Projekt metra w Polsce budzi duże zainteresowanie i wywołuje dyskusje ekspertów. Prezes PSL wskazuje, że kraj wciąż pozostaje w tyle za innymi państwami europejskimi pod względem rozwoju transportu podziemnego.
Metro w Polsce tylko w Warszawie
— Jak spojrzycie na mapę Europy i porównamy metra albo podziemne pociągi, to w ilu miastach Francji, Hiszpanii, Włoch, Niemiec, mamy metro? W Polsce odpowiedź jest nietrudna, bo jest tylko w Warszawie. We Francji to jest sześć miast, w Hiszpanii pięć dużych miast, cztery małe. (...) Podobnie jest we Włoszech czy Niemczech. A w Polsce po 35 latach wolności mamy jedno metro tak z trudem budowane — mówił Kosiniak-Kamysz.
Prezes PSL podkreśla, że rozwój podziemnej kolei w Polsce jest konieczny, aby poprawić mobilność w największych miastach i przygotować je na ewentualne sytuacje kryzysowe.
Tarcza infrastrukturalna PSL – metro w 10 miastach
— PSL składa jasną propozycję tarczy infrastrukturalnej. Budowy w sześciu, a docelowo w 10 miastach w Polsce podziemnej kolei, roboczo nazwijmy metra, które będzie zarówno łączyć, dostarczać usługę transportową, i będzie miejscem schronienia w czasie kryzysu — uważa prezes PSL.
W pierwszej fazie inwestycja obejmie sześć miast: Warszawę, Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk. Docelowo metro ma powstać także w Białymstoku, Lublinie i kolejnych lokalizacjach wskazanych przez PSL. Koszt tej inwestycji szacowany jest na 32 miliardy złotych, co daje około pół miliarda złotych za kilometr tunelu.
Podziemna kolej jako schronienie
Według Kosiniaka-Kamysza metro w wybranych miastach ma służyć nie tylko jako transport publiczny. W sześciu miastach przewidziano miejsce schronienia dla 114 tysięcy osób w dłuższym okresie oraz krótkotrwałe schronienie dla nawet 500 tysięcy mieszkańców. Prezes PSL wskazuje, że inspiracją była infrastruktura w Kijowie, gdzie w sytuacjach nalotów w podziemiach chroni się około 70 tysięcy osób.
Warszawa przykładem funkcjonującego systemu
Warszawa pozostaje jedynym polskim miastem z kompletnym systemem metra. Obecnie działają tam ponad 40 kilometrów tuneli i niemal 40 stacji, z których korzysta około 200 milionów pasażerów rocznie. Pierwsza linia powstała w 2008 roku, druga została uruchomiona w 2015 roku, a kolejne odcinki wciąż są w planach rozbudowy.
Komentarze (0)