reklama

Autobus bez kierowcy pojedzie po Cmentarzu Łostowickim. Dlaczego akurat tam?

Opublikowano:
Autor:

Autobus bez kierowcy pojedzie po Cmentarzu Łostowickim. Dlaczego akurat tam? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski W Gdańsku po raz drugi pojawi się autonomiczny autobus, który porusza się bez kierowcy. Dwa lata temu dowoził pasażerów do ZOO. Tym razem będzie pomagał w przemieszczaniu się po Cmentarzu Łostowickim. Dlaczego wybrano akurat to miejsce?
reklama

Cmentarz Łostowicki jest największą gdańską nekropolią. Jego powierzchnia to aż 50 hektarów. Dojście do niektórych grobów może sprawiać wiele trudności osobom starszym. Zgodnie z regulaminem cmentarza, codziennie w określonych godzinach wjeżdżać mogą auta.

- Z możliwości tej mogą korzystać osoby powyżej 65 roku życia oraz niepełnosprawne ruchowo. W praktyce oznacza to, że na teren cmentarza codziennie wjeżdża od 50 do 70 samochodów osobowych - mówi Joanna Bieganowska z gdańskiego magistratu. 

Wybór Cmentarza Łostowickiego na kolejne miejsce testów autobusu autonomicznego wynika z wyników ankiety dotyczącej autonomicznej mobilności. Mieszkańcy wskazali, w których miejscach ich zdaniem transport autonomiczny sprawdziłby się najlepiej. W odpowiedziach gdańszczan często przewijały się cmentarze, w tym największy Cmentarz Łostowicki. Ostatecznie zdecydowano się więc na testowanie autonomicznego autobusu właśnie na terenie tej nekropolii.

Kto dostarczy pojazd?

Miasto Gdańsk kilka miesięcy temu ogłosiło przetarg na usługę organizacji prezentacji autonomicznego busa na trasie pokazowej. Jest to zadanie w ramach projektu Shoja Last Mile, który zakłada trzy pilotaże zautomatyzowanych, elektrycznych minibusów w norweskim Kongsbergu, Tallinie i Gdańsku. Jego celem jest przetestowanie trybu zautomatyzowanego bez kierowcy w pojeździe oraz trybu zdalnego sterowania. 

Zwycięzcą przetargu okazała się fińska firma Roboride. Za zamówioną usługę miasto zapłaci 665 676 zł brutto. Gdańsk na ten cel otrzyma jednak 85% dofinansowania z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego. 

Jaka będzie trasa kursowania?

Na razie nie wiadomo kiedy odbędzie się prezentacja autonomicznego pojazdu.

- Termin dostarczenia busa do Gdańska oraz zaprogramowania go do jazdy po trasie poznamy po podpisaniu umowy z wykonawcą. Wówczas też uzgodnimy dokładny rozkład jazdy. Wiadomo jednak, że bus odbywać będzie minimum trzy kursy na godzinę w obydwie strony - dodaje Joanna Bieganowska.

Pasażerowie będą przewożeni po liczącej 1100 metrów trasie pokazowej prowadzącej pomiędzy bramą wjazdową do Cmentarza Łostowickiego przy ulicy Łostowickiej a bramą przy ulicy Cedrowej. Przez maksymalnie 7 pierwszych dni pojazd będzie poruszał się w sposób zautomatyzowany pod nadzorem operatora znajdującego się na jego pokładzie. Przez pozostały okres operator będzie nadzorował pracę busa zdalnie. Do roli operatorów zostaną przeszkoleni pracownicy Gdańskich Autobusów i Tramwajów. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama