"Mevo dostaje drugą szansę, trzeciej już nie będzie" - takimi słowami wypowiedział się na briefingu prasowym Tomasz Larczyński, przedstawiciel stowarzyszenia Lepszy Gdańsk. Na konferencji przedstawiono szereg obaw wobec przeprowadzanej procedury przetargowej na drugą odsłonę systemu Mevo. Społecznicy zgodnie postulują o anulowanie przetargu i rozpisanie go od nowa.
Potencjalny wykonawca budzi kontrowersje?
Jedną z obaw społeczników jest wiarygodność spółki, która najprawdopodobniej wygra przetarg na obsługę systemu. Przypomnijmy: ponad tydzień temu otwarto koperty w przetargu. OMGGS na sfinansowanie projektu planował przeznaczyć blisko ponad 107 mln zł. Do procedury przystąpiło dwóch potencjalnych wykonawców: firma City Bike Global oraz konsorcjum spółek BikeU i Freebike z ofertami na kolejno 159,27 mln zł i 365,31 zł.[news:1200531]
Obecnie trwa analizowanie złożonych ofert, duże obawy społeczników budzi aż 60% kryterium ceny w przetargu. Zgodnie przyznają, że w tak dużym zamówieniu najważniejszym kryterium powinno być doświadczenie potencjalnego wykonawcy.
Wydawałoby się, że firma, która porywa się na tak duży projekt, obecnie jeden z większych w Europie, jest dobrze zakorzeniona na rynku i dysponuje odpowiednim budżetem. Niestety, tego nie udało się potwierdzić. Na stronie City Bike Global podane są dane adresowe, które należą do Cycling Industries Europe, czyli firmy zatrudniającej kilka osób, w jakimś losowo wybranym biurowcu w Brukseli - skwitował Larczyński.
Marek Weryszko z Zielonych stwierdził, że podpisywanie umowy z firmą City Bike Global niosłoby za sobą duże ryzyko, finalnie może nawet takie, jak dwa lata temu - czyli upadek systemu.
Przetarg zbyt pośpieszny, nieuwzględniający wszystkich potrzeb
Reprezentujący stowarzyszenie Polska 2050 Oskar Gruca stwierdził, że obecny przetarg należy anulować.
Projekt Mevo jest pożądany przez mieszkańców. Jest szansą na usprawnienie systemu transportowego metropolii, jednak w obecnym kształcie przetarg należy anulować. Uważam, że najważniejszym kryterium wyboru powinno być doświadczenie wykonawcy, a nie cena. Ponadto system powinien oferować rowery dla dzieci, jak np. w Warszawie - mówił Gruca.
Metropolia uspokaja: specjaliści analizują oferty
Po konferencji wywołany do odpowiedzi na zarzuty Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot wydał oświadczenie w którym poinformował m.in., że oferty są obecnie szczegółowo analizowane przez komisję przetargową oraz wyspecjalizowaną kancelarię prawną. Poniżej umieszczamy fragment oświadczenia:
"Oferty złożone w przetargu są obecnie sprawdzane pod względem formalnym przez komisję przetargową oraz wyspecjalizowaną kancelarię prawną. 3 sierpnia br. do firmy City Bike Global zostało wystosowane wezwanie do złożenia wyjaśnień i przedłożenia dokumentów związanych z przekształceniem korporacyjnym w strukturze Wykonawcy (Marfina S.L.), w oparciu o które zamawiający będzie mógł stwierdzić, czy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu"
Nowa odsłona systemu ma zapewnić użytkownikom ok. 4100 rowerów, z których 3100 będzie napędzanych silnikiem elektrycznym. Resztę floty ustanowią rowery tradycyjne. Rowery będzie można zaparkować na 717 dedykowanych stacjach. W projekcie bierze udział 16 gmin, do drugiej odsłony systemu dołączyła Gmina Kolbudy oraz Gmina Kosakowo.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.