reklama

Dlaczego klimatyzacja w niektórych tramwajach działa słabo? GAiT odpowiada

Opublikowano:
Autor:

Dlaczego klimatyzacja w niektórych tramwajach działa słabo? GAiT odpowiada - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Klimatyzacja w autobusach i tramwajach to temat, który co roku rozpala pasażerów transportu miejskiego. Podróżni często skarżą się, że urządzania zainstalowane w Pesach JazzDuo oraz Duewag N8C działają najsłabiej.
reklama

Gdy z nieba zaczyna lać się żar, w części autobusów i tramwajów można poczuć się jak w saunie. Na początku sierpnia, w szczycie tegorocznych upałów, do naszej redakcji zgłosili się czytelnicy, którzy zwrócili naszą uwagę na słabą pracę klimatyzacji w Pesach JazzDuo oraz Duewag N8C. Co ważne tylko niektóre pojazdy tego drugiego typu (zwane Dortmundami) są wyposażone w klimatyzację. Jednak bardzo często jej obecność można odnotować jedynie dzięki oznaczeniom w pojeździe, gdyż jej skuteczność jest niska.

Już na początku sierpnia zapytaliśmy właściciela pojazdów – Gdańskie Autobusy i Tramwaje – dlaczego klimatyzacja w niektórych pojazdach pracuje tak słabo. Przewoźnik potrzebował prawie trzech tygodni, aby przygotować odpowiedzi.

- Pierwsze pojazdy N8C wyposażane były w klimatyzację wiele lat temu, bo w 2015 roku. Musimy pamiętać, że klimatyzacja, cały jej złożony system, montowany jest w pojazdach, których konstrukcja nie uwzględnia jej obecności. I ten fakt, jak chociażby nośność dachu, determinuje dobór możliwych do zastosowania systemów klimatyzacji. Korzystaliśmy z obecnych wówczas na rynku optymalnych i możliwych do montażu w pojazdach tego typu rozwiązań. Technologia idzie jednak do przodu i obecnie korzystamy z dostępnych, nowych, bardziej wydajnych rozwiązań. Zależy nam na komforcie podróży naszych pasażerów i pomimo zastanych uwarunkowań, wynikających z konstrukcji tych pojazdów, wyposażamy je w systemy klimatyzacji – mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Jak przypomina przedstawicielka przewoźnika, system klimatyzacji w pojazdach transportu miejskiego różni się od tych znanych z samochodów osobowych.

- Jeśli pojazd ruszył z pętli, na której stał kilkanaście minut, efekt schłodzenia zostanie uzyskany dopiero po kilku minutach. Klimatyzacja w pojazdach zaczyna działać w momencie uruchomienia silnika i potrzebuje czasu, by wewnątrz pojazdu została osiągnięta zaprogramowana temperatura. Nie jest możliwe utrzymanie stałej temperatury w pojeździe, którzy zatrzymuje się co chwilę i otwiera na przystanku kilkoro drzwi, co oznacza nieustanną wymianę powietrza – wylicza Dobrowolska.

Jaka temperatura ma panować w pojazdach?

Włączenie klimatyzacji w pojazdach ma zapewnić niższą temperaturę. Jednak jak mówi nam rzeczniczka GAiT, jej wysokość może nie być satysfakcjonująca dla niektórych.

- Poziom obniżenia temperatury w pojeździe, gdy na zewnątrz panują wyjątkowo wysokie, upalne temperatury, z racji specyfiki funkcjonowania pojazdów komunikacji miejskiej, może być w odczuciu pasażerów niewystarczająco zadowalający. Jednocześnie należy pamiętać, że ze względów medycznych przyjmuje się, że graniczna wartość bezpiecznej różnicy temperatur to 6 stopni Celsjusza. Dobierając urządzenia klimatyzacyjne operatorzy komunikacji miejskiej opierają się o tzw. krzywą komfortu cieplnego. Urządzenia klimatyzacyjne automatycznie regulują moc chłodzenia, aby otrzymać mniej więcej stałą różnicę temperatury wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Przyjmuje się, że ta różnica w praktyce mieści się w zakresie od 3 do 7 siedmiu stopni – podsumowuje Dobrowolska.

Klimatyzacja w każdym tramwaju

Co ciekawe, docelowo GAiT chce wyposażyć w klimatyzację wszystkie tramwaje kursujące regularnie z pasażerami. Od kilku tygodni trwa przetarg na dostawę klimatyzacji 10 tramwajów N8C. Pojazdy te początkowo nie miały urządzeń chłodzących, jednakże od pewnego czasu klimatyzacja jest montowana podczas modernizacji wagonów. 

- Obecnie klimatyzowanych jest 100 procent autobusów i ponad 70 procent tramwajów z floty GAiT. Jest to najwyższy wskaźnik w Polsce, i wskaźnik ten cały czas się zwiększa. Sukcesywnie prowadzona jest bowiem modernizacja tramwajów N8C, w ramach której tramwaje te wyposażane są w klimatyzację. Obecnie 28 tramwajów N8C wyposażonych jest w klimatyzację. Docelowo wyposażone w nią będą wszystkie tramwaje N8C, podobnie jak tramwaje 114Na i NGT6-2. Ponadto w klimatyzację doposażone zostaną także tramwaje N8C, które modernizację przeszły w latach ubiegłych, a która nie obejmowała montażu klimatyzacji - zapewnia Anna Dobrowolska. 

Jak informuje rzeczniczka GAiT, klimatyzacja we wszystkich tramwajach powinna pojawić się w ciągu kilku najbliższych lat. Jeśli ten plan udałoby się zrealizować, Gdańsk byłby drugim miastem w Polsce z w pełni klimatyzowaną flotą tramwajową. Dziś jedynym miastem w Polsce z wyłącznie klimatyzowanymi tramwajami jest Olsztyn. Jest to najmłodsza polska sieć tramwajowa, funkcjonująca od 2015 roku.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama