reklama

Miasta Dla Rowerów 2023. Jak Gdańsk wypada w raporcie?

Opublikowano:
Autor:

Miasta Dla Rowerów 2023. Jak Gdańsk wypada w raporcie? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Rowery Już po raz kolejny, portal centrumrowerowe.pl stworzył raport "Miasta dla rowerzystów 2023". Autorzy zestawili konkretne dane z 20 największych miast Polski. Sprawdzano m.in. wydatki samorządu na drogi rowerowe, czy długość i spójność infrastruktury. Jak wypada Gdańsk na tle innych miast?
reklama

Bezpieczeństwo na drogach

Z danych GUS (2021 r.) wynika, że na rowerze jeździ 95,9% polek i polaków, z czego 64,8% uprawia ten sport regularnie. Wobec tego można powiedzieć, że jazda na rowerze jest naprawdę popularną aktywnością w naszym kraju. Tym samym powinniśmy dbać o szczególne bezpieczeństwo nieochronionych uczestników ruchu na drodze. 

Wspólnym mianownikiem definicji „miasta dla rowerzystów” powinno być bezpieczeństwo. Jeśli miasto potrafi zadbać o bezpieczeństwo podróżującego w nim rowerzysty, to z założenia jest ono przyjazne - mówi Sebastian Gruszka z Fundacji Na Rowerze.

Idąc takim tokiem myślenia, aby rowerzyści czuli się w Gdańsku bezpiecznie, powinni mieć oni do dyspozycji wygodną, intuicyjną i bezpieczną infrastrukturę rowerową. Również te niewidzialną, czyli nie tyle co dedykowane rowerzystom inwestycje, ale np. ronda z jednym pasem ruchu, czy brak lewoskrętów w miejscach, gdzie rowerzysta porusza się w ruchu ogólnym. 

Według danych policji, w zeszłym roku doszło do 269 wypadków z udziałem rowerzystów w Gdańsku. Rok wcześniej, w 2021 ta liczba wynosła 281. Zmiana nie jest ogromna, jednak zauważalna. Są miasta, w których na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba zdarzeń zwiększyła się: Warszawa (887-917), Łódź (369-435), czy Bydgoszcz (140-168).

Mniejszy budżet rowerowy

Kolosalną różnicą względem 2021 roku, jest część budżetu przeznaczona na inwestycje rowerowe. Dwa lata temu władze Gdańska na ten cel zarezerowały około 15 milionów złotych, rok później z kolei kwotę prawie dwukrotnie niższą, bo już tylko 8 milionów złotych. Warto jednak pamiętać, że część inwestycji została rozpoczęta już w latach poprzednich, więc znajdzie się ona w kwocie tylko jednego roku. Mimo tego widać znaczny spadek Gdańska w tempie budowy infrastruktury. Urzędnicy mają problem z oddaniem do użytku nowych inwestycji, a kluczowe odcinki istnieją tylko na papierze.

[news:1394233]

[news:1395560]

W ostatnim czasie urzędnicy z Biura Rozwoju Gdańska poinformowali o aktualizacji dokumentu STeR (System Tras Rowerowych dla Gdańska), który zawiera strategię rozwoju infrastruktury rowerowej w naszym mieście.

Jak widać, równie z liczbą zdarzeń, spada przyrost infrastruktury rowerowej w Gdańsku, mat. prasowe

Jako ciekawostkę można dodać, że gdańszczanie wybrali 9% projektów rowerowych w zeszłorocznym Budżecie Obywatelskim. Ten sam wskaźnik we Wrocławiu wynosi 29%, w Poznaniu 20%, a w Szczecinie 23%

Znikomy przyrost infrastruktury

Jak wspominaliśmy już wyżej, kwestia inwestycji w infrastrukturę rowerową jest bardzo ważna. W Gdańsku tempo jej budowy niestety znacznie spadło. W 2020 roku mieliśmy do dyspozycji 203 km dróg rowerowych, a w 2021 roku już 234 km. Przeskok do roku 2022 w Gdańsku to różnica zaledwie kilku kilometrów, gdy w ubiegłych latach z roku na rok przybywało dziesiątki kilometrów nowych tras. 

Ul. Kartuska w Gdańsku. Mimo jej autostradowego charakteru, już w zeszłym roku można było korzystać z dedykowanej infrastruktury rowerowej

Ważnym wskaźnikiem w każdym mieście jest liczba dróg z uspokojonym ruchem (strefy tempo-30). W Gdańsku takich ulic mamy aż 640 km i stanowią one większość dróg w mieście. Stosunek tras rowerowych do wszystkich dróg wynosi z kolei 27%.

Infrastruktura to również parkingi, połączenia z gminami ościennymi, czy lokalne, dzielnicowe łączniki, czy ułatwienia w np. transporcie zbiorowym. W Gdańsku przewóz roweru w autobusie i tramwaju regulowany jest specjalnymi zasadami. Pojazdy są oznaczone i wyposażone w pasy rowerowe. Przewóz jest oczywiście bezpłatny, tak jak w pociągach na linii SKM i Polregio. To już raczej standard w polskich miastach. Opłat za rower żądają jedynie Toruń i Częstochowa.

Rower miejski

W zestawieniu był brany pod uwagę jeszcze jeden aspekt - rowery miejskie. W 6 z 20 miastach systemy publiczne w ogóle nie funkcjonowały, choć co ciekawe kiedyś były uruchamiane. Są to: Kraków, Gdańsk, Gdynia, Radom, Rzeszów i Olsztyn. W naszym mieście systemu oczywiście nie ma, bo od 2019 roku nie udało się go reaktywować. Mevo to już wręcz temat kultowy.

[news:1436617]

rowery publiczne w 2023 tabela

Liczba systemów rowerów miejskich z roku na rok maleje. W przyszłorocznym raporcie z pewnością zniknie z tego zestawienia Poznań, mat. prasowe

Pełen raport, z podziałem na konkretne miasta dostępny jest na blogu centrumrowerowe.pl.

[news:1437732]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama