Metro w Gdańsku i nie tylko? Wicepremier ujawnia ambitny plan

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Metro w Gdańsku i nie tylko? Wicepremier ujawnia ambitny plan - Zdjęcie główne

foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook
TransportPrezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz przedstawił ambitny plan budowy metra w dziesięciu polskich miastach. Podziemna kolej ma pełnić funkcję transportową i jednocześnie być schronieniem w sytuacjach kryzysowych.
reklama

Projekt metra w Polsce budzi duże zainteresowanie i wywołuje dyskusje ekspertów. Prezes PSL wskazuje, że kraj wciąż pozostaje w tyle za innymi państwami europejskimi pod względem rozwoju transportu podziemnego.

Metro w Polsce tylko w Warszawie

— Jak spojrzycie na mapę Europy i porównamy metra albo podziemne pociągi, to w ilu miastach Francji, Hiszpanii, Włoch, Niemiec, mamy metro? W Polsce odpowiedź jest nietrudna, bo jest tylko w Warszawie. We Francji to jest sześć miast, w Hiszpanii pięć dużych miast, cztery małe. (...) Podobnie jest we Włoszech czy Niemczech. A w Polsce po 35 latach wolności mamy jedno metro tak z trudem budowane — mówił Kosiniak-Kamysz.

reklama

Prezes PSL podkreśla, że rozwój podziemnej kolei w Polsce jest konieczny, aby poprawić mobilność w największych miastach i przygotować je na ewentualne sytuacje kryzysowe.

Tarcza infrastrukturalna PSL – metro w 10 miastach

— PSL składa jasną propozycję tarczy infrastrukturalnej. Budowy w sześciu, a docelowo w 10 miastach w Polsce podziemnej kolei, roboczo nazwijmy metra, które będzie zarówno łączyć, dostarczać usługę transportową, i będzie miejscem schronienia w czasie kryzysu — uważa prezes PSL.

W pierwszej fazie inwestycja obejmie sześć miast: Warszawę, Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk. Docelowo metro ma powstać także w Białymstoku, Lublinie i kolejnych lokalizacjach wskazanych przez PSL. Koszt tej inwestycji szacowany jest na 32 miliardy złotych, co daje około pół miliarda złotych za kilometr tunelu.

reklama

Podziemna kolej jako schronienie

Według Kosiniaka-Kamysza metro w wybranych miastach ma służyć nie tylko jako transport publiczny. W sześciu miastach przewidziano miejsce schronienia dla 114 tysięcy osób w dłuższym okresie oraz krótkotrwałe schronienie dla nawet 500 tysięcy mieszkańców. Prezes PSL wskazuje, że inspiracją była infrastruktura w Kijowie, gdzie w sytuacjach nalotów w podziemiach chroni się około 70 tysięcy osób.

Warszawa przykładem funkcjonującego systemu

Warszawa pozostaje jedynym polskim miastem z kompletnym systemem metra. Obecnie działają tam ponad 40 kilometrów tuneli i niemal 40 stacji, z których korzysta około 200 milionów pasażerów rocznie. Pierwsza linia powstała w 2008 roku, druga została uruchomiona w 2015 roku, a kolejne odcinki wciąż są w planach rozbudowy.

reklama

SONDA

Co sądzisz o pomyśle budowy metra w Gdańsku?

Zagłosowało 0 osób
Zagłosuj
Głosy można oddawać od 17.11.2025 od godz 12:05
Aby móc wziąć udział w głosowaniu, należy być zarejestrowanym i zalogowanym na naszym serwisie
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo