reklama

Dlaczego zabytkowe tramwaje zniknęły z gdańskich ulic?

Opublikowano:
Autor:

Dlaczego zabytkowe tramwaje zniknęły z gdańskich ulic? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Zabytkowe tramwaje coraz rzadziej pojawiają się na gdańskich torach. W ostatnim czasie brakuje ich nawet na imprezach, na których pojawiały się od lat. Sprawdziliśmy, dlaczego zabytki coraz rzadziej uświetniają gdańskie wydarzenia.
reklama

Zabytkowe tramwaje w większej liczbie po raz ostatni pojawiły się podczas finału WOŚP w styczniu tego roku. Niestety, nie była to dla nich udana impreza. Większość pojazdów, która wówczas wyjechała na trasę, uległa awarii podczas obsługi specjalnych linii. Od tego czasu zabytki pojawiły się na mieście tylko kilka razy. W marcu kursował zabytkowy skład 105Na z okazji pierwszej rocznicy wycofania tego typu pojazdów z regularnej eksploatacji. Na początku kwietnia mogliśmy ujrzeć jeszcze historycznego Bergmanna z 1927 roku, który uświetniał tegoroczne Pola Nadziei.

W sobotę, 14 maja, odbyła się pierwsza po dwuletniej przerwie Europejska Noc Muzeów. We wcześniejszych edycjach tej imprezy na trasy wyjeżdżało kilka zabytkowych tramwajów obsługujących linie specjalne. W tym roku było jednak inaczej. Wprawdzie uruchomiono dodatkowe linie specjalne, ale były obsługiwane współczesnymi pojazdami. Na trasie pojawiły się nietypowe pojazdy, które jednak są wykorzystywane na co dzień przy obsłudze zwykłych linii. Jednym z nich był tramwaj N8C w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska, a drugim był tramwaj 114Na z 1996 roku, który był jednym z dwóch pierwszych tramwajów niskopodłogowych w naszym mieście, a także jednym z pierwszych w Polsce.

Nadchodzi ważna rocznica

Jak informują nas Gdańskie Autobusy i Tramwaje, zabytkowe pojazdy są sprawne, ale trwa ich przygotowywanie do specjalnej uroczystości.

- Pojazdy z zabytkowej floty GAiT są sprawne techniczne, niemniej ich aktualny stan wymaga poprawy. Co istotne, w przyszłym roku czeka nas bardzo ważne wydarzenie – obchodzić będziemy 150. rocznicę tramwajów w Gdańsku. I dlatego priorytetem jest dla nas obecnie przeprowadzenie do tego czasu prac poprawiających estetykę i parametry techniczne wszystkich tramwajów z naszej floty historycznej – mówi w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Zarówno przedwojenne, jak i powojenne zabytki za jakiś czas mają pojawić się na mieście w doskonałym stanie.

- Ten proces już trwa – pojazdy są już w trakcie prac lub są do nich przygotowywane. Niestety wiąże się to z czasową nieobecnością pojazdów zabytkowych na ulicach naszego miasta. Po zakończeniu prac pojazdy sukcesywnie wracać będą na trasy i prezentować się gdańszczanom, jak zawsze podczas cyklicznych akcji i wydarzeń organizowanych w naszym mieście, w swoim najlepszym wydaniu - zarówno pod względem wizualnym, jak i technicznym – dodaje Dobrowolska.

Zabytki wymagają szczególnej opieki

Jak tłumaczy przewoźnik, prace przy zabytkach są bardzo czasochłonne, dlatego podjęcie prac remontowych jest konieczne już teraz.

- Zależy nam, by prace przebiegały jak najszybciej, ale musimy pamiętać, że mamy do czynienia z pojazdami historycznymi. Dostępność części zamiennych jest ograniczona, a prace przy pojazdach zabytkowych to de facto prace rękodzielnicze, co bez wątpienia wpływa na czas ich realizacji – mówi nam Anna Dobrowolska.

Warto dodać, że utrzymanie historycznej floty jest także kosztowne. Tylko w 2021 roku utrzymanie floty historycznych tramwajów wyniosło około 400 tysięcy złotych.

Obecnie we flocie GAiT znajduje się 6 czynnych, historycznych tramwajów:

  • Bergmann o numerze 266 z 1927 roku,
  • Ring o numerze 273 z 1930 roku,
  • Konstal N o numerze 11 z 1952 roku,
  • Konstal 102Na o numerze 1105 z 1970 roku,
  • Konstal 105N o numerze 06205 z 1977 roku,
  • trzywagonowy skład Konstali 105Na (nazywanych też 105NCh) z 1982 roku.
GAiT posiada także wagon konny Herbrandt Mertopolitan z 1873 roku, który sporadycznie jest pokazywany na różnych imprezach jako nieruchomy zabytek. W kolejce na remont czeka kolejny, mocno zniszczony tramwaj 102Na, a także pozostający w nienajlepszym stanie skład tramwajów 105Na.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama