reklama

Buspas, droga rowerowa i... tunel pod Pachołkiem? Tak zmieni się Spacerowa

Opublikowano:
Autor:

Buspas, droga rowerowa i... tunel pod Pachołkiem? Tak zmieni się Spacerowa - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiW czwartek, 27 czerwca odbyło się spotkanie dotyczące planowanej budowy buspasów na ulicy Spacerowej. Mieszkańcy Osowej, radni i urzędnicy dyskutowali nad najlepszym wariantem inwestycji, która ma na celu skrócenie czasu przejazdu autobusów. W grę wchodzą dwa główne warianty buspasów oraz lokalizacja nowej drogi rowerowej. Wraca również pomysł budowy tunelu pod Pachołkiem.
reklama

Spacerowa to ulica, którą kojarzy niemalże każdy mieszkaniec Gdańska. Jednopasmowa droga łącząca Oliwę z Osową i trójmiejską obwodnicą stoi w godzinach szczytu niemalże codziennie. Po latach szumnych zapowiedzi i obietnic, może się wydawać, że jesteśmy co raz bliżej kluczowej przebudowy. Priorytet? Transport zbiorowy i rowerowy - bo to jedynie te środki są w stanie na dłuższą metę zapewnić mieszkańcom podróż bez korków.

Kluczowy czas przejazdu

Na czwartkowym spotkaniu obecny był wiceprezydent Piotr Grzelak, radni miasta i dzielnicy oraz urzędnicy, między innymi z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Już na samym początku przedstawiono kluczowy czynnik - jak najkrótszy czas przejazdu.

Wiceprezydent Piotr Grzelak podkreślił, że głównym celem inwestycji jest maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusów miejskich między Oliwą a Osową. Inwestycja o długości 5,7 km, ma objąć odcinek od skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan do skrzyżowania Spacerowa / Opacka.

reklama

Mieszkańcy mieli okazję zapoznać się z dwoma wariantami projektu:

I. Buspas o zmiennym kierunku ruchu

Pierwszy wariant zakłada budowę buspasa o zmiennym kierunku. Na odcinku objętym inwestycją znajdowałyby się trzy pasy ruchu, z których jeden byłby przeznaczony dla autobusów, a dwa pozostałe dla samochodów i autobusów. Kierunek jazdy na buspasie byłby zmieniany w zależności od natężenia ruchu: w godzinach szczytu porannego w kierunku Oliwy, a popołudniowego — w kierunku Osowej.

II. Dwa niezależne buspasy

Drugi wariant to budowa dwóch oddzielnych buspasów, po jednym w każdym kierunku. To rozwiązanie, choć droższe i wymagające większej wycinki drzew (ok. 2200 w porównaniu do 1200 w pierwszym wariancie), zapewniłoby krótszy czas przejazdu i większe bezpieczeństwo.

reklama

Tak ma się skrócić czas przejazdu autobusów, mat. prasowe

Zdecydowana większość uczestników spotkania poparła drugi wariant. Jak argumentowano, korki na Spacerowej są problemem zarówno w godzinach szczytu porannego, jak i popołudniowego. Budowa dwóch buspasów pozwoli na bardziej stabilne i niezawodne działanie komunikacji miejskiej.

Ważna jest tu jednak kwestia wyżej wspomnianej wycinki drzew. To właśnie od zgody na nią będzie zależała realizacja drugiego wariantu. Lasy Państwowe musiałyby wyrazić zgodę na usunięcie niemal dwa razy większej liczby drzew niż w przypadku pierwszego wariantu.

Droga rowerowa to "must have"

W obu wariantach buspasa nie odbędzie się bez drogi rowerowej, która w końcu połączy Oliwę z Osową. Dziś jest to jedna z największych czarnych dziur na rowerowej mapie Gdańska, bo leśne połączenie nie jest dobrą alternatywą dla codziennego transportu. Teraz bezpiecznie jednośladem można dojechać zaledwie do Renuszewa, gdzie urywa się asfaltowa trasa.

reklama

Istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Spacerowej zostanie przedłużona

Wobec drogi rowerowej również rozważane są dwa warianty:

  • trasa poprowadzona bezpośrednio obok buspasów
  • trasa poprowadzona po terenie leśnym TPK
Przedstawiciele urzędu wyjaśnili, że decyzja zależy od wytycznych Lasów Państwowych, które muszą zaakceptować realizację drogi z bitumiczną nawierzchnią i oświetleniem. Ten standard jest tu bezwzględny.

[news:1310603]

Wraca pomysł tunelu pod Pachołkiem

Na czwartkowym spotkaniu rozmawiano również o projekcie sprzed lat - tunelu pod Pachołkiem, który pozwoliłby połączyć nową trasę z Drogą Zieloną. Propozycję sprzed laty jednak wstrzymano z uwagi na zabytkowy charakter Oliwy i otulający go Trójmiejski Park Krajobrazowy. Korki najzwyczajniej przeniosłyby się wtedy w inne miejsce.

Projekt budowy tunelu pod Pachołkiem sprzed lat, fot. gdansk.pl

Piotr Grzelak wskazał, że jego budowa byłaby bardzo kosztowna, więc jedyną opcją jest dofinansowanie rządowe, o które będzie chciało się ubiegać nasze miasto. 

Kolejne spotkanie w Oliwie

Miasto planuje dalsze konsultacje i spotkania informacyjne. Kolejne odbędzie się 10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury, gdzie mieszkańcy będą mogli przedyskutować dalsze szczegóły i wyrazić swoje opinie na temat planowanych buspasów oraz drogi rowerowej na Spacerowej.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama