reklama

Ilu pasażerów może jeździć transportem zbiorowym w czerwonej strefie?

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Transport miejski Czerwona strefa przyniosła ze sobą z powrotem bardziej restrykcyjne ograniczenia w liczbie pasażerów podróżujących środkami transportu zbiorowego. Sprawdzamy, ile osób teoretycznie mieszczą obecnie gdańskie autobusy, tramwaje, a także kolejki SKM. Z uwagi na dużą różnorodność taboru poruszającego się po Gdańsku, pod uwagę wzięliśmy najpopularniejsze typy pojazdów.
reklama

Autobusy

Autobusy przewożące zazwyczaj około 100-140 pasażerów mogą zabierać aktualnie maksymalnie poniżej 50 pasażerów. Najmniejsze we flocie GAiT minibusy Iveco 72C Urby, obsługujące obecnie linie takie jak 108, 195 i 268 zabiorą na pokład maksymalnie 11 osób, podczas gdy jeszcze w minionym tygodniu mogły zabrać 19 osób. 

Nieco większe midibusy Mercedes Citaro K, które wożą pasażerów m.in. na liniach 116, 139, 149, 249, czy 283 zabiorą teraz na pokład jedynie 25 zamiast dotychczasowych 42 pasażerów. Gdyby nie było w transporcie żadnych limitów te same pojazdy zbierałyby nawet 84 pasażerów. 

Popularne na większości gdańskich linii dwunastometrowe Mercedesy Citaro zabierają tylko 27 zamiast dotychczasowych 45 pasażerów. O kilka osób więcej przewożą ich nieco starsze odpowiedniki Solarisy Urbino 12. Najbardziej pojemne autobusy, czyli osiemnastometrowe, przegubowe Merecedesy Citaro G przewożą obecnie maksymalnie 42 pasażerów. Ich równie liczne odpowiedniki, czyli starsze Solarisy Urbino 18 mieszczą również mieszczą o kilka osób więcej. W dobie pandemii autobusy stały się więc zdecydowanie najbardziej narażonym na przepełnienie środkiem transportu, bowiem taki pojazd do 25 czy nawet 40 pasażerów zapełnia się bardzo szybko.

Tramwaje

Gdańskie tramwaje były zawsze pojemnymi środkami transportu, mieszczącymi od około 180 do nawet ponad 300 pasażerów. Niestety, obecnie liczby te są wielokrotnie niższe. Najpopularniejsze na miejskich torowiskach poniemieckie tramwaje typu N8C zabierają 52 pasażerów, podczas gdy jeszcze tydzień temu było to 88 pasażerów. Podobną liczbę pasażerów przewiozą charakterystyczne białe tramwaje typu Ngd99 oraz cechujące się bardzo dużą liczbą siedzeń Bombardiery NGT6. Są ich jednak odpowiednio cztery i trzy egzemplarze i aktualnie pojawiają się głównie na linii nr 9. 

Najnowocześniejsze gdańskie niskopodłogowce - Pesy Swing i Jazz zabierają na pokład odpowiednio 60 i 64 pasażerów, podczas gdy tydzień temu przewoziły ponad 100 osób.  Najpojemniejszymi tramwajami w Gdańsku są obecnie trzywagonowe składy 105Na, które według aktualnych przepisów mogą jednorazowo przewieźć 111 pasażerów. Takich składów jest obecnie pięć, z czego cztery pojawiają się we wszystkie dni robocze na linii nr 8.

Pociągi 

Utrzymanie limitów w pociągach jest najtrudniejsze, ponieważ ciężko jest nieustannie monitorować, czy w pojazdach znajduje się więcej niż na przykład 180 osób. Takie są bowiem pojemności w pociągach według aktualnych obostrzeń. Na torach SKM najczęściej można spotkać składy złożone z dwóch złączonych ze sobą zmodernizowanych pociągów EN57AKM oraz starych, niezmodernizowanych EN57. Tworzą one sześciowagonowy zestaw mieszczący 360 osób, po 180 na jedną jednostkę. W ruchu znajdują się także kombinacje niezmodernizowanych pojazdów EN57 i EN71, tworzących składy siedmiowagonowe zestawy mieszczące do 410 pasażerów. Przy odrobinie pecha można natknąć się na pojedynczą czterowagonową jednostkę mieszczącą znacznie mniej, bo 230 osób. Po elektrycznej linii SKM Gdańsk - Wejherowo krąży także jeden prawdziwie nowoczesny skład tak zwanych impulsów serii 31WE. Dwa złączone ze sobą pojazdy zabierają w drogę 310 osób.

Podobne pojemności dotyczą pociągów Polregio, które użytkują w większości takie same jednostki jak SKMka, czyli zespoły EN57 i EN57 w konfiguracji pojedynczej lub podwójnej. Najmniejsza liczba pasażerów w wyniesie więc 180 w pojedynczym składzie EN57, zaś w podwójnym 360 osób.

Niestety znacznie mniej pojemne są szynobusy obsługujące linię PKM. Tu kursują pojazdy trzyczłonowe serii SA136 i SA138, które zabierają około 100 pasażerów. Łatwo jednak można trafić na krótsze, dwuczłonowe zestawy serii SA133, które zabierają 70 pasażerów, czyli zaledwie o kilka osób więcej niż najnowsze tramwaje Pesa Jazz. Niektóre pociągi są jednak zestawione z kombinacji dwóch szynobusów dwu- lub trzyczłonowych, tym samym niemal podwajając podaż miejsc.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama