Ostatni testowany w Gdańsku Mercedes eCitaro G był pierwszym testowanym w naszym mieście elektrycznym autobusem przegubowym. Dotychczas testowano tylko możliwości standardowych, 12-metrowych pojazdów. W innych polskich miastach przegubowe elektryki z powodzeniem służą pasażerom na co dzień, jednak na gdańskich ulicach była to zupełna nowość. Zapytaliśmy miejskiego przewoźnika, jak ocenia kilkutygodniową służbę w gdańskich warunkach.
- Mercedes eCitaro G to pierwszy elektryczny autobus przegubowy, a więc przeznaczony do obsługi linii o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego, jaki testowaliśmy. Na uwagę zasługują cicha praca pojazdu, moc autobusu, wyposażenie stanowiska kierowcy, a także dodatkowe systemy wspomagające jazdę. Autobus wyposażony jest ponadto m.in. w asystenta skrętu oraz w pierwszy na świecie aktywny system hamowania dla autobusów miejskich. Na gdańskich liniach, do obsługi których został skierowany w ramach testów, wykonywał dziennie średnio 150 km, a maksymalnie ok. 220 km - informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Chińczyk z najlepszym zasięgiem
Od początku 2020 roku GAiT przetestował jeszcze trzy inne, standardowe autobusy. Pierwszym był 12-metrowy mercedes eCitaro, czyli krótszy odpowiednik testowanego niedawno przegubowca. Później przyszedł czas na chińskiego Yutonga E12, a następnie na pojazd MAN Lion's CIty E. Jak się okazuje, osiągi pojazdów były mocno zróżnicowane.
- Testowane przez nas pojazdy wyposażone są w baterie o zróżnicowanej pojemności, odmienne są również zastosowane w nich rozwiązania technologiczne. Testowaliśmy je do obsługi różnych gdańskich linii i w różnych warunkach pogodowych. I tak, testowany rok wcześniej autobus standardowy eCitaro w ciągu dnia na obsługiwanych liniach wykonywał średnio 120 km, autobus Yutong E12 średnio w ciągu dnia na wybranych liniach wykonywał 220 km, a MAN Lion's City E podczas testów w Gdańsku pokonywał dziennie średnio 200 km - tłumaczy Anna Dobrowolska.
Obecnie większość autobusowej floty GAiT, liczącej ponad 240 pojazdów, stanowią produkty Mercedesa. Obecnie jest ich 151, w tym 90 w wieku poniżej 3 lat. Oprócz nich przewoźnik eksploatuje także starsze Solarisy, a także stopniowo wycofywane MANy. Pięć pojazdów to minibusy firmy Kapena, obsługujące najmniej obciążone linie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.