Noc ze środy na czwartek (26/27 października) była kolejną, kiedy trzeba było wstrzymać starty i lądowania w Porcie Lotniczym Gdańsk z powodu braku kontrolerów zbliżania. Spora część załogi kontrolerów przebywają właśnie na zwolnieniach lekarskich lub urlopach.
Z powodu braku obsady kontrolerów zbliżania lotnisko było już zamknięte w nocy 21/22 października oraz 22/23 października. Wówczas zakaz startów i lądowań trwał 4 godziny (od 2.00 do 6.00).
Za zatrudnienie i pracę kontrolerów nie odpowiadają lotniska, a Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Ta przyznaje, że są w Gdańsku problemy z zapewnieniem obsady. Na 21 kontrolerów zbliżania w ostatnich dniach na zwolnieniach lekarskich przebywało 8 kontrolerów, a 6 było na urlopach. PAŻP zgodnie z prawem próbowała odwołać urlop swoich pracowników, jednak napotkała na problem. Jak mówi Rusłana Krzemińska, rzeczniczka Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, kontrolerzy nie odbierają telefonów od pracodawcy, musieliby bowiem zrealizować polecenia wydane zgodnie z Kodeksem Pracy.
Chodzi o pieniądze
Przedstawicielka PAŻP przyznaje, że agencja stara się opanować sytuację, jednak jest ona trudna. Powodem konfliktu pomiędzy pracodawcą a prawnikami są wynagrodzenia.
– Nowo przyjęty regulamin wynagrodzeń w ramach podpisanego porozumienia przewidział większą pulę środków pieniężnych dla ośrodka w Gdańsku w porównaniu do tej obowiązującej w ramach poprzedniego regulaminu – zapewnia Rusłana Krzemińska.
Innego zdania są związkowcy, cytowani przez portal 300Gospodarka.
– W Gdańskim ośrodku kontroli ruchu lotniczego pracują dwa zespoły kontrolerów ruchu lotniczego (wieża i zbliżanie). Ich wynagrodzenie, wbrew opiniom prezentowanym przez zarząd PAŻP, zostało obniżone w lipcu 2022 roku, a więc za jego kadencji. Obniżki wyniosły od 4 proc. do 43 proc., średnio o blisko 30 procent – twierdzi Gdański Związek Zawodowy Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego w Gdańsku.
Średnie wynagrodzenie kontrolerów wg. PAŻP wynosi w Gdańsku 27 490 złotych, zaś w Warszawie 44 000 złotych.
Sytuacja odbija się na pasażerach
Najbardziej na sytuacji cierpią pasażerowie, którzy muszą oczekiwać nawet kilka godzin na swój samolot. Z powodu braku pełnej obsady kontroli zbliżania w ciągu dnia samoloty też mają nawet kilkudniowe opóźnienia. Linie lotnicze starają się jakoś dostosować do sytuacji, jednak zazwyczaj informacja o zamknięciu lub ograniczeniu ruchu pojawia się z kilkugodzinnym wyprzedzeniem.[news:1340966]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.