reklama

Gdzie są pierwsze niskopodłogowe tramwaje w Gdańsku?

Opublikowano:
Autor:

Gdzie są pierwsze niskopodłogowe tramwaje w Gdańsku? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Tramwaje Konstal 114Na są pierwszymi niskopodłogowymi, jakie pojawiły się w powojennym Gdańsku. Ich pojawienie się w 1997 roku zapoczątkowało trwającą do dziś wymianę tramwajowego parku taborowego. Od jakiegoś czasu żadnego z dwóch pojazdów nie widać na gdańskich torach. Sprawdziliśmy co się z nimi dzieje i kiedy wyjadą na trasy.
reklama

Trochę historii

Dwa gdańskie tramwaje 114Na, zwane przez miłośników orłami lub batyskafami, to odpowiednio drugi i trzeci współczesny polski niskopodłogowy tramwaj. Pierwszym jest warszawski wagon 112N, który stanowi krótszą wersję tramwajów znanych z naszego miasta. Dla Gdańska wyprodukowano jedynie dwa egzemplarze, oba w 1996 roku. Tramwaj oznaczony numerem 1501 wyjechał na trasę 10 kwietnia 1997 roku, a tramwaj z numerem 1502 10 maja 1997 roku.

Tramwaje 114Na to tramwaje trzyczłonowe, częściowo niskopodłogowe. Niska podłoga stanowi około 13% długości wagonów i znajduje się w środkowym członie. Tramwaje te zabierają na pokład do 285 pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących. Co ważne, nie mają one zamontowanej klimatyzacji.

Oba wagony 114Na przydzielono do zajezdni Wrzeszcz i przez wiele lat obsługiwały linię nr 12, wówczas w relacji Siedlce – Zaspa. W 2000 roku przeszły w Łodzi wymianę bardzo awaryjnego napędu na nowy.  W 2013 roku w poznańskim Modertransie przeprowadzono modernizację pojazdu 1501, polegającą m.in. na odświeżeniu wnętrza, wymianie foteli, zabudowie nowego systemu informacji pasażerskiej. Najbardziej widoczną zmianą są nowe, wklejane okna oraz nowa przednia i tylna ściana pojazdu, wykonana z tworzyw sztucznych, przypominająca wyglądem te znane ze zmodernizowanych pojazdów N8C. w 2015 roku pojazdowi nadano patrona, którym została Stanisława Przybyszewska. Zgodnie z gdańską tradycją większość niskopodłogowych tramwajów otrzymało bowiem swojego patrona, który za życia związany był z Gdańskiem.

Pojazd 1502 przechodził w latach 2009-2012 długotrwały remont siłami warsztatowymi w zajezdni Wrzeszcz. Jednaki jego skierowano do generalnego remontu w zakładzie Modertrans, który wykonano w latach 2016-2017. Zakres modernizacji był jednak mniejszy niż w przypadku wagonu 1501 z powodu planowanego w przyszłości zachowania go jako tramwaj historyczny. Zrezygnowano zatem z wymiany ścian czołowych, a także wymiany okien na wklejane. Odświeżono jednak między innymi malaturę i wnętrze, a także zainstalowano nowy system informacji pasażerskiej z bardzo dużym wyświetlaczem czołowym.

Tramwaje pełne problemów

Dziś tramwaje 114Na mogą obsługiwać tylko linie 5 i 8, a po remoncie trasy na Stogi także na linii 9. Słaby napęd dyskwalifikuje je z obsługi tras na Chełm, Łostowice i Piecki – Migowo, gdzie występują bardzo duże pochylenia terenu. W praktyce oba pojazdy od dłuższego czasu pojawiały się niemal wyłącznie na linii nr 5, łączącej Zaspę z Nowym Portem przez Wrzeszcz. Teraz jednak nie widać na trasie żadnego z nich. Co się z nimi stało?

- Tramwaj 1502 jest obecnie odstawiony. Wyłączony został z ruchu w grudniu gdyż wymaga on bowiem wymiany amortyzatorów, które są robione na zamówienie. Tym samym czas ich wymiany jest dłuższy. Czekamy obecnie na realizację zamówienia, która wymaga czasu, i dodatkowo wydłuża się ze względu na panującą sytuację – mówiła dla serwisu zbiorowy.info Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. – Wskaźnik gotowości technicznej za rok 2019 wynosił 71,6%. To najniższy współczynnik w całej flocie. Co ważne, ponieważ spółka posiada tylko dwa takie tramwaje każde ich odstawienie i oczekiwanie na trudno dostępne części powoduje znaczne obniżenie wskaźnika gotowości tych tramwajów – dodaje.

Sprawny pozostaje tramwaj o numerze 1501, lecz obecnie pozostaje w rezerwie. Jak tłumaczy GAiT, przewoźnik stara się wysyłać na trasy w pierwszej kolejności nowocześniejsze pojazdy, wyposażone między innymi w klimatyzację i o większym udziale niskiej podłogi.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama