Aktualizacja: 31.10.2023, 14.30
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot informuje, że funkcja rezerwacji i postoju jest stopniowo wprowadzana. Oznacza to, że niektórzy użytkownicy jeszcze nie mogą z nich skorzystać. Informatycy stale je wdrażają tak, aby w najbliższym czasie wszyscy mogli korzystać z postojów i rezerwacji.
--------------------
Trudne początki testów
Przypomnijmy: Testy Mevo 2.0 rozpoczęły się 13 września tego roku. Na początku nie była to szczęśliwa "trzynastka", bo operator stracił kontrolę nad systemem. Rowery były masowo dewastowane, przetrzymywane na prywatnych posesjach, a brak limitu czasowego przy wypożyczeniu dodał tylko oliwy do ognia. Choć jako społeczeństwo nie zdaliśmy testu z dbania o dobro wspólne, to takiego efektu spodziewało się jednak wiele osób. Oddawanie rowerów bez jakiegokolwiek nadzoru było bardzo ryzykowne. Kilka dni po rozpoczęciu testów wyłączono również funkcję rezerwacji oraz postoju, aby w teorii zwiększyć dostępność pojazdów.[news:1477564]
Urzędnicy od początku zapewniali jednak, że to tylko okres przejściowy, a sytuacja się ustabilizuje. Później rowery stały się bardziej dostępne, jednak masowo dewastowane. "Mevy" stały się taksówkami, a operator rozkładał ręce - mógł jedynie zablokować konto.
Takie widoki w początkowej fazie testów były codziennością, fot. Jakub Furkal
Potem było już jednak lepiej - City Bike Global, czyli operator Mevo wprowadził surowe kary finansowe oraz limit czasowy podczas wypożyczenia rowerów. Była to istna droga przez mękę, choć z każdym tygodniem dostępność rowerów poprawiała się. Nadal powtarzają się błędy w aplikacji, użytkownicy mimo zostawienia roweru na stacji potrafią być obciążani opłatami, a czasem nie działa też blokada, przez co nie można zwrócić pojazdu. Z pewnością poprawiło się działanie Biura Obsługi Klienta, które jest znacznie bardziej dostępne.
- Jak to w testach - są momenty lepsze i gorsze, ale trzeba przyznać, że operator stara się, aby jak najszybciej naprawiać błędy czy wdrażać ulepszenia, jednak wciąż nie zawsze wychodzi mu to najlepiej - mówi w rozmowie z Pulsem Gdańska Dagmara Kleczewska, kierowniczka projektu Mevo. - Bywają sytuacje, kiedy wprowadzane zmiany działają wyłącznie na niektórych wersjach aplikacji lub wyłącznie na iOS albo Androidzie.Rowerów jest dostępnych więcej niż zakontraktowano w umowie, całkiem sprawnie przebiega wymiana baterii, a kwestia relokacji zmierza w coraz lepszym kierunku. Poprawa w pracy hiszpańskiego operatora, czyli City Bike Global, wynika przede wszystkim z naszych nacisków - dodaje Kleczewska.
[news:1485341]
Wraca funkcja rezerwacji i postoju
Od wtorku, 31 października rowery Mevo można znów rezerwować i korzystać z postoju na trasie. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot potwierdza powrót tych ważnych funkcji.
- Poprosiliśmy operatora o ponowne włączenie opcji rezerwacji - podobnie jak o uruchomienie pay as you go czy opłat dodatkowych. Ale przede wszystkim jest to odpowiedź na sugestie i prośby użytkowników Mevo. Jako że drugi etap testów zbliża się do końca, konieczne jest, aby sprawdzić, jak wszystkie opcje działają w przypadku korzystania z usługi przez większą liczbę użytkowników - mówi kierowniczka projektu.
Mimo tego, że dostępność rowerów wzrosła, to rezerwacja pomoże w sytuacji, w której na przykład musimy dojechać do pracy, a na okolicznej stacji stoi tylko jeden jednoślad. Przywrócona funkcja da pewność, że nikt nie zwinie nam roweru spod nosa. Postój z kolei pomoże, gdy na trasie nie ma stacji, a musimy zaparkować rower na przykład pod sklepem, aby zrobić drobne zakupy.
Rezerwacja stopniowo jest wprowadzana na telefony z systemem iOS oraz Android
Do dyspozycji mamy:
- 10-minutową opcję rezerwacji konkretnego jednośladu (elektrycznego, jak i tradycyjnego)
- limit 4 rezerwacji dziennie, z przerwą co najmniej 30 minut
Wraz z nową aktualizacją powrócił też widok procentowy poziomu baterii w rowerach elektrycznych. Warto znów podkreślić, że aby aplikacja działała prawidłowo, należy ją na bieżąco aktualizować, ponieważ operator stale nad nią pracuje.
System ruszy w całości jeszcze w listopadzie?
Zgodnie z umową, obecnie trwające testy mogą trwać maksymalnie do 21 listopada. W teorii już 22 listopada operator powinien uruchomić pełną flotę rowerów oraz udostępnić wszystkie funkcje aplikacji (np. wypożyczanie za pomocą karty RFID, które jest teraz niedostępne). Warto też dodać, że system Mevo jest całoroczny, a więc również zimą skorzystamy z jednośladów. Jest jednak jedno ale - dostępna będzie połowa całej floty.
- Mieszkańcy metropolii od samego początku testów codziennie przesyłają nam różnego rodzaju uwagi dotyczące funkcjonowania systemu. Wciąż dotyczą one głównie działania aplikacji oraz niewidocznych, a obecnych na stacji rowerów. Każdą z nich przekazujemy do operatora, który stara się jak najszybciej naprawić błędy. Widzimy, że są postępy, ale Hiszpanie muszą wciąż wypracować schemat, który pozwoli im szybciej i sprawniej reagować na kłopoty, z którymi spotykają się użytkownicy - podsumowuje Dagmara Kleczewska.
Operator dotychczasowo nie otrzymał ani złotówki od zamawiającego (OMGGS). Wynagrodzenie będzie wypłacane dopiero po każdym miesiącu prawidłowo wykonanej usługi. W interesie City Bike Global jest wobec tego jak najszybszy start systemu w pełni.
[news:1469103]
Użytkownicy w ramach systemu Mevo 2.0 skorzystają z 3099 rowerów elektrycznych oraz 1000 tradycyjnych, rozlokowanych na ponad 700 stacjach w całej metropolii. Za abonament miesięczny zapłacimy 29.99 złotych i w jego skład będzie wchodziło 60 minut jazdy rowerem elektrycznym oraz 90 minut jazdy rowerem tradycyjnym dziennie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.