczas jednak miejski przewoźnik nie określił dokładnie, kiedy wiekowe pojazdy zakończą swoją służbę. 

[news:1130489]

Sytuacja zmieniła się w ciągu kilku tygodni. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, tramwaje 105Na mogą zniknąć z rozkładu jazdy już za kilkanaście dni. Przewoźnik chciałby wycofać pojazdy z ruchu po dostawie ostatniego z 30 nowych tramwajów Pesa JazzDuo. Jest to o tyle racjonalna decyzja, że przewoźnik będzie dysponować 140 pojazdami niskopodłogowymi lub z niskopodłogową wstawką, zaś do ruchu dziennie wystawianych jest około 110 wozów. Daje to bardzo bezpieczną, trzydziestopojazdową rezerwę. 

Argumentem za utrzymaniem w ruchu Konstali 105Na podnoszonym m.in. przez Zarząd Transportu Miejskiego była wysoka pojemność tych tramwajów. Jest to o tyle ważne, że w czasie pandemii dopuszczalny jest przewóz jedynie 30% pasażerów. Wysoka pojemność pojazdów wynika jednak z przyjętego przez producenta przelicznika osób na metr kwadratowy podłogi tramwaju. Dwa złączone wagony Konstal 105Na mają długość 27 metrów i według dokumentów mogą pomieścić 250 pasażerów, zaś mająca prawie trzy metry więcej Pesa JazzDuo może brać na pokład według producenta jedynie 214 osób.

Gdańsk będzie jednym z pierwszych miast, które wycofa liniowo tramwaje z rodziny 105N. Takie pojazdy nadal kursują po ulicach między innymi Warszawy, Wrocławia i Łodzi. 

Koniec liniowej eksploatacji nie oznacza, że pojazdy na zawsze znikną z gdańskich torowisk. Co najmniej jeden skład zostanie zachowany jaki pojazd zabytkowy. Największe szanse ma trójskład w charakterystycznym, czerwonym malowaniu. Jest on w najlepszym stanie technicznym z obecnie kursujących Konstali 105Na. W oczekiwaniu na remont na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Hallera stoi także skład wycofanych kilka lat temu niezmodernizowanych wagonów 1341 i 1342. Czynnym zabytkiem jest wagon 105N o numerze bocznym 06205. Ostatni raz można było przejechać się nim w minioną niedzielę podczas XXIX finału WOŚP. 

[news:1130602]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama