Tramwaj Tw245 Bergmann powstał w 1927 roku w Gdańskiej Fabryce Wagonów (niem. Danziger Waggon Fabrik). Jest to najstarszy zachowany tramwaj elektryczny w mieście. Jego historia od samego początku związana jest z Gdańskiem. Tutaj powstał, a następnie aż do 31 marca 1973 roku służył pasażerom. Po wycofaniu z eksploatacji pojazd zachowano i z czasem przywrócono historyczny wygląd. Jeszcze w tym roku tramwaj kursował z pasażerami podczas różnych przejazdów okolicznościowych.
Charakterystyczny, biały Bergmann jest niedużym pojazdem. Ma prawie 10 metrów długości, ponad 2 metry szerokości oraz 22 miejsca siedzące. Tramwaj, mimo przywrócenia pewnych historycznych cech, nigdy nie przeszedł kapitalnego remontu. Po II Wojnie Światowej pojazd był poddawany różnego modernizacjom, w których wykorzystywano części z nowszych, powojennych wagonów typu N. Jak tłumaczą Gdańskie Autobusy i Tramwaje, aktualny wygląd zabytku jest wypadkową różnych epok, prowizorycznych napraw i zastosowania części zamiennych z pojazdów innych typów.
Generalny remont Bergmanna ma mu przywrócić oryginalny, fabryczny wygląd z 1927 roku. Nieoryginalne wyposażenie pojazdu będzie zmagazynowane i wykorzystane przy okazji remontów innych zabytków.
Szeroki zakres prac
Potencjalny wykonawca będzie musiał włożyć w remont wiele czasu i serca. GAiT chce, aby tramwaj miał zamontowane m.in. bliższe oryginałowi reflektory i kierunkowskazy, wycieraczki, czy odbierak prądu. We wnętrzu regenerację przejdą tzw. „filmy”, czyli ekspozytory kierunku docelowego. Tramwaj odzyska z powrotem możliwość uchylnego otwierania frontowych okien i przesuwania okien narożnych, a także przesuwne drzwi wejściowe do przedziału pasażerskiego. Odtworzona ma być oryginalna kolorystyka, a także inne detale historyczne, w tym także drewniane elementy wykończenia wnętrza.Po remoncie tramwaj ma być w pełni sprawny i zdolny do wykonywania okazjonalnych przejazdów z pasażerami. GAiT zakłada, że remont zajmie potencjalnemu wykonawcy 24 tygodnie od dnia zawarcia umowy. Na oferty przewoźnik czeka do 27 stycznia 2023 roku. To oznacza, że odnowiony wagon powinien wyjechać na tory jeszcze w przyszłym roku. Jest to o tyle ważne, ponieważ właśnie w przyszłym roku GAiT będzie świętował 150-lecie istnienia sieci tramwajowej w Gdańsku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.