reklama

Gdańsk podsumował pilotaż autonomicznego busa. Po dwóch miesiącach

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Transport miejskiAż dwa miesiące zajęło miejskim urzędnikom podsumowanie już drugiego pilotażu autonomicznego autobusu, który przewozi pasażerów bez kierowcy na pokładzie. Sprawdzamy, jak pojazd sprawiał się w Gdańskich warunkach.
reklama

Między 7 października a 12 listopada miasto Gdańsk prowadziło już drugi pilotaż autonomicznego busa. Po raz pierwszy podobny pojazd kursował we wrześniu 2019 roku, dowożąc pasażerów od ulicy Spacerowej do oliwskiego ZOO. W październiku i listopadzie 2021 roku niewielki autobus służył mieszkańcom Gdańska odwiedzającym Cmentarz Łostowicki.

 Ubiegłoroczne testy pozwoliły przeanalizować między techniczne możliwości oraz ryzyko związane z jazdą pojazdu bez operatora na jego pokładzie. Bus mógł przewozić maksymalnie ośmiu pasażerów i rozwijał prędkość do 25 km/h. Podczas jazdy z pasażerami bez operatora bus poruszał się jednak z prędkością 13 km/h, co tłumaczono względami bezpieczeństwa. Silnik elektryczny o mocy 25 kW pozwalał na 8 godzin pracy. Bus potrafił skręcać bez operatora na pokładzie, a także omijać przeszkody. W tym przypadku operator, znajdujący się poza pojazdem, musiał potwierdzić, że manewr ten jest bezpieczny.

reklama

Jak przebiegły testy?

Jesienny pilotaż był pierwszym takim wdrożeniem na cmentarzu na świecie. Stanowił także niemałe wyzwanie organizacyjne. Główna aleja na Cmentarzu Łostowickim nie posiada statusu drogi publicznej, a pojazdy na co dzień mogą poruszać się nią z prędkością do 5 km/h. W czasie pilotażu autonomicznego busa utrzymano ruch pieszy i samochodowy. Autobus był prezentowany po raz pierwszy przy takiej organizacji ruchu.

Pilotaż na gdańskim cmentarzu trwał od 7 października do 12 listopada, z wyłączeniem okresu Wszystkich Świętych. Usługę transportu pasażerów realizowano przez 5 godzin dziennie. Pojazd wykonywał trzy przejazdy na godzinę po trasie o długości 2,2 km, na której zlokalizowano cztery przystanki.

Co sądzą pasażerowie?

O ocenę wrażenia z przejazdu poproszono 222 pasażerów, którzy podróżowali busem między 11 października a 11 listopada. Podróżni oceniali między innymi poczucie bezpieczeństwa, które osiągnęło średnią ocenę 6,55 w siedmiostopniowej skali.

reklama

Ankietowani określili także, kiedy najchętniej korzystaliby z takiego autonomicznego pojazdu. 31,7% chciałoby korzystać z tej formy transportu na zamkniętych obszarach, np. kampusie, cmentarzach, czy lotnisku.  22,8% deklarowało chęć korzystania z busa w codziennych dojazdach, a kolejne 20,6% w czasie złej pogody.

Pasażerów zapytano również, na jakim dystansie byliby skłonni korzystać z autonomicznego busa, jeśli kursowałby w Gdańsku na stałe, z prędkością nieprzekraczającą 20 km/h. Co ciekawe, aż 35% osób odpowiedziało, że dystans w takich warunkach nie miałby dla nich znaczenia. Kolejne 25% ankietowanych byłoby skłonnych podróżować z takim busem z taką prędkością na odległość od 3 do 5 km. 16,9% pasażerów zdecydowałoby się na taką formę podróży na odległość do 1 kilometra.

Z przeprowadzonego badania wynika również, że zdecydowana większość pasażerów zdecydowałaby się na podróż, gdyby pojazd w ogóle nie był nadzorowany zdalnie, przez operatora znajdującego się poza pojazdem. Z podróży bez nadzoru skorzystałoby aż 71,8% ankietowanych. Tylko 5,1% podróżnych nigdy nie wybrałoby się w taką podróż. Forma działania nowatorskiego autobusu spotyka się z zainteresowaniem  pasażerów. 41,4% ankietowanych korzystając, z pojazdu chciałoby wiedzieć, kiedy pojazd jest zdalnie kontrolowany, a kiedy pracuje w trybie w pełni autonomicznym.

reklama

Ogólna średnia ocena wrażeń z przejazdu autonomicznym busem wyniosła 4,83 w pięciostopniowej skali.

Były trudności do pokonania

Testy busa nie obyły się jednak zupełnie bezproblemowo.

- Wykonawca napotkał problemy z zapewnieniem stabilnego łącza internetowego na terenie całego obszaru pilotażu. Zaobserwowano spadek prędkości i jakości łączności internetowej w godzinach szczytu komunikacyjnego oraz w weekendy. Wówczas operator nadzorujący pojazd nie był w stanie w pełni ocenić sytuacji wokół pojazdu, ze względu na znaczne opóźnienie i niską jakość transmisji obrazu z kamer – informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego UM w Gdańsku.

Łącznie podczas testów pojazd wykonał 450 kursów, pokonując 989 kilometrów. Z usługi skorzystało 2017 pasażerów.

reklama

[news:1259686]

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama