Gdańsk konsekwentnie rozwija swoją infrastrukturę rowerową. Już wkrótce powstanie drugi etap Ekostrady, czyli jednej z najważniejszych tras rowerowych w mieście. Nowy fragment zostanie poprowadzony pasem zieleni wzdłuż al. Armii Krajowej i będzie całkowicie odseparowany od samochodów. Dzięki temu mieszkańcy południowych dzielnic zyskają jeszcze szybsze i bezpieczniejsze połączenie z centrum.
Nowoczesna trasa w sercu arterii komunikacyjnej
Projekt przewiduje budowę drogi o długości 1350 metrów i szerokości 4 metrów. Trasa powstanie w pasie rozdziału al. Armii Krajowej, co nie tylko zwiększy bezpieczeństwo rowerzystów, ale też pozwoli ominąć ruch pieszy. To rozwiązanie wpisuje się w długofalową strategię miasta, której celem jest stworzenie spójnej, wygodnej i ekologicznej sieci tras rowerowych.
Nowy odcinek połączy się z pierwszym etapem Ekostrady oraz istniejącymi drogami przy ul. Łostowickiej i al. Havla. Oznacza to, że rowerzyści z rejonu Nowej Warszawskiej będą mogli sprawnie i bez przeszkód dojechać aż do Śródmieścia.
Mapka przedstawiająca przebieg nowego odcinka (mat.prasowe)
“Rower stanie się najszybszym środkiem transportu”
Według władz miasta projekt pozwoli na to, że rower stanie się najszybszym środkiem transportu.
– Drugi etap Ekostrady, poprowadzony pasem rozdziału wzdłuż al. Armii Krajowej, to ważne uzupełnienie miejskiej sieci rowerowej. To 1350 m trasy o szerokości 4 m, zaprojektowanej wyłącznie dla rowerów i oddzielonej od ruchu samochodowego, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort przejazdów - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Połączenie z pierwszym etapem oraz z istniejącymi drogami rowerowymi przy ul. Łostowickiej i al. Havla zapewni sprawne i bezpośrednie dojazdy z południa miasta do Śródmieścia. Szacowany czas przejazdu ze skrzyżowania Armii Krajowej / Havla / Łostowicka do ul. 3 Maja wyniesie około 7 minut; na tym odcinku rower stanie się najszybszym środkiem transportu. Realizacja inwestycji będzie finansowana ze środków Funduszy Europejskich dla Pomorza a jej ostateczny koszt poznamy po opracowaniu dokumentacji.
Dodatkowo miasto nie przewiduje kolejnych utrudnień dla kierowców związanych z budową nowego odcinka ekostrady.
— Budowa II etapu ekostrady odbędzie się wzdłuż pasa rozdziału. Na ten moment nie przewidujemy utrudnień dla ruchu samochodowego — poinformowała nas Paulina Chełmińska z gdańskiego magistratu.
Szybciej i bez korków
Zgodnie z założeniami, pokonanie trasy od skrzyżowania al. Armii Krajowej z ul. Havla i Łostowicką do ul. 3 Maja w centrum Gdańska zajmie około siedmiu minut. To czas, który trudno uzyskać samochodem w godzinach szczytu. Rower ma więc realną szansę stać się najwygodniejszym środkiem transportu na tym odcinku.
Projektanci podkreślają, że nowa droga nie naruszy istniejącej zieleni, a jej przebieg został dopasowany do otoczenia. Dzięki szerokości czterech metrów trasa pozwoli na swobodny ruch dwukierunkowy, a oddzielenie jej od jezdni i chodników zwiększy komfort użytkowników.
Kiedy pojedziemy nową trasą?
Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków Funduszy Europejskich dla Pomorza. Miasto podpisało już umowę z wykonawcą. Dokumentacja wraz z decyzjami administracyjnymi ma być gotowa jesienią 2026 roku. Jeśli harmonogram nie ulegnie zmianie, rowerzyści skorzystają z nowej Ekostrady na początku 2028 roku.
Kolejny krok w stronę rowerowego miasta
Drugi etap Ekostrady to ważny element budowy nowoczesnego systemu transportowego w Gdańsku. Dzięki niemu rower stanie się jeszcze bardziej konkurencyjnym środkiem komunikacji w stosunku do samochodu, szczególnie na trasach prowadzących z południowych dzielnic do centrum.
Komentarze (0)