Raport tramwajowy Pulsu Gdańska sprawdza średnie prędkości komunikacyjne na sieciach tramwajowych polskich miast. Przypomnijmy, że średnia prędkość komunikacyjna jest stosunkiem długości przebytej przez tramwaj drogi do czasu, w jakim jest ona pokonywana, z uwzględnieniem postojów na przystankach i skrzyżowaniach. W tegorocznej edycji sprawdziliśmy, jak zmieniły się prędkości komunikacyjne we wszystkich polskich systemach tramwajowych względem ubiegłego roku.
Tym razem, z powodu zakończenia części prac torowych w Częstochowie Gorzowie Wielkopolskim, i Toruniu, w raporcie uwzględniono wszystkie 15 sieci tramwajowych w Polsce. Okazało się, że w ciągu roku prędkości komunikacyjne tramwajów zmieniły się na wszystkich analizowanych w ubiegłym roku sieciach. W Gdańsku średnia prędkość tramwajów nieznacznie wzrosła, jednak nadal należy ona do najniższych w Polsce. Nasze miasto zajmuje 12 na 15 miejsc w rankingu ogólnym. Wolniej niż w Gdańsku tramwaje jeżdżą tylko w Łodzi, we Wrocławiu i w Elblągu. Awans Gdańska o jedno miejsce do góry jest zasługą nie tyle nieznacznego wzrostu prędkości na naszej sieci, ile znacznego spadku średniej prędkości we Wrocławiu.
Jeżeli rozbijemy prędkość komunikacyjną na szczytową i pozaszczytową, wyniki będą nieco inne. W godzinach szczytu Gdańsk także zajmuje 12 miejsce na 15, ale poza szczytem Gdańsk spada na przedostatnie, 14 miejsce. Jest to zasługą stałych czasów przejazdów, niezależnie od pory dnia. Sieci, które stosują zróżnicowane czasy jazdy, osiągają lepsze prędkości komunikacyjne poza szczytem. Tak jest między innymi we Wrocławiu, gdzie średnia prędkość w szczycie wynosi 15,87 km/h, ale już poza szczytem wzrasta do 17,51 km/h.
W Gdańsku średnia prędkość komunikacyjna wynosi 17,48 km/h, czyli o 2,10% więcej niż w 2021 roku. Paradoksalnie, w Gdańsku średnia prędkość w godzinach szczytu dla całej sieci jest wyższa i wynosi 17,49 km/h, a poza szczytem jest niższa i wynosi 17,37 km/h. Wynika to z faktu, iż najszybsza linia w mieście kursuje tylko w godzinach szczytu.
Podobnie jak w roku ubiegłym, najlepszy wynik osiągnęła szczytowa linia nr 7, której średnia prędkość wynosi 18,8 km/h. W rankingu ogólnopolskim najszybsza gdańska linia zajmuje dopiero 56 miejsce na 176. Poza godzinami szczytu, po zakończeniu funkcjonowania „siódemki”, najszybsza jest linia nr 9, która osiąga średnio 18,5 km/h. Daje jej to 79 miejsce na 150 spośród wszystkich linii tramwajowych w Polsce, które kursują poza godzinami szczytu.
Najwolniejsza, podobnie jak rok temu, jest linia 4, której średnia prędkość wynosi 16,5 km/h. W rankingu najszybszych linii w Polsce zajmuje 137 miejsce na 176, a więc do najwolniejszej linii w kraju jest jeszcze daleko. Ponieważ „czwórka” kursuje tylko do około godziny 17, poza szczytem najwolniejsza jest linia nr 2, osiągająca średnio 16,9 km/h. W rankingu ogólnopolskim zajmuje ona 129 na 150 miejsc.
Linia | Prędkość [km/h] |
---|---|
7 | 18,8 |
9 | 18,5 |
10 | 18,3 |
12 | 17,8 |
3 | 17,2 |
5 | 17,2 |
8 | 17,2 |
6 | 17,1 |
2 | 16,9 |
4 | 16,6 |
Dlaczego tramwaje przyspieszyły?
W ciągu minionego roku prędkości na poszczególnych sieciach w innych miastach ulegały w dużej części spadkom. Jest to spowodowane licznymi remontami i zmianami tras, skutkujących większą kumulacją pojazdów na najbardziej obciążonych odcinkach sieci i wydłużeniem czasów przejazdu.
Pozycja | Miasto | Prędkość [km/h] |
---|---|---|
1 | Olsztyn | 20,24 |
2 | Bydgoszcz | 20,06 |
3 | Gorzów Wlkp. | 20,01 |
4 | Szczecin | 19,97 |
5 | Toruń | 19,92 |
6 | Poznań | 19,85 |
7 | Częstochowa | 19,79 |
8 | Warszawa | 19,33 |
9 | Kraków | 19,21 |
10 | GOP | 17,86 |
11 | Grudziądz | 17,72 |
12 | Gdańsk | 17,43 |
13 | Łódź | 16,86 |
14 | Wrocław | 16,65 |
15 | Elbląg | 16,50 |
Kilka miesięcy temu wprowadzono pierwsze zmiany na skrzyżowaniach, które skróciły czasy przejazdu tramwajów. W momencie przygotowywania raportu (stan na 25 kwietnia) zmiany wprowadzono na skrzyżowaniu ulic Rakoczego, Nowolipie i Schuberta oraz na skrzyżowaniu Rakoczego z Piekarniczą. W efekcie tych zmian oraz optymalizacji rozkładowych czasów jazdy na alei Adamowicza, na linii 10 czas jazdy skrócił się o 2, a na linii 12 o 4 minuty.
Pełny raport Pulsu Gdańska dostępny jest tutaj: Prędkości tramwajów 2022 - raport Pulsu Gdańska
[news:1277673]
[news:1195991]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.